شناسهٔ خبر: 13677 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

فلسفه و آینده‎نگری

فلسفه و آینده نگری دیگر آینده‎نگری چیزی جز یافت زمان آینده نیست. زمان وحدت بخش کارهاو چیزهاست و نه مجموعه‎ی چیزهایی که محقق شده است و می‎شود؛ پس به فکر نظم و وحدت کارها باشیم.

نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی

ناشر: انتشارات سخن

چاپ: اول ۱۳۹۲

تعداد صفحات: 230

قیمت: 15000 تومان

آینده‎نگری مسبوق به قصد تغییر و اصلاح و تعین بخشیدن به آینده است و عجیب نیست که در این اواخر آن را با استراتژی خلط کرده‎اند. شاید آینده‎نگری در هیچ‎جا و هیچ‎وقت به کلی فارغ و آزاد از استراتژی نبوده است، اما وقتی به صورت طرح‎های استراتژیست‎هائی مثل برناردلویس و هانتینگتون و فریدمن در می‎آید به جای اینکه صرفا پیش‎بینی مبتنی بر فهم تاریخ و درک نشانهها باشد، بیشتر تعیین کننده سیاست‎هاست. سیاست‎ها و به خصوص سیاست‎هایی که از سوی قدرت‎های بزرگ اجرا می‎شود، در تاریخ بی‎اثر نیست؛ اما راهبردهای شبیه به آینده‎نگری همواره به همان نتایجی که سیاست‎گذاران در نظر داشتند، نمی‎رسد. این زمان، زمان اندیشه و عمل و نحوه‎ی تحقق وجود ماست. به عبارت دیگر آینده‎نگری چیزی جز یافت زمان آینده نیست. زمان وحدت بخش کارهاو چیزهاست و نه مجموعهی چیزهایی که محقق شده است و می‎شود؛ پس به فکر نظم و وحدت کارها باشیم. آینده‎نگری در هر کشوری درک امکانها و توانایی مردم آن کشور است نه حکایت آرزوهای آنان.

اینکه گاهی مطالبی در باب روش آینده‎نگری گفته و نوشته می‎شود شاید برای کسانی که در کار آینده‎نگری و برنامه‎ریزی هستند مفید باشد، به شرط اینکه آینده‎نگری را با کاربرد روش تمام شده ندانند. مسلما آینده‎نگری ضوابطی دارد اما هر کس نمی‎تواند با رعایت این ضوابط آینده‎نگری کند. در آینده‎نگری و برنامه‎ریزی باید دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی و تاریخ و نیز اقتصاددانان و فیلسوفان(به خصوص که اصول و مسلمات تاریخ جدید و آینده آن در فلسفه باید مورد چون و چرا قرار بگیرد)مشارکت داشته باشند و اینان نیز در صورتی در کار خود توفیق به دست میآورند که به مراتب و مراحلی از هم‎زبانی و تفاهم رسیده باشند و بدانند که باید نگاه‎شان به راه آینده و قدم همت روندگان باشد.

این کتاب به 8 فصل طبقه بندی شده است. پس از درآمد و طرح مقدماتی مسئله در فصل اول به آینده‎نگری چیست و چگونه است؟؛ فصل دوم به امکان و آینده؛ فصل سوم به پیشرفت و آینده علم و توسعه؛ فصل چهارم به جلوه آینده در آیینه فلسفه؛ فصل پنجم به فلسفه و آینده؛ فصل ششم به آینده فلسفه، فصل هفتم به ملاحظاتی درباره الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت ذیل: درباره الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و در فصل هشتم به پیشرفت و اخلاق پرداخته است.

برچسب‌ها:

نظر شما