شناسهٔ خبر: 13086 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باقر ساروخانی: پروفسور فرهنگی چراغ راه دانشگاه، حوزه و ارتباطات است

استاد حوزه ارتباطات و دوست و همکار پروفسور علی‌اکبر فرهنگی گفت: یکی از بزرگترین صفات فرهنگی معلمی است، او در کلاس‌هایش عشق به دانستن را ترویج می‌دهد، دانشجویانش را خودکفا تربیت می‌کند و به عنوان چراغ راه دانشگاه، حوزه و ارتباطات است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ ساروخانی در آیین تجلیل از استاد علی‌اکبر فرهنگی که با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی، مدیران و استادان حوزه رسانه همراه بود با بیان این مطلب افزود: بیش از ۴۵ سال است که او را می‌شناسم، مردی که از ابتدای حضورش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران همه او را به عنوان فردی متفاوت می‌شناسند، مردی که کارآفرین علم و دانش است.
بالاترین صفت فرهنگی عاشقی است، او عاشق دانش، انسان و دانشجویانش است و همیشه از کارش لذت می‌برد. 
وی با بیان این که فرهنگی همواره چراغ راه شاگردان و همکارانش بوده است، اظهار کرد: او نه فقط دانشجویان که حتی دوستان و همکارانش را هم راهنمایی می‌کند و یکی از بزرگترین صفات فرهنگی معلمی است و او تمثیل یک معلم برجسته بوده و خواهد بود. 
ساروخانی از کلاس‌های فرهنگی به عنوان بهشت نام برد و ادامه داد: کلاس او کلاسی نیست که دانشجو از آن بترسد زیرا تلاش می‌کند در کلاس‌هایش عشق به دانستن را ترویج دهد، او دانشجویانش را خودکفا پرورش می‌دهد و به عنوان چراغ راه دانشگاه، حوزه و ارتباطات است. 
یکی از ویژگی‌های فرهنگی ایران‌دوستی است 
در ادامه این مراسم مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به خصلت‌ها و ویژگی‌های دکتر فرهنگی گفت: استاد فرهنگی، انسانی خستگی‌ناپذیر است و عنوان نستوه برای او، واژه‌ای مصداقی و عینی است، زیرا هیچ‌گاه علی‌رغم مشکلات فراوان به ستوه نیامد و صبوری پیشه کرده است. 
محمد سلطانی‌فر با اشاره به دیگر ویژگی‌های دکتر فرهنگی، اظهار کرد: وی در زمینه موسیقی، فلسفه، مدیریت و رسانه نیز دانش بسیاری دارد و در کنار این موارد ایران‌دوستی و میهن‌پرستی را نیز باید به ویژگی‌های وی افزود، به طوری که با وجود پیشنهادهای بسیار از سوی دانشگاه‌های خارجی همچنان در ایران مانده و دانشجو پرورش می‌دهد. 
وی با بیان این که او به عشق ایران و دانشجویانش در سرزمین مادری خود زندگی می‌کند، ادامه داد: یکی از خصوصیات علمی او، بومی‌سازی دانشی است که در غرب آموخته و با مدل‌سازی در حوزه اقتصاد رسانه آن را اجرایی کرده است. 
به گفته سلطانی‌فر، ایجاد فضای باز پرسشگری، تعامل دانشجویان به بحث و تبادل نظر درباره مباحث مختلف درسی نیز از دیگر ویژگی‌هایت علمی دکتر فرهنگی به شمار می‌آیند. 
ذره‌ای کوچک از کائنات هستم 
دکتر علی‌اکبر فرهنگی نیز برای دقایقی کوتاه پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: به خود می‌بالم که خداوند این تفضل را به من داشت که این حرفه را در پیش بگیریم و تا جایی که توانسته‌ام سعی کردم کارم را به درستی انجام دهم. 
چهره ماندگار مدیریت رسانه همچنین به استادان و همکاران خود که در این مراسم حضور داشتند اشاره کرد و گفت: بزرگترین افتخارم این است که شاگردانم آنقدر خود را بالا کشیده‌اند که در جایگاه استادی قرار گرفته‌اند. من ذره‌ای کوچک از کائنات و معلم کوچکی در دانشگاه‌های ایران هستم. 
از بازنشستگی فرهنگی متاسفم 
حجت‌الاسلام سید محمود دعایی نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: استاد فرهنگی خود را بازنشسته دانشگاه معرفی می‌کند اما متاسفم و حسرت می‌خورم که چرا چهره‌های علمی و نخبه کشور مانند دکتر فرهنگی باید بازنشسته و دانشجویان از دانش ایشان بی‌بهره شوند. 
مدیر مسوول روزنامه اطلاعات افزود: ما چهره‌های فرهنگی و نخبه کمی در جامعه داریم، افرادی که حضورشان مایه تعالی اندیشه و فرهیختگی در جامعه است و باید از آن‌ها استفاده کرد. 
دعایی با بیان این که به عنوان یک مسوول رسانه‌ای تنها فردی هستم که از آغاز انقلاب تا امروز در یک رسانه دوام آورده‌ام، اظهار کرد: امروز احساس می‌کنم در محضر استاد خودم پروفسور فرهنگی در حال پس دادن امتحان هستم و این‌که من در این‌جا برای تجلیل از مقام استاد حاضر هستم نشانه مظلومیت استاد فرهنگی است. 
جایزه‌ای به نام دکتر فرهنگی راه‌اندازی شود 
دبیر ستاد چهره‌های ماندگار به عنوان آخرین سخنران این مراسم پشت تریبون رفت و گفت: رشته مدیریت رسانه در کشور ما رشته‌ای مغفول و مظلوم است و دکتر فرهنگی در طول سال‌های مختلف تلاش کرده تا این رشته را معرفی کند. 
محمود اسعدی با بیان این که رشته مدیریت رشته‌ای بنیادین و ضروری در کشور است، اظهار کرد: در این میان ضروری است که دانشگاه‌ها از حالت انجماد کنونی خارج شوند و مسوولان کشوری نیز نسبت به علم مدیریت آگاهی بیشتری داشته باشند. 
وی در ادامه با ارایه دو پیشنهاد، افزود: پیشنهاد می‌کنم بنیاد علمی ـ فرهنگی استاد علی‌اکبر فرهنگی در کشور تاسیس شود تا کارها، آرا و نظرهای وی را به صورت عملی دنبال کند. 
اسعدی ادامه داد: با توجه به این که او شخصیتی بزرگ در حوزه مدیریت رسانه به شمار می‌آید نیز پیشنهاد می‌کنم جایزه‌ای به نام و یاد این استاد بزرگ در حوزه رسانه تاسیس شود تا فعالیت‌های وی به صورت مستمر دوام داشته باشد. 
رونمایی از تمبر استاد علی‌اکبر فرهنگی 
همچنین در بخش پایانی این مراسم از تمبر آیین تجلیل از استاد علی‌اکبر فرهنگی با حضور احمد مسجدجامعی، رییس شورای اسلامی شهر تهران، محسن مهرعلیزاده، رییس اسبق سازمان تربیت بدنی، محمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات و محمد خدادادی، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا رونمایی شد. 
پس از رونمایی از این تمبر نیز سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با اهدای لوح تقدیر و هدیه از دکتر فرهنگی تجلیل کردند. 
نمایندگی سازمان ملل متحد درجمهوری اسلامی ایران، ستاد اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی، وزارت صنعت معدن و تجارت، انجمن فارغ‌التحصیلان مدیریت ایران، سازمان نظام پزشکی، سندیکای بیمه‌گران، صنف صنعت بیمه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه همشهری، انجمن روابط عمومی ایران، روزنامه‌های هدف و اقتصاد، مدیریت دانشکده ارتباطات صدا و سیما، جمعی از همکاران و دانشجویان این چهره فرهنگی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، موسسه مطبوعاتی ایران و دانشکده خبر از جمله نهادهایی بودند که با اهدای لوح و هدیه از پدر مدیریت رسانه تجلیل کردند. 
آیین تجلیل از استاد علی‌اکبر فرهنگی دوشنبه (۱۲ اسفندماه) در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نظر شما