شناسهٔ خبر: 1360 - سرویس آرشیو
نسخه قابل چاپ

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح:

فرشته های سوسنگرد با بهره گیری از خاطرات رهبر معظم انقلاب نوشته شد

فرشته های سوسنگرد با بهره گیری از خاطرات رهبر معظم انقلاب نوشته شد <span dir="RTL">فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از کتاب &laquo;فرشته های سوسنگرد&raquo; گفت: این کتاب را با استفاده از مجموعه خاطرات رهبر معظم انقلاب، خاطرات و نامه های نوشته شده فرماندهان درباره آزادسازی سوسنگرد به نگارش درآورده ام</span>

به گزارش فرهنگ امروز، آیین رونمایی از کتاب «فرشته های سوسنگرد» ( 24 آبان ماه 1391) در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس با حضور سرلشکر حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا و امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از مقامات لشکری برگزار شد.
سرلشکر حسن فیروزآبادی آیین رونمایی از کتاب «فرشتگان سوسنگرد» را با قرائت سوره قدر آغاز کرد و با پرسیدن این سوال که «چرا سوسنگرد اهمیت دارد و باید آن را همواره گرامی داشت؟» به شرح آن چه در عملیات آزادسازی سوسنگرد گذشت پرداخت.
وی گفت: متوقف و ناامید کردن و عقب راندن دشمنی که با برنامه ریزی به کشوری حمله می کند اهمیت دارد. در ماجرای آزادسازی سوسنگرد هر سه این موارد وجود داشت.
فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان این که «دشمن بعثی تنها از جبهه سوسنگرد امید به فتح پایتخت کشورمان را در خیالش می پروراند» گفت: شهید غیوراصلی از ارتشی هایی بود که لباس بسیجی پوشید و با همگامی سپاهیان در روز هایی که بعثی ها در نزدیکی اهواز جولان می دادند، با حمله به خط مقدم عراقی ها آن قدر آنان را ترساند که دشمنان از سوسنگرد گریختند و در بستان مستقر شدند.
وی با اشاره به کتابش (فرشتگان سوسنگرد) افزود: این کتاب، توصیف کاملی است از عملیاتی که در شب و روز شکست حصر سوسنگرد به انجام رسید. من در این اثر جزییات، نام فرماندهان، جبهه ها، مسیر های حرکت، نوع عملیات و فداکاری های فرماندهان و افراد را بیان کرده ام.
 
فیروزآبادی با اشاره به این جمله رهبر معظم انقلاب که «واقعا این ها (مدافعان سوسنگرد) فرشته اند و اصلا به این  ها بشر نمی شود گفت» ایشان را «روح فرشتگان سوسنگرد» خواند و تصریح کرد: به همین دلیل در آغاز سخنانم سوره مبارکه قدر را خواندم. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رهبر معظم انقلاب با لباس رزم همگام با شهید چمران در میدان نبرد حاضر شدند و قرارگاه جنگ های نامنظم را تشکیل دادند . ایشان فرمانده این قرارگاه بودند و شهید چمران، رییس ستاد بود. از میان نیرو هایی که برای رزم آماده بودند، ارتش شرایط بازسازی و تصفیه را سپری می کرد و نیرو های سپاه و بسیج هم با هدف رزم تشکیل نشده بودند. برای جهت دهی به این نیرو ها بود که ایشان تماس های پیاپی با ستاد قرارگاه جنگ های نامنظم برقرار می کردند. در واقع این قرارگاه نخستین ساماندهی بسیجی محسوب می شد که رهبر معظم انقلاب آن را هدایت می کردند.
فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ایشان با هدف نجات جان رزمندگان و جوانانی که در محاصره امکان از دست دادن جانشان بود، با لباس رزم به دیدبانی رفتند و سپس در نماز جمعه مردم را برای کمک به ارتش و سپاه فراخواندند.
وی افزود: در گفت و گویی که پس از شکست حصر آبادان با یکی از افرادی که در این محاصره بود داشتم، می گفت، هیچ گمان نمی کردیم که حصر سوسنگرد شکسته شود و این امر با تدبیر مقام معظم رهبری فراهم شد.
فیروزآبادی سپس به مقاومت بنی صدر در اعزام لشکر 92 برای رهایی سوسنگرد از حصر اشاره و تصریح کرد: این یگان با دستور رهبر معظم انقلاب و فرماندهی و همت مرحوم غلامرضا قاسمي بود که به این منطقه اعزام شد.
وی با بیان این که «در پایان کتاب «فرشته های سوسنگرد» نامه هایی را که برای اعزام این نیرو از سوی مقام معظم رهبری ارسال شده بود آورده ام» گفت: در نهایت نیروهای سپاه از یک سو و نیرو های ارتش از سوی دیگر علیه دشمن حرک کردند و رهبر هم این نیرو ها را تا نزدیکی سوسنگرد بدرقه کردند و با عملیات نظامی معجزه آسایی که رخ داد، این حصر شکسته شد.
فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره ضرورت انتشار کتابش توضیح داد: سلسله کتاب های تقویمی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است که به صورت ساعت به ساعت آنچه را در سوسنگرد به وقوع پیوست روایت می کند اما این سلسله آثار فاقد هرگونه تحلیل و تنها گزارشی از حوادث به صورت لحظه به لحظه است که از شکست حصر سوسنگرد در آن به عنوان یک حماسه یا مرحله حساس تاریخ ایران یاد نشده است.
 
فیروزآبادی افزود: من کتاب «فرشته های سوسنگرد» را با بهره گیری از همین اثر و با استفاده از مجموعه خاطرات رهبر معظم انقلاب، خاطرات و نامه های نوشته شده فرماندهان در این زمینه به نگارش درآورده ام.
امیر احمدرضا پوردستان به عنوان دیگر سخنران آیین رونمایی از این کتاب در سخنانی اظهار کرد: شکست حصر آبادان با همراهی ارتش، سپاه، ژاندارمری و ستاد قرارگاه جنگ های نامنظم به انجام رسید. «اراده و تصمیم مقام معظم رهبری»، «تدین و ولایت مداری»، «وجود روح تعبد در فرماندهی لشکر 92»، «مقاومت و ایستادگی» و «نبود منیت» از ویژگی های این عملیات محسوب می شوند.
پس از رونمایی از کتاب «فرشته های سوسنگرد» و تجلیل از خانواده های شهید و ایثارگر حاضر در جمع، سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی گفت: 32 سال از شکست حصر سوسنگرد می گذرد، اما ما هنوز نمی توانیم احساس خانواده های ایثارگران را آن طور که باید درک کنیم.
رحیم صفوی افزود: کتاب های بسیاری از سوی افرادی نوشته می شوند که حتی در جنگ حضور نداشته اند، اما آنان نیز نمی توانند احساس مادری را که با شنیدن صدای هر زنگی در پی رسیدن خبری از فرزند مفقود الاثرش است درک نکنند.
وی از لزوم آزادسازی سوسنگرد، شکست حصر آبادان و حفظ جزایر مجنون به عنوان اقداماتی یاد کرد که امام خمینی(ره) بر انجام آن ها با بیان کلمه «باید» تاکید داشتند و گفت: همه مردم در آن زمان برای خود دستور می دانستند که طبق این فرامین بکوشند، زیرا استفاده از کلمه «باید» از موضع فرماندهی کل قوا به منزله دستور الهی است.
در پایان این آیین کتاب «فرشتگان سوسنگرد» به حاضران در جلسه هدیه شد.
آیین رونمایی از کتاب «فرشته های سوسنگرد» در آستانه سي ودومين سالروز آزادسازي سوسنگرد برگزار شد. این کتاب را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس منتشر کرده است.
سوسنگرد در ششم مهر ماه سال 1359 توسط ارتش صدام اشغال و به دستور امام خميني (ره) و با تاكيد مقام معظم رهبري و شهيد مصطفي چمران در  26 آبان همان سال آزاد شد.