شناسهٔ خبر: 13331 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکرار نام دانشگاه در اسامی موسسات آموزش عالی آزاد

اسامی برخی موسسات آموزش عالی آزاد که منتشر می شود به ناگاه در برخی موارد نام دانشگاه‎ها دوباره تکرار می‎شود نام‎های معروفی که در تبلیغات شهری در ابتدا نام دانشگاه‎های دولتی و قدیمی کشور را به ذهن متبادر می‎کند تا یک موسسه آموزشی آزاد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پس از تجربه نامطلوب موسسات فراگیر که با نام "پیام نور" انواع و اقسام نام ها را می ساختند و به جلب مشتری هایی که کم هم نبودند، می پرداختند، همچنان نام دانشگاه های معروف را در فهرست موسسات آموزش عالی که اتفاقا برچسب مجاز هم بر خود دارند، تکرار شده است.

این در حالی است که بسیاری از این موسسات در تبلیغات خود به ویژه در سطح شهر، نام تکراری دانشگاه و یا موضوع مرتبط با آموزش را پررنگ تر و بزرگتر از نام موسسه درج کرده اند که در نگاه اول برای مخاطب جذاب به نظر می رسد.

بر اساس بند ۲ ماده ۳ دستورالعمل‌ اجرایی‌ تبلیغات‌ شهری‌ (محیطی‌) و مواد ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ آیین‌ نامه‌ تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ «مصوب‌ جلسه‌ فوق العاده کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور» در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ : در آگهی‌ یک‌ کالا و یا خدمات‌ خاص‌ نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت‌ مشابه‌ دیگری‌ نفی‌ شود.

حال اینکه این موسسات، آموزش را نفی نمی کنند اما مشخص نیست برای استفاده از نام دانشگاه چرا ممنوعیتی وجود ندارد.

در حالی که برگزار کردن دوره های آمادگی فراگیر پیام نور با استفاده از آرم دانشگاه پیام نور ممنوعیت دارد و تنها نهادهای داخل دانشگاه مانند بسیج یا انجمنهای علمی آن دانشگاه در داخل دانشگاه می توانند اقدام به برگزاری این دوره ها کنند و در صورتیکه به شخص یا اشخاص خارج از دانشگاه اجازه فعالیت در داخل دانشگاهها را دهند و این فعالیت منجر به ایجاد یک موقعیت اقتصادی برای آن افراد شود، منع قانونی دارد.

چندی پیش علی معصومیان - رئیس مرکز آموزش های عالی آزاد و آموزش های خاص گفته بود: برخی موسسات از گذشته تاکنون اقدام به استفاده از لوگوی دانشگاه پیام نور می کردند که باید با این موارد برخورد شود.

با این حال با وجود انتشار اسامی ۱۱۰ موسسه آموزش عالی آزاد مجاز که فعال هستند و به منظور تمایز از مجریان فاقد مجوز و غیرقانونی، نشان می دهد باز هم برخی موسسات با وجود مجوز فعالیت از نام دانشگاه ها در نام خود بهره برده اند.

موسسات آموزش عالی آزاد موسساتی هستند که اجرای دوره­ های آموزشی تخصصی کوتاه­ مدت تخصصی، آموزش فراگیر پیام نور و دوره های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده دارند.

با وجود اینکه علی معصومیان رئیس مرکز آموزشهای عالی آزاد و آموزشهای خاص دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سوء استفاده برخی مجریان آموزشهای آزاد از نام دانشگاهها، هشدار داده است و یادآور شده برخی از مجریان آموزشهای عالی کوتاه مدت از نام دانشگاهها سوء استفاده کرده و در تبلیغات خود با عناوین مختلف از آنها استفاده می کنند، با این حال تا کنون برخورد جدی با این موسسات صورت نگرفته است.

معصومیان این نوع تبلیغات را غیرقانونی دانست و تأکید کرد: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آزاد صرفاً مجاز به برگزاری دوره های عالی کوتاه مدت در داخل دانشگاه و برای دانشجویان همان دانشگاه هستند و با موسساتی که با نام دانشگاهها مبادرت به تبلیغات کنند، طبق قانون برخورد می شود.

این در حالی است که در میان موسسات آموزش عالی آزاد فعال نام هایی چون آتیه ایرانیان (مشابهت با دانشگاه ایرانیان) ابوریحان (مشابهت با پردیس ابوریحان دانشگاه تهران) اندیشه ورزان فناوری علوم (مشابهت با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، پردیس معمار (مشابهت با پردیس معماری دانشگاه تهران)، خوارزمی خراسان (مشابهت با دانشگاه خوارزمی)، رشد ایرانیان (مشابهت با دانشگاه ایرانیان)، فناوران اطلاعات تهران (مشابهت با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)، مدرسان شریف (مشابهت با دانشگاه صنعتی شریف)، مدیریت و فناوری امیرکبیر (مشابهت با دانشگاه امیرکبیر) به چشم می خورد.

همچنین در میان مؤسسات مجاز آمادگي آزمون فراگير پيام نور نیز نام هایی چون ابوریحان (مشابهت با پردیس ابوریحان دانشگاه تهران) ، پردیس معمار (مشابهت با پردیس معماری دانشگاه تهران)، خوارزمی (مشابهت با دانشگاه خوارزمی)، مدرسان شریف (مشابهت با دانشگاه صنعتی شریف) مشخص است.

نظر شما