شناسهٔ خبر: 13577 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل خانه سینما: گاهی با دولت هم نظریم

مدیرعامل خانه سینما گفت:‌ خانه سینما همیشه با دولت تعامل داشته است گاه این تعامل مثبت بوده و گاه منفی، اما همیشه به یک اجماع در نظرات خود با دولت رسیده تا همیشه نیز با دولت تعامل داشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ نشست خبری هیات مدیره خانه سینما با حضور فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، صبح امروز 24 اسفند ماه، در محل خانه سینمای شماره یک برگزار شد.

در ابتدای نشست عسگرپور گفت: بعد از شروع مجدد فعالیت خانه سینما در دولت یازدهم، در روز 15 مهر ماه مجمع عمومی برای بررسی و تصویب اساسنامه پیشنهادی خانه سینما برگزار شد. در روز 27 مهر ماه براساس تصمیمی که در مجمع عمومی خانه سینما گرفته شده بود، صورت جلسه تحویل اسناد و مدارک به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید اساسنامه آماده شد. همچنین در روز 29 دی ماه با ارسال جواب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساسنامه جدید خانه سینما به تصویب مراجع ذی صلاح وزارتخانه رسید و بعد از آن برای قانونی کردن اساسنامه به اداره ثبت شرکت ها ارسال شد. در اوایل آبان ماه نیز صنوف مرتبط با خانه سینما مدارک خود را که شامل اساسنامه هر صنف بود به هیئت رسیدگی به فعالیت های مراکز فرهنگی ارسال کردند. قرار ما با وزارت ارشاد نیز در همین حد بود. مطابق فعالیت هایی که انجام شده بود در روز 20 اسفند ماه مجمع عمومی برگزار شد که در نهایت این مجمع تصمیم گرفت تا هیئت مدیره قبلی ابقا شود و به فعالیت های خود ادامه دهد.

می خواستند خانه سینما را به صورت آحاد برگزار کنند

وی ادامه داد: غیر از فعالیت ثبت صنوف و پیگیری بحث اصلاح اساسنامه و ارائه آن به ثبت شرکت ها، فعالیت های دیگری نیز در خانه سینما دنبال شد که از جمله می توان به ارتباط با جشنواره فیلم فجر و برگزاری دوباره بخش آرا مردمی که از سال ها قبل در خانه سینما انجام می شد، بود. یکی دیگر از فعالیت های منحصر به فردی که طی این مدت در خانه سینما انجام شد، برگزاری مجامع عمومی اصناف خانه سینما بود که اصناف طی 2 سال گذشته مجامع عمومی خود را برگزار نکرده بودند.

مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: اساسنامه جدید تفاوت هایی با اساسنامه قبلی داشت که از آن جمله می توان به شکل برگزاری مجمع عمومی خانه سینما اشاره کرد. در اساسنامه جدید مشخص شده بود که از هر صنف 5 نفر شرکت می کردند و این به آن معنا است که از 30 صنف خانه سینما نزدیک به 150 نفر باید در مجمع عمومی حضور داشتند. کسانی که چنین تصمیمی گرفته بودند نمی دانستند که سالن خانه سینما تنها 99 صندلی دارد. البته پیش از این از ما خواسته بودند که مجمع عمومی باید به صورت آحاد برگزار شود، در چنین شرایطی مجمع عمومی خانه سینما باید در یک استادیوم ورزشی مثل آزادی برگزار می شد. در چنین شرایطی هم هر صنف تنها حق یک رای داشت و صنوف خانه سینما قبل از برگزاری مجمع عمومی نظرات شورای مرکزی را بررسی کرده و به یک رای مشخص رسیده بودند.

وضعیت حقوقی خانه سینما همیشه مشخص بود

عسگرپور با اشاره به این مطلب که تعیین و تکلیف وضعیت حقوقی اصناف بسیار با اهمیت است، گفت: خانه سینما و وضعیت حقوقی آن که از ابتدا مشخص است، فقط چند سالی به دلیل روی کار آمدن یک دولت خاص، این اتفاق رخ داد. این اصناف خانه سینما هستند که باید به صورت قانونی ثبت شوند. در این رابطه دو نظر اصلی وجود دارد، اول اینکه خانه سینما به صورت چتر اصلی گردهمایی اصناف وجود داشته باشند. و اصناف نیز می توانند مسایل قانونی خود را مانند 20 سال گذشته داشته باشند. دوم اینکه خانه سینما به عنوان چتر اصناف عمل نکند اما اعتبار اصلی باید به وضعیت حقوقی خود اصناف داده شود. راه حل اول که همیشه توسط خانه سینما دنبال می شد اما وضعیت دوم ما را وارد فضای جدیدی می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه طی 2 سال گذشته، برخی از اصناف خانه سینما و برخی از تشکل های سینمایی که خود را صنف می خواندند، با همکاری معاونت سیمایی قبل، صنف ها را تبدیل به انجمن فرهنگی کردند. این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا این لحظه اجازه صدور مجوز فعالیت برای صنوف را نداشته و تنها مجوز صدور انجمن فرهنگی را داشته است. در تمام مجوزهای این انجمن ها آمده است: انجمن فرهنگی صنف... گویا از ابتدا صنفی وجود داشته که انجمن فرهنگی آن تشکیل شده است. اما چنین صنفی کجاست که انجمن فرهنگی دارد.

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: متاسفانه برخی از دوستان مدیر و مسئول ما که همیشه اعتراض دارند چرا خانه سینما روند قانونی شدن انجمن های فرهنگی را طی نکرده، یک بار به صورت مستقیم از خود ما نپرسیده اند که چرا اصناف خانه سینما نمی خواهند از این طریق خود را به ثبت رسانند. کاش از ما می پرسیدند تا ما بگوییم این مسیری که به ما پیشهاد می دهند به صلاح اصناف هست یا خیر، آیا چنین طرحی باعث تغییر ماهیت صنوف می شود یا خیر. چراکه انجمن صنفی مانند موسسه فرهنگی است و دوستانی که این مسیر را رفته اند خوشحال نباشند چرا که مشکلاتی که برای آنها ایجاد می شود بسیار زیاد است، به عنوان مثال رئیس صنف در چنین شرایطی تبدیل به مدیر مسئول یک موسسه فرهنگی می شود.

گاهی با دولت هم نظریم گاهی نه

وی در توضیح برگزاری مجمع عمومی خانه سینما بیان کرد: در روزهای قبل از مجمع عمومی خانه سینما، فضایی ایجاد شد و ما به دلیل آن که نمی خواهیم تنش بسیاری در جامعه هنری ایجاد شود، ترجیح دادیم هیئت مدیره فعلی تا ثبت قانونی اصناف به فعالیت های خود ادامه دهد. رابطه خانه سینما با دولت به غیر از چهار سال گذشته، همیشه یک قاعده مشخص داشته است.

عسگرپور گفت: خانه سینما همیشه با دولت تعامل داشته است گاه این تعامل مثبت بوده و گاه منفی، اما همیشه به یک اجماع در نظرات خود با دولت رسیده تا همیشه نیز با دولت تعامل داشته است. نمی توان نام این گفتگو بین خانه سینما و دولت را حرف گوش کردن و یا تمکین گذاشت. گاهی حرف خانه سینما با دولت در یک مسیر است و گاهی نه ولی قرار نیست ما دائما با هم بجنگیم.

مدیرعامل خانه سینما گفت: در مجمع عمومی که روز 20 اسفند ماه برگزار شد، 150 نفر از اعضای خانه سینما حضور داشتند که تصمیم نهایی برای ابقای هیئت مدیره خانه سینما براساس توصیه افراد و اصناف خانه گرفته شد.

نظر شما