شناسهٔ خبر: 13337 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره 95 اطلاعات حکمت و معرفت

اطلاعات حکمت و معرفت شماره 95 شماره دوازدهم ماهنامه علمی _تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد؛ این ماهنامه با محوریت چندگانگی فرهنگی، به فرهنگ و پدیده چند فرهنگی پرداخته است.

فرهنگ امروز: شماره دوازدهم ماهنامه علمی _تخصصی  اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد؛ این ماهنامه با محوریت چندگانگی فرهنگی، به فرهنگ و پدیده چند فرهنگی پرداخته است.

انسان همیشه «با دیگری» مواجهه بوده است. این دیگری که در بیرون مرزهای تن و روح من ایستاده کیست؟ من کیستم؟ من یک ایرانی هستم اما ایران تمام هویت من نیست. من همچنین یک مسلمانم اما اسلام هم تمام هویت من نیست. دین من همان‎قدر برایم مهم است که عقل برایم اهمیت دارد. پس من در جواب «من کیستم» چه باید بگویم. اول از دینم بگویم یا از ملیتم. این دعوا هنوز میان «ما» ادامه دارد. آن‎ها که به این سوال کیستی یا چیستی من اندیشیده‎اند، گفته‎اند که مفهوم فرهنگ می‎تواند مرا در این گرداب کمک کند. من برآمده از فرهنگم هستم. من دینم نیستم اما من فرهنگم هستم.

در طول تاریخ «من»ها و «ما»ها به انحناء مختلف با هم رو در رو شده‎اند. گاه مردمی سرزمین جدیدی را تسخیر می‎کرده‎اند، گاه قومی به جای جدیدی کوچ می‎کرده‎اند.گاه دست استعمار مردمان را با هم رودرو می‎کرده و گاه مهاجرت چنین کرده است. در چنین شرایطی «ما» با فرهنگ‎مان با «آن‌‎ها» با فرهنگ‎شان رودر رو می‎شده‎ایم. حاصل این شرایط برخورد فرهنگ‎ها دو چیز است: اول پدید آمدن «من»هایی که دیگر «تک فرهنگی» نیستند، بلکه «چند فرهنگی» هستند و دوم پدید آمدن ممالکی که دیگر سیستم تک فرهنگی ندارند، بلکه سیاست «چند فرهنگی» در پیش می‎گیرند. مملکتی که سیاست چند فرهنگی دارد مملکتی است مانند انگلستان و کانادا که به دلیل حوادث تاریخی «ما»هایی با فرهنگ‎های متفاوت دارد. آیا ایران هم باید سیاست چندفرهنگی در پیش بگیرد؟ چنین است که بحث چندگانگی فرهنگی زیر شاخه‎ای برای فلسفه سیاسی می‎شود.

این ماهنامه به 5 بخش تقسیم‎بندی شده است. در بخش اول به چندگانگی فرهنگی گوناگون، از کانادا تا هند، درآمدی بر چندگانگی فرهنگی، دیالوگ میان فرهنگ‎ها، از سیاست چندفرهنگی تا اگزیستانس چند فرهنگی، پدیده چند فرهنگی و پویایی تمدن‎های جدید، دفاع از چندگانگی فرهنگی، آیا چندگانگی فرهنگی برای زنان بد است؟ پرداخته است.

در بخش ادب و هنر به رویکرد میان فرهنگی مولانا و تحلیل ژانر کنوبلاخ و لاکمن میپردازد. در بخش اندیشه و نظر، به واقع‎گرایی اخلاقی، متافیزیک درجای خود می‎نشیند، جایگاه شرور در نظام آفرینش الهی از دیدگاه استاد مطهری، جهان‎بینی فلسفی من، نقش آفرینی «نامتناهی» در نظام دکارت می‎پردازد. در بخش کتاب نیز به معرفت، ریاضت و محبت، مدیریت اخلاق حرفه‎ای به شیوه جوانمردان پرداخته شده است.

نظر شما