شناسهٔ خبر: 13752 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در نوروز ۹۳ مستند «نوروز در پامیر» کلید می‌خورد

فیلم مستند «نوروز در پامیر» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مهدی بمانی، در نوروز ۱۳۹۳ کلید می‌خورد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ فیلم مستند «نوروز در پامیر» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مهدی بمانی، در نوروز ۱۳۹۳ کلید می‌خورد. موضوع کلی این طرح مستند، شناسایی منطقه بدخشان تاجیکستان در قالب موضوعات فرهنگی، اجتماعی و توریستی در راستای توسعه طرح «میراث مشترک» مورد بحث در هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت است.

منطقه بدخشان که بخش‌هایی از افغانستان و تاجیکستان امروزی را دربر می‌گیرد، به لحاظ موضوعات تاریخی فرهنگی و اجتماعی گنجینه ایست که بخش بزرگی از تاریخ تمدن بشری را در خود جای داده است. پامیر که امروزه به بخش تاجیک نشین تاجیکستان اطلاق می‌شود تنها منطقه شیعه نشین آسیای مرکزیست که علاوه بر باورها و آیین‌های اسلامی و ایرانی، آثاری از زندگی باستانی را نیز در خود جای داده است و نوروز به عنوان مهمترین جشن ایرانی، همچنان با سنت‌های قدیمی در این منطقه جشن گرفته می‌شود.

از سویی قدمگاه های حضرت علی (ع)، چشمه بی بی فاطمه زهرا (س) و خانه های بدخشانی از دیگر جاذبه های این منطقه است؛ ضمن اینکه زبان و گویش‌های این منطقه نیز از زبان های بسیار قدیمی است که در طول تاریخ پُر فراز و نشیب اقوام آریایی، همچنان زنده نگه داشته شده است.

در پرونده فیلمسازی «مهدی بمانی» تهیه‌کنندگی و کارگردانی بیش از ٣٠ فیلم مستند با موضوع آسیای مرکزی و تاجیکستان به چشم می‌خورد؛ ضمن اینکه وی طی سال‌های گذشته مستندهای بوی جوی مولیان (مستندی درباره رودکی)، راه ابریشم، سند یک نامه را نیز در این «مرکز» تولید کرده است.

نظر شما