شناسهٔ خبر: 13305 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانون نهاد کتابخانه‎های عمومی نیاز به بازنگری دارد

دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور گفت: قانون ده ساله این نهاد نیاز به بازنگری دارد و هیات امنای جدید باید نقاط ضعف آن را شناسایی کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ گردهمایی مدیران کل کتابخانه های عمومی کشور دیروز (شنبه) همزمان با دهمین سالروز تصویب قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محمدحسین ملک احمدی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم اظهار کرد: با وجود اینکه بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی را برای تامین منابع مالی نهاد در اختیار داریم اما با توجه به شرایط مالی موجود فقط می توانیم حقوق کارکنان را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: احکام پرسنلی کتابداران در چند سال گذشته تغییر نکرده است. با به روز کردن این احکام و انجام اصلاحات مورد نظر، سقف حقوق پرداختی کتابداران بیش از این خواهد شد. باید به دنبال منابع جدید برای عمل به این تعهدات باشیم.

ملک احمدی خاطرنشان کرد: ممکن است در سال ۹۳ برای تامین منابع در این زمینه دچار مشکل شویم اما امیدوارم برای سال ۹۴ منابع لازم برای پرداخت حقوق کتابداران تامین شود.

وی گفت: با توجه به ضرورت پرداخت حقوق کارکنان، نیمی از تعهدات نهاد روی زمین می ماند بنابراین از استان ها تقاضا می کنم درخواست پرداخت جانبی برای ادارات کل نداشته باشند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: در سال های آینده باید با درآمدزایی برای نهاد، مشارکت مجلس شورای اسلامی و تامین منابع جدید مشکلات مالی نهاد را برطرف کنیم. برنامه های استان ها هم باید بر اساس منابع موجود در هر استان تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه کتابداران سرمایه اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند گفت: ارتقای انگیزه کتابداران و دیگر کارکنان باعث ارتقای مجموعه نهاد می شود بنابراین باید اولویت را بر اساس تعامل خوب با همکاران قرار دهیم.

ملک احمدی گفت: هیات امنای جدید در قانون ده ساله نهاد بازنگری خواهد کرد و با شناسایی نقاط ضعف آن برنامه های آینده را بر اساس آن تدوین می کند.

وی با انتقاد از صرف هزینه های زیاد برای خرید منابع در نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: متاسفانه در این بخش هزینه های زیادی صرف شده که باید ساماندهی شود و با تامل در این زمینه، منابع جدید خریداری نشود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ابتدا باید منابعی که هم اکنون در انبار کتابخانه های عمومی استان ها وجود دارد یا سفارش خرید آنها صادر شده است به خوبی توزیع شود اما تا چند ماه آغازین سال آینده هیچ خرید جدیدی برای نهاد انجام نخواهد شد.

وی گفت: فهرستی از نشریات مورد نیاز کتابخانه های عمومی تهیه شده است و تا پایان این هفته در مورد این موضوع هم بازنگری می شود. هیات امنا باید در این زمینه سیاست های کلان خود را مشخص کند اما با توجه به اینکه ممکن است فهرست نشریات نیاز به بازنگری داشته باشد هنوز آن را اعلام نکرده ایم.

ملک احمدی گفت: برای تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش می کنیم با کمک نهاد ریاست جمهوری حداقل کاهش بودجه را داشته باشیم. اگر هیچ کاهشی در بودجه ما به وجود نیاید در زمینه پرداخت حقوق کارکنان نگرانی نخواهیم داشت اما از مدیران کل استان های کشور تقاضا می کنم که درخواست جذب نیروهای جدید نداشته باشند.

وی اظهار داشت: تلاش می کنیم با استقرار مدیریت های جدید در حوزه های مختلف به ویژه بخش های مالی و اداری هرچه سریعتر احکام پرسنلی کارکنان را اصلاح کنیم. تهیه نرم افزار مالی جدید برای نهاد اقدام دیگری است که قصد انجام آن را داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ارتباط گسترده مدیران کل استان ها با انجمن ها، خیران و مدیران در سطوح مختلف استانی و شخصیت های حقیقی و حقوقی که با کتابخانه های استانی در ارتباط هستند باعث می شوند با مشارکت بیشتر و رونق بهتر کتابخانه ها روبرو شویم.

در این مراسم مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها دیدگاه ها و راهکارهای خود را درباره مشکلات این نهاد ارائه دادند.

نداشتن اختیار مدیران استانی، بی توجهی به کتابخانه های روستاها و شهرهای کوچک، عدم رسیدگی به قرارداد و سنوات کارکنان، توجه به برنامه های جانبی به جای وظایف اصلی نهاد، نداشتن برنامه برای افزایش سرانه مطالعه، بی توجهی به دریافت نیم درصد بودجه مصوب نهاد از شهرداری ها و مشکلات مالی کتابداران و کارکنان نهاد از جمله انتقادات مدیران استانی از شرایط موجود نهاد بود.

ایجاد زنگ مطالعه در مدارس، انتخاب هفته اول اسفند به عنوان هفته اهدای کتاب، برگزاری جشن ملی اهدای کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی از سوی نهاد، تشکیل تعاونی های مصرف و مسکن کارکنان نهاد و تصویب معافیت کتابخانه های عمومی از پرداخت هزینه هایی مانند آب، برق و گاز از جمله پیشنهادات مدیران کل کتابخانه های عمومی استان های کشور برای بهبود جایگاه نهاد بود.

نظر شما