شناسهٔ خبر: 12865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کرسی فقه مالکی در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‎اندازی شد

کرسی فقه مالکی از مذاهب اهل‌سنت با حضور علما و انديشمندان جهان اسلام و اساتيد برجسته فقه مالکی دانشگاه الزيتونه تونس و سودان و تعداد زیادی از دانشجویان واحد خواهران و برادران در دانشگاه مذاهب اسلامی جمهوری اسلامی ايران در تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در مراسم افتتاحيه كه در سالن همايش شهيد ماموستا سيد محمد شيخ‌الاسلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی؛ رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي، آغاز به كار كرسي فقه مالكي در اين دانشگاه را گامي ديگر در جهت آشنايي با مذاهب مختلف جهان اسلام و تقريب مذاهب اسلامي عنوان و تاكيد كرد: «این یک نشست تاریخی است و حضور اساتيد برجسته كشورمان به همراه انديشمندان جهان اسلام، نشان‌دهنده گام‌هاي عملي تقريب مذاهب و امت اسلام است».

وي وجود كرسي‌هاي مختلف فقهي در اين دانشگاه را از موفقيت‌هاي دانشگاه مذاهب اسلامي برشمرد و گفت: «تقريب، گامي اساسي براي وحدت امت است و حضور اساتيد مذاهب در كنار يكديگر در جهت تقویت دانشگاه و اهداف والاي آن است.»

در ادامه اين مراسم كه اساتید مالکی‌مذهب دانشگاه الزیتونه تونس و دانشگاه‌ سودان حضور داشتند، دکتر علي العلوي استاد فقه دانشگاه الزیتونه تونس در سخناني با اشاره به حضور علمای مذاهب اسلامی در كنار يكديگر در اين دانشگاه، اظهار داشت: «اقدام اخیر دانشگاه مذاهب اسلامی نسبت به برگزاری کارگاه بین‌المللی «المناهج المقارنة في استنباط أحكام المستجدات» زمينه‌اي را فراهم کرد تا علما و انديشمندان بتوانند با تبادل آرا و نظریات یکدیگر، زمینه نقد آن را در فضای دوستانه بوجود آورند».

استاد دانشگاه تونس، با تأكيد بر اينكه افتتاح کرسی‌هاي مختلف فقهي در دانشگاه مذاهب اسلامي، از ابتكارات مهم در عرصه تقريب مذاهب اسلامي به شمار می‌رود، اقدام به راه‌اندازي فقه مالکی و تكميل راه‌اندازي كرسي‌هاي فقهي را نشانه روشنی راه جمهوري اسلامي ايران در جهت وحدت جهان اسلام دانست. وي افزود: «در فقه مالکی فرصت‌های زیادی وجود دارد تا دانشجویان بتوانند مسائل فرعی آن را مورد مطالعه و بررسی عمیق قرار دهند».

همچنین، دکتر منير بنجمور ديگر استاد فقه دانشگاه الزيتونه تونس نيز گفت: «افتخار بزرگی است که در ایران هستم و از عزم و اراده ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی به خاطر تلاش تحسین برانگیز در عرصه تقریب و ایجاد کرسی فقه مقارن تشکر می‌کنم؛ چرا كه اين اقدام در جهت افزایش محبت و مودت میان امت اسلام خواهد بود».

وي افزود: «تونس در همراهی با فقه مقارن کشوری پیشتاز است و من از حضور در این نشست و شنیدن نظرات و آراء برادران و خواهرانم بسیار خرسندم».

در ادامه نيز، دکتر احمد بابکر خلیل عیسی، استاد برجسته دانشگاه سودان نيز در سخناني گفت: «خدا را شاکرم که با تکیه بر اسلام، پراکندگی جهان اسلام جمع می‌شود و مردم در امت اسلامی کنار هم قرار می‌گیرند».

وی افزود: «من به عنوان یک مالکی‌مذهب، از اینکه در کشور ایران هستم که اکثراً شیعه هستند، خوشحالم و محبت و مهربانی ایرانی‌ها در خاطرم ماندگار خواهد ماند و در کشور خود آن را بازگو خواهم کرد و از اقدامات دانشگاه در زمینه ایجاد هرچه بیشتر تقریب در این نشست کمال تشکر و امتنان را دارم».

 گفتني است، در حال حاضر کرسی تدریس فقه بیشتر مذاهب اسلامی به شکل مقارن شامل فقه امامی، فقه شافعی، فقه حنفی، فقه مالکی و فقه اباضی در دانشگاه مذاهب اسلامی تشکیل شده و در آینده‌ای نزدیک نیز قرار است کرسی فقه زیدی و فقه حنبلی به این مجموعه اضافه گردد و از اساتید برجسته هر مذهب جهت تدریس موضوعات فقهی به شکل مقارن استفاده شود.

نظر شما