شناسهٔ خبر: 13509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معمای مستر همفر در شماره جدید «زمانه»

ماهنامه زمانه (نامه اندیشه، فرهنگ و ادبیات) دی و بهمن‌ماه ۱۳۹۲ شماره‌های ۱۲۲ و۱۲۳ (دوره جدید ۳۵و۳۶) در ۶۸ صفحه، توسط کانون اندیشه جوان منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ موضوع سفرنامه مستر همفر و حواشی آن، یکی از بحث‌های فرامنطقه‌ای و جالب توجه پژوهشگران و محققان حوزه اسلام معاصر است. فارغ از بحث دربارۀ اصالت و حقیقت این سفرنامه، موضوع دیگری که دراین باره شایستۀ توجه به نظر می‌رسد تاریخچۀ معارضات و مباحثاتی است که در دو قرن گذشته، میان متفکران و پژوهشگران درگرفته است. برای درک بهتر و عمیق این دو مسئلۀ مهم، زمانه پروندۀ بخش تاریخ این شماره خود را با عنوان «معمای مستر همفر» به این موضوع اختصاص داده است.

در این پرونده تلاش شده است کتاب خاطرات همفر که یکی از منابعی است که به منشأ عقاید محمد بن عبدالوهاب ‌پرداخته بررسی شود. در این پرونده گفت‌وگوهایی با صادق آیینه‌وند و محمدحسین امیراردوش انجام شده است.

پرونده جهان اسلام این شماره زمانه در ادامه بررسی وضعیت شیعیان در مناطق مختلف جهان به وضع شناسی شیعیان در آفریقای سیاه می‌پردازد. در این پرونده به طور مختصر به وضعیت شیعیان بسیاری از کشورهای آفریقای سیاه پرداخته شده است و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده در گفت‌وگویی مفصل از مشاهدات و خاطرات و خطرات خود در برخی از این کشورها سخن گفت. وی درباره استعمار فرانوی غربیان و مناسبات شیعه، وهابی، صوفی و مسیحی در این پهنه از جهان و فرصت‌های تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در آفریقای سیاه که هر روز در حال از دست رفتن هستند سخن به میان آورده است.

در این پرونده همچنین در گفت‌وگو با محمود کریمی استاد پیشین دانشگاه اسلامی غنا پیرامون وضعیت فعلی حضور ایران و تشیع در آفریقای سیاه سخن گفته شده است.

زمانه همچنین در پرونده‌ای دیگر به کارکرد منبر در انقلاب اسلامی پرداخته است. در این پرونده جایگاه منبر چونان رسانه‌ای موفق در رخ دادن انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ آموزه‌های اسلامی بررسی شده است.

از دیگر مطالب این شماره زمانه می‌توان به گزارش نشست «ویژگی‌های شعر انقلاب اسلامی»، همچنین جلسه معرفی و نقد کتاب «تافته جدابافته» و چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار اشاره کرد. نشریه زمانه را می‌توانید از نمایشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان (خیابان قدس، خیابان بهنام، پلاک ۱۹) تهیه کنید، و یا با تماس با شماره ۱ـ۸۸۹۷۰۸۴۰ مشترک شوید.

نظر شما