شناسهٔ خبر: 13512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چالش‌ها و بحران‌های رادیو را در کتاب «رادیو چیست؟» انعکاس دادم

حسن خجسته در مراسم رونمایی از کتاب «رادیو چیست؟» با اشاره به مقالاتی که در این کتاب ارایه کرده است، گفت: من در تعامل با هر یک از همکارانم در رادیو توانستم نکته‌های کاربردی را در این کتاب گردآوری کنم و به چالش‌ها و بحران‌هایی بپردازم که فعالان این حوزه با آن درگیرند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دکتر حسن خجسته، در این مراسم که صبح (چهارشنبه ۲۱ اسفند) با حضور جمعی از مدیران صدا و سیما در فرهنگسرای رسانه همراه بود، با بیان این مطلب افزود: من تقریبا بعد از عصر طلایی (در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵) در سال ۷۰ به رادیو آمدم و در این سال‌‌ها به موضوع‌های زیادی برخورد کردم. 
مدرس دانشکده صدا و سیما ادامه داد: در این میان نگارش دو مقاله جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ام که یکی از آن‌ها پرداختن به عصر طلایی رادیو و دیگری موضوع پخش رادیویی است که حتما در آینده‌ای نزدیک، این مقالات را می‌نویسم. 
خجسته با بیان این‌که در دوره‌ای همکاران رادیو احساس ضعف داشتند، عنوان کرد: فعالان این حوزه وقتی کار خود را با تلویزیون مقایسه می‌کردند، احساس خودکم‌بینی داشتند و در این میان مجموعه کارهایی انجام شد تا مشکلات راهبردی رادیو کشف شود. 
وی با اشاره به تحقیقات مختلفی که در طول سال‌های مختلف در حوزه مشکلات رادیو انجام شد، گفت: در پایان به این نتیجه رسیدیم که بحران مخاطب مشکل اصلی رادیو است و به دلیل کم بودن مخاطب این مشکلات به‌وجود می‌آید. 
خجسته با بیان این‌که بخشی از مقالات این کتاب با استناد به نتایج تحقیقات سال‌های گذشته نوشته شده، اظهار کرد: من همیشه تلاش می‌کردم در نگارش مقالات خود به سرشت رادیو توجه داشته باشم و به همین دلیل بارها و بارها این مقالات را بازنگری کردم. 
نزدیکی رادیو به فرهنگ دینی و کهن ایرانیان 
در ادامه این مراسم، دکتر محمدرضا ترکی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران که تجربه مدیریت رادیو فرهنگ را نیز مدتی بر عهده داشته، در سخنانی گفت: از میان رسانه‌های موجود، رادیو به فرهنگ دینی و کهن ما ایرانیان نزدیک‌تر است، زیرا ما ایرانیان در کنار فرهنگ مکتوب غنی دارای فرهنگ شفاهی قوی نیز هستیم. 
وی افزود: یک پیام زمانی تاثیرگذار است که به سرعت شنیده شود و افرادی که در سخن خود بلاغت دارند، بدون هیچ عاملی بر پیام متن تاکید دارند و در این میان می‌توان گفت که رادیو مظهر بلاغت ناب است. 
ترکی با بیان این‌که زبان رادیو خودمانی‌ و ملموس‌تر از رسانه‌های دیگر است، عنوان کرد: مطالعات نظری در حوزه رادیو در مقایسه با رسانه‌های دیگر کمتر است و ما دچار فقر مطلق هستیم و این کتاب تا حد زیادی برای مدیران رسانه‌ها، برنامه‌سازان رادیویی و دانشجویان کاربرد دارد. 
وی این اثر را حاصل همزیستی خجسته با رادیو دانست و یادآور شد: نگاه نویسنده به حوزه رادیو، نگاهی به روز است، هنوز برخی افراد در دهه ۴۰ و ۵۰ باقی مانده‌اند اما خجسته رویدادهای مهم دنیا را رصد کرده و نگاه آسیب‌شناسی خوب و مناسبی در این کتاب ارایه داده است که از میان آنها می‌توان به تاریخچه نمایش رادیو و زبان رادیو اشاره کرد. 
ترکی همچنین به موضوع پاکیزه‌نویسی در رادیو اشاره کرد و گفت: پاکیزه‌نویسی موضوعی است که در رادیو اهمیت ویژه‌ای دارد و وضعیتی که رادیو اکنون در حوزه پاکیزه‌نویسی دارد مدیون توجه خجسته و مدیران دیگر است. 
رادیو پایین‌تر از رسانه‌های دیگر است 
دیگر سخنران این مراسم، دکتر محمدرضا لبیبی، مدیرکل تحقیق و پژوهش رادیو بود، وی گفت: خجسته مدیری مدبر و همراه با همکاران خود بود که به کار و ویژگی‌های شخصیتی دوستان و اطرافیان خود به خوبی اشراف داشت.
وی ادامه داد: این کتاب مفید است زیرا مباحث متعددی در حوزه رادیو بیان کرده است و با توجه به کمبود منابع در این حوزه می‌تواند اثری کاربردی باشد اما بزرگنمایی‌هایی نیز در پرداختن به موضوع و جایگاه رادیو شده است. 
لبیبی با بیان این‌که فکر می‌کنم جایگاه رادیو در کشور ما پایین‌تر از رسانه‌های دیگر است، اظهار کرد: اغلب ما به دلیل نوستالژی و علاقه‌ای که به رادیو داریم می‌خواهیم که آن را حفظ کنیم این در حالی است که جامعه ما از رادیو عبور کرده، اکنون کودکان ما دیگر برنامه‌های رادیویی گوش نمی‌دهند، حتی از انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای عبور کرده‌اند و به تبلت‌‌ها رسیده‌اند. 
به گفته وی، تکنولوژی و رفت و آمد آن به زندگی ما سرعت بسیار زیادی داشته است و ما باید با تئوری‌های صحیح به این موضوع‌ها بنگریم، این‌که رادیو اکنون در چه جایگاهی است و به چه جایگاهی باید برسد. 
وی با بیان این‌که راه‌اندازی رادیوهای محلی و منطقه‌ای راهکاری برای برون‌رفت از شرایط موجود است، گفت: باید سطح کار خود از گسترده را به سطح محدود نزدیک کنیم، در شهری مانند تهران که مناطق متعددی دارد و بافت فرهنگی و اجتماعی مردم منطقه ۲ با منطقه ۱۶ تفاوت‌های بسیاری دارد، باید به دنبال رادیوهای منطقه‌ای باشیم. 
تلفیق کار علمی و تجربی در یک کتاب 
دکتر عبدالکریم خیامی، رییس مرکز نظارت سازمان صدا و سیما دیگر سخنران این مراسم نیز در سخنانی گفت: خجسته از افرادی است که شخصیت دو بعدی دارد، از یک سو مطالعات جامعه‌شناختی دارد و از سوی دیگر با مسوولان دولتی نیز رفت و آمد دارد و این موضوع موجب شده است که وی آموزش‌های علمی و دانشگاهی و تجربیات عملی خود را در کار استفاده کند. 
وی افزود: نتیجه تلفیق تئوری و تجربه در این کتاب به خوبی قابل مشاهده است زیرا به نکات جزئی و کاربردی خوبی در این اثر اشاره شده، همچنین راهکارهای راهبردی نیز برای مسایل بیان کرده است. 
خیامی با بیان این‌که کار ساماندهی دانش در این کتاب به خوبی بروز دارد، یادآور شد: در این اثر مطالب جالبی درباره رادیوهای محلی و کارکردهای آن بیان شده است، همچنین ساماندهی فکرهای پراکنده مدیران محلی نیز ویژگی دیگر کتاب به شمار می‌آید. 
دکتر شهرام گیل‌آبادی، رییس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در پایان این مراسم در سخنانی اظهار کرد: حوزه ارتباطات، حوزه‌ای انتزاعی است و استادان ما بیشتر بر نظریه‌های این بخش تاکید دارند که چندان برای دانشجو و حوزه رسانه راهگشا نیستند. 
وی ادامه داد: این در حالی است که می‌توان با تعامل و هم‌افزایی در عمل و نظر از حوزه انتزاع عبور کرد، ما اکنون در حوزه تلویزیون و تصویر کتاب‌های زیادی داریم اما در زمینه رادیو دچار مشکل منبع بودیم که خوشبختانه این کتاب تا حد زیادی از این مشکلات کاست. 
کتاب «رادیو چیست؟» در ۴۲۷ صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است

نظر شما