شناسهٔ خبر: 13602 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس یک تعاونی در خانه سینما برای تولید و پخش فیلم

جلسه مطبوعاتی خانه سینما با حضور فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در تالار سیف‌ الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در ادامه نشست رسانه‌ای خانه سینما؛ فرهاد توحیدی رئیس هئیت مدیره خانه سینما گفت: جای تاسف است برای مجمع خانه سینما که به جای پرداختن به ماموریت اصلی خود مجبور است به حواشی و مسائل روزمره که برای خانه سینما شکل می‌گیرد پاسخ دهد.خانه سینما و هیئت مدیره آن ماموریت صنفی دارند و بخاطر اینکه شرایط کار صنوف را بهبود ببخشند فعالیت می‌کنند.

توحیدی با اشاره به آماری که از مجمع فعالیت‌ صنوف سینمایی در جشنواره فجر ارائه شده بود گفت: آمار تکان دهنده‌ای در جشنواره امسال ارائه شد که از مجمع ۱۲۰ فیلمی که در جشنواره وجود داشتند ۷۰ درصد از کسانی که فعالیت می‌کردند خارج از صنف بودند که این یعنی خانه سینما عملا موضوعیتی نداردو به جای پرداختن به مسئله تامین امنیت شغلی اعضای خانه سینما به چیزهایی پرداخته است که خارج از ماموریت خانه سینما است.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: از دوره یازدهم هئیت مدیره خانه سینما مهمترین دغدغه ما این بود که بحث امنیت شغلی صنوف سینمایی را پیگیری کنیم و دستاورد آن ارائه پیش‌نویس لایحه تامین امنیت شغلی بود که تقدیم دولت نهم شد و تنها گناه هیئت مدیره یازدهم و دوازدهم خانه سینما همین پافشاری بر تصویب لایحه تامین امنیت شغلی بود.

توحیدی در ادامه با اشاره به اینکه باید کمیسیون فرهنگی مجلس از دولت در مورد این لایحه سوال کند، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در طول هشت سال دولت نهم و دهم باید این سوال را می‌کرد که چرا برنامه توسعه چهارم را در حوزه فرهنگ اجرا نکرده است و چرا لایحه تامین امنیت شغلی را به مجلس تقدیم نکرده است. و چرا صندوق بیمه بیکاری را تشکیل نداده است در حالی اینها جزو تکالیف دولت بوده است که باید تا سال ۸۵ انجام می‌داد. البته این را باید کسانی که وظایف نظارتی در مجلس داشته‌اند باید تذکر می‌دادند .

توحیدی همچنین با اعلام اینکه ما پیش نویس لایحه تشکیل سازمان سینمایی را به مجلس داده‌ایم گفت: تازمانی که این لایحه تصویب نشود گرفتاریهای ما از همین جنس باقی خواهد ماند و در سال ۸۸ زمانی که آقای حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی بود به ایشان تقدیم کردیم که ایشان پیشنهاد دادنداین پیش‌نویس اگر از سوی دولت وارد مجلس شود خیلی بهتر است تا از سوی کمیسیون فرهنگی  واردمجلس شده و به تصویب برسد.

رئیس هئیت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه تلاش خانه سینما در این است که چرخه تامین امنیت شغلی در بین صنوف حفظ شود گفت: در طول هشت سال گذشته با انهدام همه دستاوردهایی که عقل جمعی تجویز کرده بود مثل صدور مجوز از سوی کانون کارگردان‌ها که معیارهایی را هم داشت و سالی بیش از ۱۰ تا مجوز کارگردانی نمی‌داد همه تلاش‌های از بین رفت و کسانی که درخواست کارگردانی فیلم اول را داشتند باید درخواست خود را تقدیم خانه کارگردان‌ها می‌کردند و پس از تعامل با وزارت ارشاد مجوز کارگردانی برای فیلم‌ اولی‌ها صادر می‌شد این مجوزها براساس قاعده و ضوابط خاص خود بود. البته این بدان معنا نبود که کسی خارج از خانه سینما نمی‌توانست فیلمی بسازد بلکه به این معنا بود که هرکسی مجاز نیست که از تسهیلات دولتی استفاده بکند.

توحیدی  در پایان صحبت‌های خود گفت:‌هئیت مدیره خانه سینما تلاش دارد کار ثبت اصناف را سامان دهد تا براساس مجاری قانونی مجمع عمومی خانه سینما را برگزار کنیم وبتوانیم در یک آرامش ماموریت صنفی خود را انجام دهیم.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ بین اهالی رسانه و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما انجام شد.

عسگرپور در پاسخ به این ادعا که فعالیت صنفی خانه سینما تا قبل از دوسال گذشته رضایت بخش اصناف نبوده است گفت: تعریف خانه سینما با سایر ادارات متفاوت است از این جهت که سایر ادارات از طریق تزریق بودجه دولتی به زیرمجموعه خود فعالیت می‌کنند. اعتبار خانه سینما به صنوف آن بستگی دارد و صنوف درهر دوره‌ای که فعال باشند باید از شورای مرکزی خود مطالبه کند و اگر صنفی فعال نیست میتواند در درون خود صنوف با شورای مرکزی آن برخورد شود.

وی در ادامه  با اشاره به هدیه رئیس جمهور که در دو سال قبل به صنوف سینمایی تعلق گرفته بود گفت: ما هیچگاه هدیه‌ی ریاست جمهوری را تحقیر اعلام نکردیم ما گفته بودیم که پولی که صرف بن کالا می‌شود که به ظاهر خوب هم هست بهتر است که به صنف‌های سینمایی پرداخته شود. هزینه ی این بن ها  نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بود که ما در سال اول برنامه چهارم اعلام کردیم که با نصف این مبلغ می‌توانیم صندوق بیمه بیکاری را راه بیاندازیم . نزدیک به ۷ سال از ارائه برنامه چهارم می‌گذرد و استقرار نظام صنفی و راه اندازی بیمه بیکاری صورت نگرفته است.

فرهاد توحیدی در پاسخ به سوالی که در برگزاری جشن خانه سینما ارزیابی فیلمها به چه صورتی خواهد بود گفت: ارزیابی فیلمها در جشن خانه سینما بستگی به این دارد که دبیر جشن شانزدهم خانه سینما مشخص شود و در مورد اینکه فیلم‌هایی  دو سال گذشته در این جشن مورد قضاوت قرار می‌گیرند بستگی به نظر دبیر جشن خانه سینما دارد.

در ادامه عسگرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ۵۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان سینمایی به خانه سینما تعلق گرفته است گفت: خانه سینما در دوره ای که فعالیت آن با تعطیلی مواجه شد بدهی نسبتا سنگینی را متحمل شد و ما در مرحله تسویه بدهی‌های دو سه سال گذشته هستیم البته با توجه به اینکه حکم انحلال خانه سینما باطل شده بود می‌توانستیم ادعای ضررو و زیان کنیم. اما به دلیل اینکه تنش‌هایی را ایجاد می‌کرد و اینکه ضرر دولت دهم از دولت یازدهم مطالبه می‌شد از این کار صرفنظر کردیم. در ضمن این مبلغ به مراتب کمتر از هزینه راه اندازی یک سایت است که در همین دولت یازدهم راه اندازی شده است.

سوال دیگری از عسگرپور پرسیده شد مبنی بر اینکه در مشکلاتی که برای خانه سینما ایجاد می‌شود گویی ردپایی از دولت قبلی وجود دارد گفت: جلوی خیلی از مشکلات را نمیتوان گرفت و همانطور که آقای ایوبی به سازمان سینمایی در سایه اشاره کرده بودند نمیتوان این مورد را هم در نظر نگرفت. به هر حال این سازمان سینمایی در سایه دوست دارد حضور داشته باشد و گاهی معادلات را به هم بزند و تنش ایجاد شود.

مدیرعامل خانه سینما در مورد نظر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مبنی بر اینکه ادامه فعالیت خانه سینما را غیر قانونی اعلام کرده بود اظهار داشت: ما چند بار از کمیسیون فرهنگی درخواست کردیم که از ما هم بشنوید که قضیه صنوفی که می خواهند به عنوان انجمن فرهنگی ثبت شوند چیست ؛ اما قضیه این است که آن‌ها با مفهوم صنف مشکل دارند.  کمیسیون فرهنگی در شکل بهتری می توانست مشکلات و خلاء قانونی را در این زمینه پیدا کند.

توحیدی در مورد پیگیری تعاونی که از سوی خانه سینما وعده داده است گفت: خانه سینما نهاد صنفی مستقلی است که مطابق محدودیتهایی که اساسنامه ایجاد می کند نمی تواند دست به فعالیتهای موازی با اصناف بزند مثلا خانه سینما نمی تواند فیلم بسازد، فیلم پخش کند و فعالیتهای از این قبیل انجام دهد.

وی با اشاره به  عدم استقلال مالی که در چند سال گذشته برای خانه سینما وجود داشته است گفت: نهاد صنفی مستقل نهادی است که بتواند بدون لکنت حرف بزند و از چیزی نترسد و شرط لازم هم این است که منابع مالی خارج حوزه دولت اتکا کند. تجربه چهار سال گذشته خانه سینما را به این سمت برده است که دنبال حامیان مالی باشد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: ما باید بتوانیم راه های دراز مدتی را پیش بینی کنیم تا به جای وابستگی از انرژی های اصناف در جهت تولید ارزش افزوده استفاده کنیم. تعاونی سهام عام یکی از راهها ست که با یک شرایط ویژه تشکیل می شود که حداقل اعضای آن تعریف شده اند و وزارت کار و رفاه اجتماعی تعاونی را به بورس معرفی می کند و سهامش در بورس عرضه میشود. خانه سینما تلاش دارد یک تعاونی را به صورت مستقل تشکیل دهد به صورت مستقل از مدیریت خانه سینما عمل خواهد کرد.

توحیدی با اشاره به فعالیتهای این تعاونی سهامی عام گفت: این تعاونی می تواند در عرصه فیلم سازی فعالیت کند، ممکن است شهرک سینمایی بسازد و یا فیلم در داخل و خارج از کشور پخش کند و همه کارهایی دیگری که می تواند ارزش افزوده را ایجاد کند را انجام دهد

وی اضافه کرد: در جهت آینده بهتر برای اعضای اصناف خانه سینما به دنبال این هستیم که در سال آینده بتوانیم اولین مجمع عمومی تعاونی سهام عام را برگزار کنیم و سهام آن در بورس عرضه شود و با استقبال مردم روبرو شود.

عسگرپور در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا بنا هست در سال آینده اجماعی بین تهیه کنندگان از سوی خانه سینما و از بین رفتن اختلافات شکل بگیرد اظهارداشت: مشکل تهیه کنندگی و اساسا سرمایه گذاری در سینمای ایران وضعیت مشخصی ندارد و مادامی که دولت نتواند آن را ساماندهی کند این مشکل وجود خواهد داشت . این مشکلات و اختلافات در سینما وجود داشته است و کاری که در چهار سال گذشته صورت گرفت این بود که به این اختلافات و مشکلات ضریب داد و مشکلاتی که بالقوه وجود داشت به صورت بحرانی اساسی تبدیل شد.

وی در ادامه گفت: البته امروز جنجالهایی که شکل گرفته بود کمتر دیده میشود و طبق آنچه شنیده می شود زمینه گفتگو فراهم شده است. اما باز هم با وضعیت متوازنی در بین تهیه کنندگان مواجه نیستیم و دربین تهیه کنندگان، کسانی هستند که به سرمایه های خصوصی وابسته هستند و تهیه کننده ای هم هست که فقط با دولت می تواند کار کند.

توحیدی در مورد اختلاف تهیه کنندگان گفت: شفاف شدن نظام توزیع اعتبارات یکی از ایده هایی است که در خانه سینما پیگیری می‌کنیم چون دعواهای تهیه کنندگی چیزی به جز منابع اعتبار نیست. پول نفت وقتی وارد سینما می‌شود تبدیل به بودجه برای تولید می شود. دعوا سر همین است که چه تهیه کننده ای به کدام مدیر نزدیکتر است تا بتواند تامین اعتبار کند.

وی ادامه داد: ایده ای که در نظام صنفی سازمان سینمایی پیش بینی می شود این است که تخصیص اعتبارات از شکل فعلی بیرون بیاید و شکل دیگری پیدا کند.

توحیدی در بخش دیگری گفت: اگر بنا هست پولی در حوزه تولیدفیلم توسط دولت تخصیص داده شود باید مطابق ضوابط و استاندارد های شفاف باشد و اگر این ضوابط و شکل تخصیص آن مشخص شود عمده ای از دعواهای بین تهیه کنندگان مختلف حل خواهد شد.

نظر شما