شناسهٔ خبر: 13642 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس نگارستان هنر اسلامی ایرانی و تصویب اسناد رشته‌های هنری در سال ۹۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تاسیس نگارستان هنر اسلامی ایرانی و تصویب اسنادملی سینما، موسیقی و تئاتر در سال ۹۳ خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ آخرین جلسه کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲، با حضور محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. مخبر دزفولی در این جلسه، با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: تأسیس نگارستان هنر اسلامی ـ ایرانی که با پیشنهاد استاد فرشچیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود، با رأی بالای اعضای شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار دارد نگارستان هنر اسلامی و ایرانی در مهرماه ۹۳ با ریاست استاد فرشچیان پذیرش دانشجو داشته باشد. گام بعد از تأسیس، تعیین نهادی است که حمایت از این نگارستان را بر عهده گیرد که در حال حاضر ۴ نهاد فرهنگی کشور برای میزبانی این کار به عنوان گزینه مطرح هستند.

مخبر دزفولی با تأکید بر نقش هنر در فعالیت‌های فرهنگی گفت: هنر مناسب‌ترین محمل برای انتقال پیام‌های فرهنگی است و اگر هنر به نحو مطلوبی مدیریت و ساماندهی شود، می‌تواند دغدغه‌های انتقال پیام‌ها و ارزش‌های فرهنگی را رفع کند. تجربه حرکت‌هایی مانند احیای طب سنتی اسلامی ـ ایرانی با رعایت استانداردها و معیارهای علمی، نشان می‌دهد که احیای هنر سنتی اسلامی ایرانی نیز ممکن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: کمیسیون هنر و معماری باید تعریف هنر اسلامی ـ ایرانی، توقعات ما از این هنر، استانداردها و ویژگی‌های هنر اسلامی ـ ایرانی و... را به جامعه ارائه دهد. زیرا تنها با ارائه یک تعریف یکپارچه و استاندارد از هنر سنتی اسلامی ـ ایرانی می‌توان از این میراث حفاظت و آن را ترویج کرد.

تصویب اسناد ملی موسیقی، سینما و تئاتر در سال آینده 

دکتر مخبر دزفولی اظهار کرد: اسناد ملی موسیقی، سینما و تئاتر در سال آینده، حتماً به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد و ما سال آینده را سالی پرنشاط برای فعالیت‌های هنری ارزیابی می‌کنیم. همان‌گونه که در سند نقشه جامع علمی کشور تکلیف همه دستگاه‌های مسئول روشن است، در اسناد ملی حوزه‌های هنری مختلف تکلیف همه دستگاه‌ها در آموزش، ترویج و حمایت از هنرهای سنتی روشن می‌شود.

وی افزود: تهاجم فرهنگی، از هنر حداکثر استفاده را برده است و در مسیر مقابله با این تهاجم هم باید از هنر حداکثر استفاده به عمل آید. تربیت هنرمند فعال و خوش ذوق در همه عرصه‌ها، که بداند در مسیر ترویج ارزش‌های فرهنگی اسلامی ـ ایرانی چه باید بکند باید اصلی‌ترین هدف نظام تعلیم هنری باشد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: انتقاد سازنده و با حسن نیت حتماً باید در فعالیت‌های هنری جا داشته باشد و این کار مستلزم آن است که هنرمند وفادار به اسلام و انقلاب اسلامی وارد میدان شود. جامعه هم باید مقابل فعالیت‌های هنری هنرمندان انقلابی، سعه صدر و اعتماد داشته باشد.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری هنرهایی مانند موسیقی و تئاتر باید با کمک همه دستگاه‌ها مرتفع شود. دائره‌المعارف هنر سنتی اسلامی- ایرانی با سیاست‌گذاری کمیسیون هنر و معماری تدوین شود. تأسیس بایگانی و آرشیو اسناد و گنجینه‌های صوتی و تصویری هنر اسلامی ـ ایرانی هم باید از دیگر اقدامات جامعه فرهنگی و هنری ما باشد.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین الگوی «معماری جمهوری اسلامی» به این معنا که معماری جمهوری اسلامی در جهان شناخته شود، اقدام مهم دیگری است که باید انجام شود. تلاش‌هایی مانند معماری رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی (ع) می‌تواند الگویی برای این کار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: هر کدام از اعضای کمیسیون هنر و معماری که به تریبون‌های عمومی دسترسی دارند، ترویج و گفتمان‌سازی پیرامون فعالیت‌های این کمیسیون را وظیفه خود بدانند.

برچسب‌ها:

نظر شما