شناسهٔ خبر: 13879 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میرزاده: بنیاد فرهنگی باستانی پاریزی ایجاد می‎شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد بنیاد فرهنگی استاد فقید محمد ابراهیم باستانی پاریزی در آینده نزدیک در استان کرمان خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ حمید میرزاده به آثار فراوان استاد پاریزی در حوزه های مختلف اشاره کرد وافزود: با تاسیس این بنیاد مجموعه آثار استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی که بیش از ۷۰ جلد خطی و غیر خطی مربوط به تاریخ سیرجان و استان کرمان است جمع آوری و در اختیار محققان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: قرار بود این کار در زمان حیات استاد انجام شود ولی برغم تلاشهای بعمل آمده چنین توفیقی حاصل نشد از این رو با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده با استاندار کرمان ، فرماندار و نماینده مردم سیرجان مقرر شد این بنیاد در آینده نزدیک ایجاد شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته استاد باستانی پاریزی در رشته و حوزه تاریخ اشاره کرد و گفت: همه دانش پزوهان رشته تاریخ به نوعی مدیون او هستند.

میرزاده همچنین به مجموعه کتب و آثار استاد پاریزی درباره تاریخ استان کرمان و سیرجان اشاره کرد و افزود: استاد پاریزی مایه فخرکرمان، کرمانیان و ایرانیان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایرنا گفت: پدرم با استاد ۷۰ سال پیش همکلاس بود در این رابطه استاد پاریزی در ۲۷ بهمن ماه گذشته مقاله ای درباره پدرم نوشت؛ خیلی خوشحالم آخرین یادداشت استاد پاریزی درباره پدرم بود که نشان می دهد که او با دل پاک و روحیه بالا حتی هم شاگردی خود که مربوط به ۷۰ سال پیش است فراموش نکرده است.

میرزاده تاکید کرد که اینها همه برای ما درس است؛ درس اخلاق، بزرگواری و بزرگمنشی است.


دانشجویان و دانش پژوهان روش و منش استاد پاریزی را الگوی ادامه راه خودکنند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استاد باستانی پاریزی از ابتدای جوانی خود تا آخرین لحظات عمرش درپی دانشجویی، دانش افروزی، دانش افزایی و دانش اندوزی بود و هیچ فرصتی را از دست نمی نداد.

وی به دانشجویان توصیه کرد همواره با جدیت ادامه دهنده راه استاد پاریزی باشند.

محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی ماه ۱۳۰۴ خورشیدی در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می برد.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

وی ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.

باستانی پاریزی دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان نامه ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بوده و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشته است.

وی یک پسر به نام حمید و یک دختر به نام حمیده دارد. تابستان ها را نزد دخترش در تورنتو و زمستان ها را نزد پسرش در تهران سپری می کرد.

باستانی پاریزی صبح روز سه شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۳ پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بست.

تاریخ کرمان، پیامبر دزدان، از پاریز تا پاریس و تاریخ ایران و جهان از جمله آثار وی به شمار می رود.

پیکر استاد محمد ابراهیم باستانی باریزی روز پنجشنبه پس از انجام آیین تشییع با حضور اهالی فرهنگ و ادب ایران اسلامی و اقشار مختلف مردم در قطعه ۲۵۰ بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

به مناسبت سومین روز درگذشت مرحوم استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی مجلس ختمی از ساعت ۱۶ تا ۱۷ و ۳۰ امروز (شنبه ) در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود. 

نظر شما