شناسهٔ خبر: 13029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امین تارخ: سینمای ایران در 8 سال گذشته کژراهه رفت

امین تارخ هنرمند نام آشنای کشورمان می گوید: در هشت سال گذشته شیوه های نادرست مدیریت درعرصه هدایت سینما باعث به کژ راهه متمایل شدن سیر حرکت و رشد سینمای ایران شده است .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ وی که این سخنان را شامگاه گذشته ( یکشنبه ) در مراسم نکوداشت یاد و خاطره زنده یاد حاتمی در تهران بیان می کرد ، اظهار داشت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در بدنه سیاست های کلان دولت و نگرش و هوای تازه در عرصه فرهنگ و هنر، امید آن می رود که حال سینمای ایران در آینده ای نزدیک رو به بهبودی حرکت کند.

وی این نظر خود را در همراهی با برخی اظهارات که سینمای ایران در سال های اخیر به کژ راهه رفته بیان کرد و افزود: برای پاسخ به این آسیب ابتدا باید به داشته های امروز هنر هفتم ایران در قیاس با گذشته نظری دوباره بیندازیم.

این استاد تئاتر معتقداست که در چهارسال گذشته هنرمندان بسیاری تنها به دلیل مسائل جاری در عرصه مدیریت سینما، افت کیفیت آثار و تقسیم بندی هنرمندان از سیر حرکتی این هنر جدا ماندند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد همزمان با حرکت رو به بهبودی سینمای ایران، بار دیگر شرایط برای کار هنرمندان خبره و استخوان خرد کرده سینمای ایران در مسیر تجلی سینمای ملی فراهم شود.

رد بیش از ۳۵ پیشنهاد بازی

بازیگر فیلم مادر با بیان آنکه در سه سال گذشته بیش از ۳۵ پیشنهاد برای بازی را در آثار سینمایی به دلیل تکراری بودن موضوعات، کیفیت پایین فیلمنامه ها و یا حضور عوامل غیرحرفه ای و ناشناخته در هنر - صنعت رد کرده ، گفت : بسیاری از هنرمندان یا می ترسیدند و یا حاضر نبودند با توجه به کسوت و تجربه خود در مسیری گام بگذارند که ثمره ای جز نابودی و از بین رفتن ثمره سال ها فعالیت و تجربه شان در پی نداشت.

همکاری با حاتمی

تارخ در ادامه سخنان خود گفت : من و هم نسلانم سینما را با هنرمندانی چون بهرام بیضایی آغاز کردند و در ادامه مسیر با سینماگرانی چون زنده یاد علی حاتمی دست به تجربه و همکاری زدند.

وی با بیان اینکه حاتمی تنها نماینده برحق سینمای ایران است ، در ادامه اظهار کرد تفاوت آثار هالیوود و سینمای هند را فقط با یک عکس و یا مشاهده یک سکانس براحتی می توان حدس زد که متعلق به کدام یک از این دو کشور است ، در سینمای ایران نیز تنها آثار زنده یاد حاتمی از این خاصیت بهره برده اند و دیگر تولیدات نتوانسته اند بازتاب صحیحی از هویت و فرهنگ ایرانی را در قالب تصویری برای عموم مخاطبان با خود به همراه داشته باشند.

تارخ افزود: از نگاه تاریخ ، هنر مردمی، هنری است که مخاطب در کوتاهترین زمان به ریشه های آشنای آن اثر با فرهنگ خود پی ببرد.

وی دراین مراسم که با هدف نکوداشت از یاد زنده یاد علی حاتمی برگزار شده بود ، از این هنرمند به عنوان تنها نماینده بر حق سینمای ملی ایران یاد کرد.

دراین آیین همچنین از پنج پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی قدردانی شد .

تارخ در ادامه مراسم با تقدیر از بنیاد سینمایی فارابی به سبب برگزاری این محفل و قدردانی از پنج بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: بهتر بود تا این بنیاد انجمن بازیگران خانه سینما را نیز در جریان کار خود قرار می داد تا اعضای این انجمن نیز سهم خود را در تقدیر و تشکر از این استادان و چهره های بزرگ هنر بازیگری ایران در عرصه تئاتر، سینما و تلویزوین به جای آورند.

وی در انتها متنی شاعرگونه را با محوریت شخصیت ، قدرت تاثیرگذاری و جریان سازی سینمای علی حاتمی در رشد و ارتقای سینمای ایران برای حضار قرائت کرد و همکاری و همراهی با این کارگردان فقید در دو اثر ماندگار سینمایی مادر و دلشدگان را افتخاری برای خود دانست.

نظر شما