شناسهٔ خبر: 13137 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین طاهری: نسبت صحیحی میان اختصاص بودجه تئاتر با سایر حوزه ها وجود ندارد

مدیر کل هنرهای نمایشی در دیدار با اعضای خانه تئاتر گفت: بودجه مالی اختصاص یافته به این بخش کافی نیست و نسبت صحیحی میان اختصاص بودجه هنرهای نمایشی با سایر حوزه ها وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مدیر کل هنرهای نمایشی، ۱۲ اسفند ماه با اعضای خانه تئاتر دیدار کرد. طاهری با ابراز خرسندی از ملاقات اعضاء هیئت مدیره خانه تئاتر اظهار داشت: طی مدت فعالیت فرهنگی هنریم تلاش کردم به صورت هدفمند و مستقل عمل کنم و این مهم را در حوزه فعالیت کنونی ام نیز دنبال خواهم کرد. موارد بسیاری وجود دارد که در حال بررسی و برنامه ریزی طولانی مدت برای آن هستیم که از جمله این موارد می توان به مسائلی چون ایجاد شناخت گسترده نسبت به هنرهای نمایشی اشاره کرد. به گونه ای که تئاتر بتواند در میان همه مردم و تمام طبقات، گسترش یابد. نکته دیگر بحث بودجه است؛ در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته بتوان اقدامات موثری صورت داده و جهشی مناسب در این زمینه ایجاد کرد. بودجه مالی اختصاص یافته به این بخش کافی نیست و نسبت صحیحی میان اختصاص بودجه هنرهای نمایشی با سایر حوزه ها وجود ندارد.

طاهری با تاکید بر ایجاد نگاه جامع و همکاری در میان جامعه تئاتری تصریح کرد: همبستگی خوبی در خانه تئاتر وجود دارد که نشانگر عقلانیت، تجربه و یکپارچگی میان اعضاء آن است. امیدوارم این نگاه تسری یابد و بتوانیم در طی مسیر پیش رو از همکاری و تعامل با اعضاء خانه تئاتر و تجربیات هنرمندان آن بهره ببریم.

مدیرکل هنرهای نمایشی، با بیان اینکه با آسیب شناسی و و بررسی دقیق مسائل می توان مشکلات را به حداقل رساند، تشریح کرد: موارد گسترده ای وجود دارد که بایستی با بررسی، برنامه ریزی و همکاری میان بخش های مختلف فعال هنرهای نمایشی بالاخص خانه تئاتر، اقدامات موثری را در رابطه با آنها صورت داد و گام های روبه جلویی برداشت. از جمله این موارد می توان به ایجاد ارتباط موثر با فعالان تئاتر استان ها، آموزش، ساماندهی فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی و بهره گیری از آنان در بخش های مختلف مخصوصا آموزش و پرورش، پژوهش، چاپ آثار نمایشی و ساماندهی، انتخاب و ترجمه متون و ایجاد برنامه های تئاتری در تلویزیون اشاره کرد.

وی در پایان گفت: شما متولیان اصلی تئاتر هستید. تئاتر برای من بسیار مهم است و در این میان از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهم کرد و امیدوارم بتوانیم با تعامل و همکاری مستمر اقدامات موثری صورت بدهیم و گام های محکم و روبه جلویی برداریم؛ تا هنرمندان بتوانند بدون دغدغه هر سال آثار خود را به صحنه ببرند. در این راستا ارتباط موثر و مداومی را با خانه تئاتر و هنرمندان خواهیم داشت.

در ادامه این نشست، ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر، با تاکید بر اینکه ما نیازمند مسئولانی هستیم که با شناخت کامل پای هنر بایستند، اظهار داشت: یکی از بزرگترین مسائلی که با آن روبه رو هستیم، عدم شناخت جامع نسبت به هنر تئاتر است؛ اگر حمایت معنوی شکل بگیرد، این امر حمایت مالی را نیز به دنبال خواهد داشت. متاسفانه بسیاری تصور می کنند تئاتر و هنرمندان افراد کوچکی اند و این مسئله سبب می شود تصورات نادرستی شکل بگیرد. ما خواستار شکل گیری شناخت و آگاهی کامل در این رابطه و بیان صداقت و پاکی این هنر هستیم، زیرا ما یک خانواده ایم.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر در جوهر وجودی خود ارزش های زیادی را نهفته دارد، گفت: آثار بسیار ارزشمندی به صحنه می روند که مسئولان با حضور و تماشای آن می توانند از نزدیک در جریان تاثیرگذاری این هنر در جامعه و افراد آن قرار بگیرند. در این مسیر می بایستی در یک جهت حرکت کنیم.

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه قراردادهای تیپ از اهمیت بسیاری برای هنرمندان و فعالان این حوزه برخوردار است، اظهار داشت: چند سالی است برای سامان دادن امنیت شغلی هنرمندان، بخشی را به عنوان قرارداد تیپ در نظر گرفتیم و با درجه بندی و دقت کامل آن را برای گرایش های مختلف تئاتر دسته بندی کردیم. این اقدام یک سال اجرا شد و طی آن خانواده تئاتر از آرامش نسبی برخوردار شدند، اما متاسفانه پایدار نماند. پیگیری هایی صورت گرفته، اما مراحل نهایی آن باقی مانده است. امیدوارم با نظر مساعد مدیرکل هنرهای نمایشی، شاهد اقدامات موثری در این زمینه و به سامان رسیدن آن باشیم.

راد در پایان گفت: امیدوارم در جلسات متعدد بتوانیم به بررسی دقیق مسائل مختلف چون تشکیل و تفکیک گروه های نمایشی، سالن های نمایشی، جایگاه تئاتر آماتور، تئاتر دانشجویی، تئاتر استان ها، ممیزی و... بپردازیم تا با بررسی کامل این موضوعات بتوانیم اقدامات موثری را صورت داده و به آرامشی در هنرهای نمایشی دست یابیم.

 در این جلسه، محمد بهرامی، خسرو احمدی، رویا تیموریان، مریم کاظمی، مهدی قلعه، محمدجواد اعرابی، هوشمند هنرکار و ... حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما