شناسهٔ خبر: 13308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فروش آثار هنری به نفع هنرمندان بیمار

خانه هنرمندان ایران با برپایی نمایشگاه فروش آثار هنری به نفع هنرمندان بیمار، اولین گام را در راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان برمی‌دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ مجید سرسنگی با بیان اینکه نمایشگاه «چراغی در این خانه روشن است» ۱۷ تا ۱۹ اسفند در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، گفت: از هنرمندان مختلف خواهش کردیم که آثار خود را برای ارائه در این بازارچه در اختیار ما قرار دهند. گروهی آثار خود را به این بازارچه اهدا کردند و گروهی دیگر آثار خود را برای فروش در این نمایشگاه به معرض فروش می‌گذارند و از ۵۰ درصد عواید مالی آن بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به ایده برگزاری برنامه «چراغی در این خانه روشن است» اشاره کرد و گفت: دو سال پیش هنرمند جوان تئاتر، مجید بهرامی با مشکل سرطان خود دست به گریبان بود و پزشک معالج او در عیادتی که از بهرامی در بیمارستان داشتم تأکید داشت که وی برای ادامه معالجه نیاز به حضور در آلمان دارد. امکان تقبل هزینه‌های این سفر و درمان نه برای مجید بهرامی ممکن بود و نه خانه هنرمندان از آن میزان بودجه برای پرداخت بهره‌مند بود. درنهایت با همراهی انجمن عکاسان خانه تئاتر به این ایده رسیدیم که نمایشگاهی از عکس‌های تئاتر با عنوان «همت عالی» برگزار کنیم. برای این نمایشگاه از همه دعوت شد تا با حضور و خرید آثار در هزینه‌های سفر و درمان بهرامی شریک شوند. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و تعدادی از خیرین شهر تهران در این نمایشگاه شرکت کردند و درنهایت ۴۰۰ میلیون تومان از فروش این آثار جمع‌آوری شد که درنهایت وی توانست به آلمان سفر کند. این بیماری تنها برای بهرامی نبود. هرساله شاهد هستیم که تعدادی از هنرمندان ما مبتلا به بیماری‌های سختی چون سرطان می‌شوند. بیماری‌هایی که برای درمان نیازمند هزینه‌های بالاست و متأسفانه بسیاری از این هنرمندان یا بیمه درمانی ندارند و یا به واسطه بیمه نمی‌توانند هزینه‌های لازم را پرداخت کنند. همین دغدغه موجب شد که برای امسال برنامه‌ای را در قالب یک فعالیت صنفی طراحی کنیم، تا با تأسیس یک صندوق حمایتی از هنرمندانی که بیماری‌های خاص دارند حمایت شود. این صندوق با برپایی یک بازارچه خیریه در روزهای ۱۷ ، ۱۸، ۱۹اسفند در خانه هنرمندان کار خود را آغاز می‌کند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور مسئولان، خیرین و هنرمندان در این نمایشگاه برای خرید آثار عنوان کرد: درنهایت این صندوق با این اقدام و جمع‌آوری هزینه‌های بدست آمده از محل فروش آثار، آغاز به کار خواهد کرد و در سال آینده با تشکیل هیأت امنا، هنرمندانی که بیماری‌های لاعلاج و سخت دارند شناسایی شده و مورد حمایت قرار بگیرند. به همین ترتیب این صندوق علاوه بر برپایی نمایشگاه سالیانه از آثار هنرمندان، با رایزنی با مسئولان فرهنگی کشور و نهادهای ذی‌ربط فرهنگی بتواند از حمایت مالی و معنوی برخوردار شود
بنا به گفته سرسنگی در همین سال نخست برپایی صندوق حمایت از هنرمندان بیمار، با تعامل با بنیاد بیماری‌های خاص تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که براساس آن هنرمندانی که به واسطه خانه هنرمندان به این بنیاد معرفی شوند تحت پوشش درمانی و مالی این بیناد قرار می‌گیرند. وی افزود: از دیگر اقداماتی که در راستای این صندوق رقم خورده، گفت‌وگو با یکی از پزشکان سرشناس کشور است که درحال حاضر اقدام به ساخت بیمارستانی کرده و براساس تفاهمی که میان وی و خانه هنرمندان ایجاد شد، بخشی از خدمات این بیمارستان به هنرمندان اختصاص خواهد داشت. همین‌طور امید می‌رود ضمن ملاقات با وزیر بهداشت، درمان و آموزش، تسهیلاتی را در قالب این صندوق برای هنرمندان فراهم کنیم.
وی معتقد است علاوه بر اقدامات مادی و معنوی که خانه هنرمندان در قالب این صندوق حمایتی رقم خواهد زد، تداوم کار این صندوق و برپایی نمایشگاه آثار دلیلی برای حضور سایر هنرمندان و متولیان هنری برای جلب کمک‌های متمولین و کسانی که صاحب بنگاه‌های اقصادی هستند، خواهد شد. درنتیجه وی این صندوق را نقطه آغازی برای حمایت از هنرمندانی دانست که تا پیش از این به خاطر بیماری جان خود را از دست می‌دادند؛ و اکنون با تداوم این صندوق می‌توان امید داشت که دیگر شاهد از دست رفتن هنرمندانی نخواهیم بود که به خاطر بیماری و تنها به خاطر مشکلات مالی برای پرداخت هزینه از بین ما می‌رفتند.
بنا به گفته سرسنگی از سال آینده این نمایشگاه همزمان با ماه مبارک رمضان که فضای نیکوکاری در جامعه بیشتر وجود دارد برگزار خواهد شد.
سرسنگی در پایان افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی خانه هنرمندان این است که در حوزه صنفی و مسائل معیشتی در حد توان این مرکز کمک‌هایی را به جامعه هنری ارائه دهد. اگرچه متأسفانه امکانات ما بسیار محدود است و از سوی نهادهای دیگر مورد حمایت قرار نمی‌گیریم. به طور مثال شورای اسلامی شهر تهران در طول سال حمایت‌هایی را از موسسات فرهنگی می‌کند اما خانه هنرمندان از کم‌ترین میزان این حمایت‌ها برخوردار می‌شود که امیدواریم با قول مساعد رئیس شورای اسلامی شهر تهران، این حمایت‌ها بیشتر شود.
نمایشگاه حراج آثار هنری به نفع هنرمندان بی‌بضاعت و بیمار با عنوان «چراغی در این خانه روشن است» شنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۷ افتتاح می‌شود و تا دوشنبه ۱۹ اسفند از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در گالری‌های خانه هنرمندان ایران دایر است.

نظر شما