شناسهٔ خبر: 12934 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استارت نمایشگاه کتاب ایرانی در افغانستان زده شد

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی به نتایج سفر به افغانستان اشاره کرد و گفت: استارت تشکیل یک نمایشگاه کتاب در افغانستان با دوستان افغانی زده شد، صحبت‌های نهایی آن در حال انجام است تا تاریخ برپایی آن رسما اعلام شود.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ علی اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی پیرامون حضور بخش دانشگاهی در کشور افغانستان و ظرفیت‌های فی ما بین گفت: توافق‌هایی در این سفر انجام شده است.

وی به جلسات برگزار شده در این سفر اشاره و افزود: چندین جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد افغانستان، معاون فرهنگی افغانستان، سفیر ایران در کابل، رایزن ایران در کابل و... برگزار شد، ضمن اینکه آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این سفر حضور داشتند.

تورانیان با بیان اینکه هیات کاملی از ناشران و چاپخانه‌داران ایرانی به افغانستان آمده‌اند، عنوان کرد: برنامه‌ریزی خوب و منسجمی برای این سفر انجام شده بود که ماحصل آن با وجود فشرده بودن جلسات رضایت بخش است، چرا که موفق شدیم با اتحادیه ناشران و کتاب فروشان افغانستان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم، این قدم اولیه محسوب می‌شود، هرچند که ناشران دانشگاهی پیش از این هم با هم ارتباط داشتند، اما ارتباط کنونی منسجم، با برنامه خواهد بود و کمک بزرگی به صنعت نشر و کتاب‌های دانشگاهی می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان اینکه فضا و بازار بکری در کشور افغانستان در انتظار ناشران ایرانی است، افزود:  امیدواریم تمام تشکل‌های نشر در حوزه‌های مختلف دانشگاهی، عمومی و کودک و نوجوان بتوانند استفاده صحیحی از این بازار داشته باشند البته تعامل خوبی را در این سفر شاهد بودیم،این قدم اول را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در قدم‌های آتی برون ‌مرزی که کشور تاجیکستان خواهد بود بتوانیم نشر ایران را در بعد بین‌المللی مطرح و معرفی کنیم.

تورانیان متذکر شد، این سفر نقطه عطفی در تاریخ نشر کشور ایران خواهد بود چرا که جلسات خوب و منسجمی را پشت سر گذاشتیم، اما در نهایت همه هیات ایرانی ابراز رضایت کردند، نکته مهم تداوم این کار است که انشاء‌الله در نمایشگاه کتاب که نشست دوم را شاهد خواهیم بود بتوانیم بحث‌های تکمیلی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید بگویم امروز حتی دوستان ما استارت تشکیل یک نمایشگاه کتاب را در افغانستان با دوستان افغانی زده‌اند، صحبت‌های نهایی آن در حال انجام است تا تاریخ برپایی آن رسما اعلام شود، در این صورت ماحصل این سفر هیات ناشران ایرانی به افغانستان برگزاری اولین نمایشگاه کتاب مشترک خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی عنوان کرد: با سفر به افغانستان مشاهده شد که بازار خوبی در انتظار ناشران دانشگاهی قرار دارد.

نظر شما