شناسهٔ خبر: 12979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از نقاشی چهره وزیر ارشاد تا افتتاح نمایشگاه محصولات هنری

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره عرضه و فروش آثار تولیدی دانشجویان فرهنگ و هنر سراسر کشور با حاشیه هایی چون طراحی و هدیه تصویر وزیر ارشاد به وی تا افتتاح نمایشگاه محصولات هنری دانشجویان همراه بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره عرضه و فروش آثار و تولیدات دانشجویان فرهنگ و هنر سراسر کشور در سالن شهید بهنام محمودی مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود.

- بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط مسعود سیاح گرجی قاری ممتاز کشور، سرود جمهوری اسلامی ایران توسط هنرجویان موسیقی دانشگاه علی و کاربردی به شکل زنده نواخته شد و حضار و مدعوین در سالن سرود ملی ایران را به شکل همخوانی اجرا کردند.

- اجرای مراسم بر عهده رضا رفیع طنزپرداز شناخته شده کشور و سردبیر پیشین ماهنامه گل آقا بود.

وی در خلال اجرا به قرائت اشعاری طنز از سروده های خود پرداخت و همچنین در هنگام دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی درخواست کرد تا هر چه سریع تر مشکل آزاد بودن یا ممنوع بودن فیس بوک را به صراحت اعلام کند تا عده کثیری از مخاطبان به ویژه دانشجویان را از مجاز بودن یا غیرمجار بودن فعالیت شان در شبکه های اجتماعی آگاه سازد!

- محدودیت فضای صحنه آمفی تئاتر سالن شهید بهنام محمودی باعث شد تا سه بخش در نظر گرفته شده برای اجرای موسیقی در ابتدای برنامه اجرا شود تا با خارج کردن سازها و صندلی ها امکان اجرای برنامه به شکل مطلوب تر فراهم شود.

- سوت، تشویق های بی دلیل و فریادهای دانشجویان در هنگام اجرای قطعات موسیقی علاوه بر تذکر مسئولان حراست این سالن واکنش مجری برنامه را نیز در پی داشت.

وی خطاب به دانشجویان گفت: از هنرجویان عرصه فرهنگ و هنر انتظار داریم تا نمونه و الگوی رفتار صحیح فرهنگی و منطبق بر ضوابط را در سالن به اجرا بگذارند.

این جمله مجری، واکنش اعتراضی دانشجویان حاضر در سالن را با خود به همراه داشت اما با تاکید مسئولان حراست سالن، رفتار دانشجویان تا انتهای مراسم شکل منظم تر و منسجم تری به خود گرفت.

- جایگاهی برای خبرنگاران حاضر در این مراسم در نظر گرفته نشده بود و از سوی دیگر برخورد مسئولان سالن با دانشجویان و خبرنگاران شایسته برگزاری یک برنامه سراسر فرهنگی و دانشجویی نبود.

- چند دانشجوی طراحی و نقاشی در حین اجرای این مراسم در حال کشیدن تابلوهایی از تصاویر رضا رفیع مجری مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید شاه آبادی مشاور امور هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ، سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر سراسر کشور بودند که درطول برنامه تکمیل و به آنها هدیه داده شد .

این هدیه با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد و مجری مراسم با توجه به رضایت علی جنتی از این اقدام از وی درخواست کرد بار دیگر شرایط حضور هنرمندان در برخی از جلسات دولتمردان ایجاد شود ، همچنین فراهم شدن فضای تعامل و دادوستد آثار هنری چون تابلوهای کاریکاتور و نقاشی های پرتره هنرمندان همانند سال های پیش از دولت دهم و نهم از دیگر درخواست های وی بود .

- در ادامه مراسم با دعوت مجری برنامه ، استادانی از رشته های سینما، تئاتر، موسیقی، روابط عمومی، چاپ و نشر، خبرنگاری، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآنی، گرافیک، نقاشی، گریم، طراحی صحنه، عکاسی، خوشنویسی، انیمیشن، گردشگری و کتابداری به عنوان رشته دانشکده های علمی و کاربردی کشور در حوزه فرهنگ و هنر به نمایندگی از همکاران خود به روی صحنه آمدند و هر کدام با یک جمله رشته مورد نظر و تخصصی خود را برای حضار تعریف کردند.

- اجرای گروه موسیقی لیان با استقبال گسترده حاضران در سالن مواجه شد.

محسن شریفیان سرپرست این گروه موسیقی پیش از اجرای قطعه خلیج فارس با اشاره به حضور این گروه در کشور فرانسه و بازدید از موزه لوور و مشاهده نام مجعول به جای خلیج فارس در نقشه این موزه خطاب به وزیر ارشاد گفت: به شخصه نام این موزه را موزه پول می گذارم که تنها به خاطر چند دلار حاضر به جعل تاریخ شدند اما از مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی تقاضا دارم تا با پیگیری های خود مانع این دست از اقداماتی شوند که تاریخ و شناسنامه هویتی ایران زمین را مورد تهدید قرار می دهد.

وی سپس قطعه فولکلور خلیج فارس را با این شعار که خلیج ایران همیشه فارس خواهد ماند برای حضار اجرا کرد و به با تشویق بسیار حاضران دراین مراسم رو برو شد .

شریفیان در ادامه از وزیر ارشاد درخواست کرد تا مجوز انتشار آلبوم موسیقی های آنها را صادر کند.

- اجرای قطعات کوتاه نمایشی با محور تولد، رشد، آموختن مهارت های زندگی و مرگ از دیگر بخش های این مراسم بود.

با اتمام این بخش مجری برنامه گفت: تمامی فعالیت های مراسم از اجرای آثار هنری گرفته تا عکاسی و برنامه ریزی توسط دانشجویان دانشکده های علمی و کاربردی فرهنگ و هنر کشور طراحی و اجرا شده است و در حقیقت برگزاری این مراسم خود بازتابی از هنر این دانشجویان به مسئولان و میهمانان عالی رتبه حاضر در این سالن است.

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی پورعباس رئیس دانشکده جامعه علمی و کاربردی، حمید شاه آبادی مشاور هنری وزیر ارشاد و رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر سراسر کشور، اصغر امیرنیا و رامین مهمانپرست از جمله مسئولان و عبدالحسن مختاباد، اسماعیل آذر، انوشیروان ارجمند، حسن دولت آبادی و فریدون شهبازیان از جمله هنرمندان حضار در این مراسم بودند.

- همزمان با اتمام مراسم نمایشگاه دستاوردها و تولیدات هنری دانشجویان فرهنگ و هنر مراکز آکادمیک علمی و کاربردی سراسر کشور در بخش نمایشگاه های مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان افتتاح شد.

نظر شما