شناسهٔ خبر: 13335 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات معاون وزیر امور خارجه دولت خاتمی کتاب شد

خاطرات سید محمد صدر دپیلمات با سابقه ایرانی و رییس گروه مشاوران محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم به قلم محمد قبادی به نگارش در آمده است و به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ محمد قبادی نویسنده و محقق با اشاره به پایان نگارش خاطرات سید محمد صدر و آماده چاپ بودن این اثر، گفت: کار ویراستاری اثر انجام شده و عکس ها هم ضمیمه شده است. کتاب خاطرات سید محمد صدر را به انتشارات سوره مهر فرستاده ایم و امیدواریم در نمایشگاه کتاب توسط این نشر عرضه شود.

وی گفت: سال 75 دفتر ادبیات انقلاب اسلامی خاطراتی از دکتر سید محمد صدر گرفت، ایشان سال 76 در دولت خاتمی معاون وزیر امور خارجه شد و بعد از آن هم جسته گریخته خاطرات دیگری از ایشان گرفته شده است، ایشان هر سال بهمن ماه در مجله رازی که برای داروسازی است خاطرات خود را در مقاله‌ای به نگارش در می آورد و حدود 20 مقاله از او در این مجله منتشر شده است.

قبادی ادامه داد: آقای صدر در سال 89 به دفتر ادبیات انقلاب اسلامی پیشنهاد دادند که مایل هستند خاطراتشان تدوین شود و این دفتر نیز به من پیشنهاد این کار را داد و من هم پذیرفتم. آقای صدر نظرشان این بود که در کار چیزی از گفته هایشان از قلم نیفتد. چرا که تجربه این را داشتند که در برخی مراکز به فراخور زمان ممکن است برخی خاطرات حذف شود. من هم ترجیح دادم با توجه به جنس خاطرات ایشان اثر را به صورت پرسش و پاسخ تدوین کنم و از روایت تک خطی اثر را خارج کنم.

این نویسنده با بیان این که سعی کردم مصاحبه‌های قدیمی دکتر صدر را جمع آوری کنم، اظهار کرد: حین مطالعه خاطرات احساس کردم درباره برخی موضوعات باید صحبت بیشتری شود و آقای صدر توضیح بیشتری ارائه دهد. ماحصل مصاحبه های دفتر و منابع صدر و مصاحبه های تکمیلی که با ایشان داشتم این اثر نوشته شد. هر جا که لازم بود نیز پاورقی هایی در تکمیل خاطرات گفته ام. اگر چه اعتقاد به این ندارم که در تایید یا رد مصاحبه شونده باید پاورقی بنویسم اما برخی از پاورقی‌ها نیز به تایید می‌انجامد.

وی درباره بخش های مختلف کتاب نیز، گفت: خاطرات از پیشینه خانوادگی ایشان و شخصیت و نگاه سیاسی و اجتماعی پدرشان آغاز می شود و با تحصیلات دکتر صدر در قم و ورود ایشان به دانشگاه ادامه پیدا می کند، ورود ایشان به دانشگاه ورود جدی به مباحث سیاسی هم هست، بخشی که دوران دانشجویی را آورده است فضایی از جنبش دانشجویی را ترسیم می کند.

قبادی گفت: صدر در دوران دانشجویی تحت تاثیر دکتر شریعتی و سازمان مجاهدین خلق بود. آقای صدر تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رابطه ایی با سازمان مجاهدین به طور مستقیم و سیستماتیک نداشت اما تحت تاثیر آن جریان قرار داشت.

این نویسنده با اشاره به این که بعد از انقلاب اسلامی به دلیل انتقادهایی که به عملکرد سازمان داشته است از سازمان فاصله می گیرد، اظهار کرد: صدر در بحبوحه انقلاب اسلامی به خیل مردم می پیوندد و در سخنرانی‌ها و تظاهرات‌های عمومی شرکت می‌کند و دیده هایش تا آخرین لجظه‌های پیروزی انقلاب را در کتاب روایت کرده است.

وی اظهار داشت: صدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت کوتاهی به تخصص اش در داروسازی رجوع می‌کند و در همین حین متوجه می‌شود که شهید رجایی نخست وزیر وقت از بچه مسلمان‌ها برای اداره کشور کمک می خواهد و به توصیه خود شهید رجایی وارد وزارت خارجه می شود و به عنوان مدیر کل اروپا - آمریکا کارش را در وزارت خارجه شروع می‌کند و تا آذر سال 64 یعنی پایان کابینه اول میرحسین موسوی در وزارت خارجه می‌ماند و در کابینه دوم موسوی به عنوان معاون وزارت کشور به آن وزارت خانه منتقل می شود.

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: در این کتاب خاطرات دکتر صدر تا آذر سال 64 و زمانی که دکتر صدر در وزارت خارجه است ادامه پیدا می کند. برای ادامه نگارش خاطرات هم ایشان رضایت خود را اعلام کرده اند که کار ادامه پیدا کند و البته ادامه آن بستگی به استقبال مخاطبان و توزیع و انتشار کتاب دارد. جلد دوم به روی معاونت ایشان در وزارت کشور و بعد از آن برود.

وی گفت: این کتاب در 7 فصل «پیشینه خانوادگی، تولد و تحصیل؛ دوران دانشجویی؛ ارتباط با سازمان مجاهدین خلق؛ کوران انقلاب، پیروزی انقلاب اسلامی؛ دولت شهید رجایی و خدمت در وزارت امور خارجه»  تقسیم بندی شده است و نیمی از کتاب مربوط به فصل هفتم است. در پایان کتاب سندهایی که از فعالیت‌های ایشان باقی مانده است و همچنین عکس هایی مربوط به دوران کودکی تا فعالیت‌های سیاسی و فعالیت در وزارت امور خارجه قرار داده خواهد شد.

دکتر سید محمد صدر دیپلمات باسابقه ایرانی در زمان دولت رجایی وارد وزارت‌خارجه شد و مدیرکل امور اروپا - آمریکای وزارت‌خارجه گردید.

محمد صدر دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران و فرزند آیت‌الله سید رضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر می‌باشد.

نظر شما