به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ پیششماره ماهنامه تخصصی بینالمللی علوم انسانی (مدرسه اسلامی علوم سیاسی) به صاحبامتیازی دکتر مجتبی زارعی برای اسفند ۹۲ و فروردین ۹۳ منتشر شد.
در پیششماره ماهنامه مدرسه اسلامی علوم سیاسی تأکید شده است که این ماهنامه وابسته به هیچ حزب، نهاد و گروهی نیست و صرفاً به حصول تمدن اسلامی-ایرانی میاندیشد.
دکتر مجتبی زارعی در مقدمه ماهنامه اسلامی علوم سیاسی نوشته است که در مدرسه اسلامی علوم سیاسی مراد از سیاست Political Science نیست بلکه مقصود از آن سیاست به معنای جامع کلمه است که به سیاستگذار و مدبر مطلقه عالم بازگشت دارد و از این رو این علم سیاست دینی نه علم بریده از خدا و نه علم دور مانده از ملت و کشور بلکه جزوی از حکمت علمی هم افق با حکمت نظری در حکمت متعالیه است.
در ادامه این مقدمه آمده است: سنخی از فلسفه سیاسی که اولاً مشروعیت تأسیسی خود را از منبع حقیقی دانش دریافت میدارد و ثانیاً این عقل نظری را در عقل عملی به وحدت میرسانند و ثالثاً در معنای سیاستگذاری و تدبیر همهجانبه به کار میرود.
صاحبامتیاز ماهنامه مدرسه اسلامی علوم سیاسی نگاشته است؛ اکنون که زمانه تولید دانشهای بومی است جا دارد که با تحول در مطالعات و پژوهشهای علوم سیاسی، کلاسیک سیاستشناسی نوینی صورت پذیرد تا سیاستگذاری و مهندسی جامع، پایدار و متوازن در روندها و فرایندهای پیشرفت تدارک شود.
در ادامه این مقدمه میخوانیم علوم سیاسی در زیستبوم ما و از منظر حکمی جزیرهای مستقل و نامرتبط با سایر حوزههای دانش نیست بلکه خود حاوی دیگر مدیریتها و مشتمل بر اداره انواع خطمشیها و سیاستهاست پس در مدرسه اسلامی علوم سیاسی، فقه، فرهنگ و هنر، سیاست و اخلاق، اقتصاد و امور اجتماعی همه ذیل حکمت عملی متخذ از حکمت نظری، طرحبندی میشود.
این مقدمه افزوده است که ما بر آنیم که فعل و انفعال تمامی شوراهای عالی در قوای سهگانه کشور و مرجعیت تمامی سیاستها و تاکتیکها و برنامههای اجرایی بر اساس قضاوت عقل و نص قانون باید از سیاستگذاری متمرکز و نظاممند اما دانشبنیان تبعیت کند.
مدیرمسئول ماهنامه مدرسه اسلامی علوم سیاسی، خاطرنشان کرده است. وانگهی بر اساس نظام دانشی حکمت متعالیه، تمامی سیاستگذاریها و خط مشیها باید فارغ از سکولاریسم باشد گو اینکه تلازم ذاتی سیاست با سکولاریسم دلالتی باطل به شمار میآید در این صورت سیاست سیاستگذاریها رهآموز، حیات معقول خواهد شد که جمع بین دین و دنیاست.
زارعی در مقدمه ماهنامه خود اضافه کرده است که اینک مدرسه اسلامی علوم سیاسی در شورای سردبیری و مجموعه نویسندگان خود با حوزههای مختلف دانشهای نظری و علمی ممزوج و از آن بهرهمند است توجه به قول منطقی عقلانی اتحاد عل عملی و عقل نظری و نیز سنخیت علت و معلول و همچنین سنخیت تجدد متعالیه و علم سیاسیت دینی است، چه بنا به قول حکیم الهی؛ آیتالله العظمی جوادی آملی «حکمت متعالیه سیاست متعالیه دارد زیرا جهانبینی بدون جهانسازی و جامعهسازی تنها سلسلهای از مفاهیم تجریدی و خشک است، اگر از حکیم متعالی سؤال کنید که الانسان ما هو که او پاسخ نمیدهد که الانسان حیوان ناطق، بلکه میگوید: حی متأله .
در پایان این مقدمه تصریح شده است: از این رو مدرسه اسلامی علوم سیاسی میکوشد ضمن حرکت بر فراز دالان دوسویه نظریه و عمل به سیاستگذاریها در کشور توجه کرده و ساخت نهادمند سیاست سیاستگذاریها را مطالبه کند.
به گزارش فارس، فهرست مطالب پیششماره اسفند و فروردین ۹۲ الی ۹۳ ماهنامه «مدرسه اسلامی علوم سیاسی» به شرح زیر است:
-حکمت متعالیه، سیاست متعالیه دارد شناخت متدانی؛ سیاست متدانی- شناخت متعالی؛ سیاست متعالی/آیتالله العظمی جوادیآملی/۶
-من مسئولم؛پس هستم! گذار فلسفه سیاسی اسلام از «من»دکارتی /حجتالاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان/۱۶
-سه گفتار در نقد کلان غرب؛ کربلا جایگزین یونان/ مهدویت به جای یوتوپیا/حیات معقول برابر عرفی شدن/ حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار/۲۳
-عبور از مدرنیسم در زیست جهانی ایرانی؛ الگوی توسعهمدار یا الگوی بومی پیشرفت حجتالاسلام علی کشوری/۳۰
-آخوند خراسانی و دغدغههای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در مکتب نجب «اندرزنامه»ای برای امروز /دکتر مظفر نامدار طالشانی/۳۷
-درگیری روش شناسانه با پسامدرن و نسبیت گرایی در تولید دانش / ترجمه: فرهنگ امروز/مصیب قرهبیگی/۴۲
-سبک زندگی و اقتصاد ما/ دکتر عامل پیغامی/۵۰
-اقتصاد مقاومتی، روش یا رهایی؟/دکتر بیژن عبدی/۶۲
-گذار از نفت با کشاورزی/دکتر محمدرضا جهانسوز/۶۷
-انقلاب اسلامی با لهجه فارسی؛ مرجعیت علمی ایرانیان، عمق استراتژیک انقلاب اسلامی خواهد شد/دکتر حسن حسین زاده/۷۰
-ابطال مدعیات دکتر داریوش آشوری در مقاله «پس نشست سکولاریسم»/«انقلاب اسلامی» تعبیر متناقض نما نیست!/مهدی جمشیدی/۸۲
-انقلاب اسلامی و رسالت مغفول در هنر سینما/محمدتقی فهیم/۱۰۲
-تلویزیون ما و جنگ نرم؛ بایدها و نبایدها/گروه جامعه شناسی انقلاب اسلامی/۱۰۸
-در سنت راهپیماییهای اسلامی-ایرانی؛ مهندسی معکوس ضد انقلاب برای تظاهرات/حجتالاسلام دکتر علی جعفری/۱۱۷
-تلقیهای تقلیلگرایانه از نظریه ولایت فقیه: صورت بندی ولایت فقیه در دو گفتمان سیاسی/مهدی جمشیدی/۱۲۴
-گفتوگوی نابجای اوباما- روحانی؛ کارسازی پیرامون یا تحصیل منافع ملی/دکتر فؤاد ایزدی/۱۳۱
-مهندسی سیاست خارجی در چشمانداز فلسفه علم؛ اقتصاد و سیاست خارجی توحیدی/ پراگماتیسمی/حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید عبدالمجید اشکوری/۱۳۷
-از ربانیّت هراکلیتوسی- پروتوگراسی تا نبوت اسکاندیناویسمی/ دکتر مجتبی زارعی/۱۴۲
-مدنیت اسلامی و جامعه ایرانی/دکتر محمد علی فتحالهی /۱۵۶
پرونده ویژه:
-مصر، هوسنی المذهب و شیعیالمزاج؛ درباره محکمات و متشابهات مصری-ایرانی/گروه اندیشه ۱۶۶
-جنبشی که سیاست نکردغ جستاری در تفاوتهای اخوانالمسلمین مصر و حزب جمهوری اسلامی؛/دکتر محمد صادق کوشکی/۱۸۴
-وابستگی و استقلال عالمان از حکومت؛ خاستگاه مرجعیت در نظام شیعی و دستگاه/حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذبیحالله نعیمیان/۱۹۱
-دیروز و امروز شیعیان مصر؛ از شیخ شلتوت تا شیخ شحاته/ دکتر قربانعلی محبوبی/۱۹۴
-نص محوری در تکاپوی سیاسی ایرانیان و مصریان؛ تاوان دستی با دشمن/دکتر سعدالله زارعی/۲۰۵
-مدیریت عالی نظامیها در ایران و مصر؛ از «ارتش برادر ملت» تا ارتشی که سلطه دارد و «کودتان»میکند/حجتالاسلام محمدعلی رنجبر/۲۰۹
-جریانشناسی ضد شیعی در تحلیل انقلاب اسلامی؛ تقریب اسلامی زیر تیغسلفیها/ دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی/۲۱۶
-وهابیت درون شیعی؛ «کشف اسرار» فرقهسازان برای انهدام وحدت اسلامی/ دکتر عبدالصمد (جبل) عمالی/۲۳۳
-فروش پنج میلیارد دلاری اخوان به ژنرالها در دستگاه اقتصادی آل سعود/حامد حسینزاده/۲۴۳
-دگرگونیهایی که عقیم ماند؛ «چرا مصر به چنین روزی رسید؟»/آیتالله عباس کعبی/۲۴۸
نظر شما