شناسهٔ خبر: 13592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«۲۰۰ سال دیپلماسی»؛ ویژه‌نامه روزنامه جوان منتشر شد

ویژه نامه پایان سال روزنامه جوان با عنوان «۲۰۰سال دیپلماسی» در ۵۸ صفحه منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ویژه نامه پایان سال روزنامه جوان با عنوان «۲۰۰سال دیپلماسی» در ۵۸ صفحه منتشر شد.

سردبیر روزنامه جوان در توصیف ویژه نامه پایان سال این روزنامه می گوید: در این ویژه نامه همان طور که از نام آن بر می آید، سیاستمداران و تاریخ شناسان، معاهدات و قراردادهای بین ایران و کشورهای خارجی را که در ۲۰۰ سال گذشته تاثیر عمیق بر استقلال و تمامیت ارزی کشور داشته اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. البته در انتخاب و پرداختن به این معاهدات و قراردادها علاوه بر رعایت جانب اختصار، بر دو عامل ضعف درونی و ترفند استکبار تاکید شده تا مخاطب در فرصت کوتاهی بتواند به فضای غالب این معاهدات دست یابد.

غلامرضا صادقیان می‌گوید: در یک انتخاب تاریخی، قراردادهای گلستان و ترکمنچای را با محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر، عباس سلیمی نمین به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ایم که این محقق در تحلیل خود به نقش انگلیس در تنظیم و تحمیل این دو قرارداد ما با روسیه تاکید کرده است.

وی می افزاید: قرارداد معروف به ارزنه الروم را که میان ایران و عثمانی و با حضور قهرمان تاریخ ایران امیر کبیر به ثمر نشست و از آن به عنوان یکی ازبهترین قراردادهای تاریخ ایران نام می برند، در گفت و گو با دکتر موسی فقیه حقانی بازآفرینی کرده ایم .

صادقیان می گوید: اما دکتر سید مصطفی تقوی در این  ویژه نامه تاریخی به قرارداد قوام – سادچیکف پرداخته است و با اشاره به کیاست طرف ایرانی بر استفاده وی از اصطکاک قدرت ها در آن زمان برای پختن قرارداد به مذاق ایران صحه می گذارد.

وی به بخش دیگری از این ویژه نامه اشاره می کند و می گوید: محسن رفیق دوست نیز قطعنامه ۵۹۸ را مروری دیگر کرده است و با تاکید بر اینکه امام (ره) در مرحله دوم جنگ به سیاست « جنگ جنگ تا رفع فتنه » قائل بود، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را در شرایط رفع فتنه می داند و از مصادیق آن به وضعیت فعلی اشاره می کند که قدرت های جهانی از بیم حمله به ایران و دچار شدن به سرنوشت یک جنگ فرسایشی دیگر فقط شعار حمله و گزینه های روی میز را می دهند.

صادقیان با اشاره به یک گفت‌و‌گوی ویژه درباره توافق ژنو می گوید: اما در این ویژه نامه با گفت‌وگویی چهار ساعته  ملاقات می‌کنیم که یک دیپلمات سابق از منظر حقوقی و پیامدهای سیاسی، توافق هسته ای ژنو را مورد بحث و تحلیل ظریف و کلمه به کلمه قرار داده است که می‌تواند علاوه بر آشنا ساختن مخاطب با زوایای پیدا و پنهان این توافقنامه، بستر ساز توجه بیشتر تیم هسته‌ای به چالش‌های حقوقی و سیاسی مذاکرات گام‌های میانی و سیاسی باشد.

نظر شما