شناسهٔ خبر: 13484 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بلو پیتر برندگان 2014 خود را شناخت

جایزه بلو پیتر از معتبرترین جوایز ادبی ادبیات کودکان و نوجوانان بریتانیا، از میان فهرست نهایی رقابت خود برای سال 2014 که در ماه دسامبر(آذر) اعلام شده بود، برندگانش را انتخاب کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ از میان فینالیست هایی که به فهرست نهایی این رقابت راه یافته بودند، تام رابینسون در بخش کتاب غیرداستانی و کاترین راندل به عنوان برنده بخش داستانی انتخاب شدند.
تونی رابینسون بازیگر کمدی تلویزیون که از محتمل ترین شانس های دریافت این جایزه بود، یک بار دیگر در سال ۲۰۰۷ نیز این جایزه را از آن خود کرده بود و امسال برای دومین بار آن را به فهرست افتخاراتش افزود. 
کتاب «جهان عجیب شگفتی‌ها: جنگ دوم جهانی» ‌به تصویرگری دل تراپ کتاب این بازیگری نقش های کمدی بود که موفق شد تا عنوان بهترین کتاب غیرداستانی را به خود اختصاص دهد. 
«ریاضیات شگفت انگیز» نوشته جاناتان لیتون و «جهان در تصویر اطلاعاتی: پادشاهی حیوانات» نوشته جان ریچاردز دیگر مدعیان این بخش بودند. 
در بخش داستانی اما یک نویسنده تقریبا تازه کار به نام کاترین راندل با ۲۶ سال سن موفق شد تا با دومین رمانش با عنوان «هرس کنندگان سقف» این جایزه را به خانه ببرد. 
در این بخش دیگر رقبای وی را «الیور و سیویگ‌ها» کتابی از دیگر برنده جایزه بلوپیتر در سال ۲۰۰۷ یعنی فیلیپ ریو و «پسر نهنگ» نوشته نیکولا دیویس تشکیل می دادند. 
کیتی تیستلتون مجری شبکه سی.بی.بی.سی، اوان وینی کامب دبیر جایزه بلو پیتر، مارکوس سدویک نویسنده و کیرستن گرانت مدیر روز جهانی کتاب بریتانیا گروه داوری این رقابت بودند که راه یافتگان به فهرست نهایی این رقابت را انتخاب کردند. آثار این فینالیست ها در مرحله نهایی با رای بیش از ۴۰۰ دانش آموز از ۱۰ مدرسه از سراسر بریتانیا خوانده شدند تا برنده هر بخش مشخص شود. 
رابینسون با وجود این که یک چهره موفق کمدی محسوب می شود تا کنون بیش از ۲۰ کتاب برای کودکان و بزرگسالان نوشته و کتاب «بدترین بچه های تاریخ» او فروشی بیش از ۶۰ هزار نسخه را تجربه کرده است. او با همین کتاب در سال ۲۰۰۷ به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود. 
راندل نیز با وجود جوان بودن افتخارات زیادی کسب کرده و از حمایت ژاکلین ویلسون و فیلیپ پولمن دو نویسنده کهنه کار بریتانیا برخوردار است. او سال پیش با نخستین کتابش با عنوان «دختر رام نشده» فینالیست جایزه کتاب داستانی کودکان گاردین شده بود

نظر شما