شناسهٔ خبر: 12900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد کمیته تعیین شهریه غیرانتفاعی‎ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعیین کمیته‎هایی برای اصلاح اساسنامه غیرانتفاعی‎ها و غیردولتی‎ها و تعیین شهریه خبر داد و گفت: ما قائل به این موضوع هستیم که باید به توانمندسازی بدنه غیرانتفاعی‎ها بپردازیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم گردهمایی روسای مراکز غیرانتفاعی گفت: موسسان موسسات و مراکز آموزش عالی از پیشکسوتان آموزش عالی هستند و این بی انصافی است که این مجموعه کارآمد غیرانتفاعی ها را متهم به سودجویی کنیم.

وی با اشاره به صحبت های روسای مراکز که در حضور وزیر علوم صورت گرفت، گفت: این صحبت ها نشان می دهند که یک نوع بی اعتمادی و عدم حمایت در سال های اخیر در خصوص مراکز غیرانتفاعی و غیر دولتی ها صورت گرفته است که این مساله در عملکرد ما وجود ندارد و ما این رویکرد را به رسمیت نمی شناسیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این پیام غلط است که هر کسی در هر بخشی سرمایه گذاری می کند باید سود کلان ببرد، اما اگر شخصی در حوزه آموزش عالی سرمایه گذاری می کند نسبت به وی بی مهری شود.

وی ادامه داد: وزارت علوم پشتیبان و حامی این تحرک و فعالیت در حوزه غیرانتفاعی ها و غیردولتی ها است.

فرجی دانا به مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی اشاره کرد و گفت: ظهور غیرانتفاعی ها در آموزش عالی یک نقطه عطف بود، ما قبل از ایجاد غیرانتفاعی ها پاسخگوی تقاضای اجتماع در بخش آموزش عالی نبودیم که بخش خصوصی به کمک آموزش عالی آمد. بر همین اساس جهت گیری ما باید به جهتی باشد که موانع پیش روی این غیردولتی ها و غیرانتفاعی ها را از بین ببریم و از این سرمایه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما قائل به این موضوع هستیم که تصدی گری در این بخش را باید به حداقل ممکن برسانیم. ما باید به توانمندسازی بدنه غیرانتفاعی ها بپردازیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: گلایه هایی از آموزش عالی وجود دارد که این بخش پاسخگو نیست. ما باید اختیارات لازم را بدهیم و بعد بر اساس آن اختیارات پاسخ بخواهیم. نمی شود اختیار نداد و انتظار پاسخگویی داشت.

وی خطاب به روسای مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی گفت: ما برای حل معضلات شما از خود شما راه حل می خواهیم. اتحادیه دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی از نظر ما یک پشتوانه و ظرفیت ملی است که ما از آن برای به دست آوردن راه حل ها در زمینه این مراکز و موسسات استفاده خواهیم کرد.

فرجی دانا ادامه داد: اگر می گوییم اساسنامه بخش انتفاعی باید اصلاح شود به راه حل و آسیب شناسی شما قائل هستیم و در کمیسیون و کمیته های خود از ظرفیت های شما استفاده خواهیم کرد تا نقشه راه مشخص شود.

وی تاکید کرد: ما سعی و توان خود را به کار خواهیم برد تا این نابسامانی را به سامان برسانیم و در این زمینه از چیزی دریغ نخواهیم کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تشکیل کمیته هایی در وزرات علوم در خصوص اصلاح اساسنامه غیرانتفاعی ها و به ویژه موضوع شهریه که مورد چالش است اشاره کرد و گفت: من خود قائل به این هستم که بر اساس کیفیت های متفاوت شهریه ها متفاوتی در این حوزه وجود داشته باشد که این مساله مستلزم این است که ما یک نظام رتبه بندی در کل دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های غیرانتفاعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما کیفیت آفرینی است که در سال های اخیر فدا شده است.

فرجی دانا تصریح کرد: تجربه دنیا در خصوص موسسات غیرانتفاعی که پیش روی ما است نشان می دهد یک دانشگاه بعد از ۸۰ سال تازه جوان می شود و می تواند جایگاه خود را پیدا کند حال ما پی این مطلب هستیم که با یک مکانیزم تشویقی یا تلفیقی و یا تجمیعی بیش از ۳۵۰ موسسه غیرانتفاعی یا غیردولتی به ۳۷ یا ۳۸ دانشگاه قدرتمند تبدیل شود تا در حوزه های مختلف علم و فناوری نقش آفرینی کند.

وی در پایان تاکید کرد: ما ملزم هستیم از ارزش های دانش و دانشگاه حراست و صیانت کنیم.

نظر شما