شناسهٔ خبر: 13145 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ارتباطات انسانی» تجربیات بومی را به دانشجوی ایران منتقل می‌کند

حسام‌الدین آشنا در مراسم رونمایی از کتاب «ارتباطات انسانی» گفت: این کتاب سه ویژگی مهم دارد، با کتاب‌های درسی روز دنیا همسانی دارد و نیازی نمی‌بینید که کتاب‌های خارجی را بخوانید و سوم این‌که حاصل تجربیات بومی را به دانشجوی ایرانی منتقل می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دکتر آشنا با بیان این مطلب افزود: دکتر محسنیان راد تلاش کرد کتابی را که در سال ۵۶ منتشر شد ولی در جامعه ما به دلایل مختلف دیده نشد را بازنویسی کرده و به عنوان مرجع درسی حوزه ارتباطات به جامعه دانشگاهی معرفی کند. 
وی ادامه داد: این کتاب سه ویژگی مهم دارد، در گام نخست شبیه ساختار کتاب‌های درسی روز دنیا هست. نکته دوم اینکه وقتی این کتاب را می‌خوانید تا حد امکان از کتاب‌های درسی خارجی بی نیاز می‌شوید و سوم اینکه حاصل تجربیات بومی خود را به دانشجوی ایرانی منتقل می‌کند.
آشنا با بیان اینکه جامعه دانشگاهی ما نیازمند مباحث آموزشی و آزمایشی بود، عنوان کرد: با مطالعه این اثر احساس می‌کنید روش آزمایش یکی از روش‌های قابل کاربرد حوزه ارتباطات است و تا امروز به جز مولف این کتاب در رشته ارتباطات فرضی از روش آزمایشی استفاده نکرده است. تعدد تجربیات بومی که در این کتاب ارایه شده ما را به یک نکته کلیدی در ارتباطات می‌رساند و آن این است که در حوزه روانشناسی بعد از مدت‌ها موضوع ارتباطات ادغام شده است. 
وی با بیان اینکه اثر حاضر میراث جهانی را نادیده نمی‌گیرد، گفت: جدیدترین، متنوع‌ترین و با ارزش‌ترین دیدگاه‌های کارشناسان و استادان حوزه ارتباطات در این کتاب ارایه شده علاوه بر آن نکات بومی و ایرانی نیز از نگاه نویسنده غافل نمانده است. 
آشنا همچنین این کتاب را متفاوت از دیگر کتاب‌های درسی این حوزه دانست و افزود: این اثر اگرچه کتابی درسی به شمار می‌آید اما مثل همه آثار دیگر که در بازار به فروش می‌رسند، نیست و فعالیتی که موسسه‌های پژوهشی باید با ده‌ها نفر انجام بدهند او با ده‌ها نفر از دانشجویان خود در طول زمان انجام داده است. 
وی در بخش دیگر سخنان خود این کتاب را اثری ویراسته دانست و اظهار کرد: ویراسته به معنی آراسته به اضافه پیراسته است و این کتاب به نسبت کتاب «ارتباط‌شناسی» خیلی کوتاه شده است و هرچه در آن کتاب ضروری نبوده حذف شده و آنچه بیشتر مورد نیاز دانشجو است در آن باقی مانده و این همان به معنای پیراستگی است. 
آشنا درباره مفهوم آراستگی این کتاب نیز توضیح داد: کتاب خواننده را قدم به قدم و پا به پا جلو می‌برد و نویسنده تلاش می‌کند مخاطبش را در جهان خود شریک کند و فاصله زیادی میان دانش یک خواننده ناوارد و دانش نویسنده کتاب وجود ندارد. 
دانش معتمدنژاد با جانش آمیخته بود 
دکتر آشنا در بخش دیگر سخنان خود در این مراسم با اشاره به نقش اثرگذار پروفسور کاظم معتمدنژاد گفت: مطمئنم اگر استاد امروز در اینجا حضور داشت این جلسه به گونه دیگری برگزار می‌شد، خلق آبرو برای یک رشته دشوارتر از خلق آن رشته است و چه بسا دانش‌آموختگانی که از خارج به کشور بازگشته‌اند و رشته‌های جدید ایجاد کرده‌اند اما محترم نیستند. 
به گفته وی اما رشته‌هایی هم هستند که به واسطه وجود فردی که خوب آموخته، دانش با جانش آمیخته، مردمدار و دانش‌پرور است. این رشته، محوری عاطفی پیدا می‌کند و این گونه است که رشته‌ها مکتب می‌شوند زیرا افرادی حاضر می‌شوند از خودشان مایه بگذارند و در تولید کتاب‌های درسی فعالیت کنند. 
وی با بیان اینکه دشوارترین نوع تولیدات در هر رشته تدوین کتاب‌های درسی است، افزود: کتاب‌های درسی به رشته‌ها هویت می‌دهند اگر فردی بتواند کتاب درسی خلق کند یعنی آن رشته هویت پیدا کرده است. 
مباحث کتاب به صورت ملموس بیان شده است 
در بخش دیگر این مراسم دکتر داریوش نوروزی، مدیر گروه تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی گفت: جای این کتاب درسی در دانشگاه‌های ایران و جامعه دانشگاهی خالی بود، یکی از ویژگی‌های این اثر بومی بودن آن است و آزمایش‌های بومی که در این اثر ارایه شده مباحث را برای مخاطبان ملموس و کاربردی می‌کند. 
وی ادامه داد: کتاب حاضر مملو از مثال آزمایش است و نویسنده تلاش کرده مباحث خود را با استناد به منابع داخلی و خارجی تهیه کند، به عنوان مثال این کتاب برگرفته از ۲۷ منبع فارسی و ۲۱۹ منبع لاتین است. 
مدیر بخش تالیف رشته تکنولوژی آموزشی و انتشارات سمت با بیان اینکه استفاده از حجم گسترده منابع خارجی زحمات زیادی به همراه دارد، گفت: مطالعه ۲۱۹ منبع خارجی ترجمه، ایرانیزه، اسلامیزه و بومی‌کردن مباحث آن هر یک مراحلی طولانی و زمانبر دارند و این موضوع نشان می‌دهد که دکتر محسنیان راد وقت زیادی برای این کار گذاشته است. 
نوروزی همچنین به نظم مطالب ارایه شده در این کتاب اشاره کرد و گفت: اولویت‌بندی مباحث به خوبی در این کتاب رعایت شده، بنده سابقه طراحی ۵۰ عنوان کتاب درسی دارم و همیشه درباره اولویت‌ها و مولف‌ها مشکل داریم، مشکلی که در این کتاب اصلا وجود نداشت. 
مراسم رونمایی از کتاب «ارتباطات انسانی» نوشته دکتر مهدی محسنیان راد عصر سه‌شنبه ۱۳ اسفند در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

نظر شما