شناسهٔ خبر: 14040 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقف رشد بی رویه مراکز تحقیقاتی

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‎های معاونت برای توسعه تحقیقات و فناوری در دانشگاه‎های علوم پزشکی از توقف توسعه کمی نابجای مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: سیاست ما عمق بخشیدن به پژوهش است به جای توسعه کمَی.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ شاهین آخوندزاده افزود: مشکلی که در دو سال اخیر گریبانگیر بود کاهش اعتبار بود و وقتی اعتبار کاهش پیدا می کند دیگر نباید توسعه کمی صورت گیرد که متاسفانه این کار صورت گرفت. در ۲ سال گذشته تعداد مراکز تحقیقاتی بدون در نظر گرفتن اعتبارات لازم افزایش یافتند.

وی یادآور شد: این موضوع باعث شد که اکنون ما تعداد زیادی مرکز تحقیقاتی در وزارت بهداشت داشته باشیم که بسیاری از آنها نه ساختار دارند و نه بودجه و تنها اسمی از آنها موجود است که این موضوع اصلا منطقی نیست. به هر حال اولین کاری که برای یک مرکز تحقیقاتی انجام می شد این بود که یک منشی و نیروی خدماتی به کار گرفته شود و اعتبار محدود مرکز صرف حقوق این دو نفر می شد. بنابراین پولی برای پژوهش هزینه نشده است و تنها ساختارهای فیزیکی و پرسنلی ایجاد شده که چندان به درد پژوهش نمی خورد.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر تعداد مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت شامل ۵۰۰ مرکز است که اینها مجموعه ای از مراکز دارای موافقت اصولی، موافقت قطعی را تشکیل می دهند. بنابراین افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی منحصرا به رشد پژوهش منجر نمی شود نمونه ای که برای این کار وجود دارد این است که بسیاری از اوقات برای پژوهش به یک مرکز تحقیقاتی مستقل نیازی نیست هم اکنون در علوم پایه دو نفر از برجسته ترین محققان کشور دکتر دهپپور و دکتر زرین دست هیچ وقت مرکز تحقیقاتی نداشتند اما بیشترین تولید علم علوم پایه کشور متعلق به این دو نفر است. آنها بدون مرکز تحقیقات و در درون گروه های آموزشی کار کرده اند.

وی افزود: سیاست وزارت بهداشت این است که توسعه کمَی به این منظور که تعداد مراکز را افزایش دهیم، دیگر دنبال نمی شود و مرکز تحقیقاتی تنها به شرطی که دارای زیرساخت و اعتبار مالی مناسب باشد و پتانسیل انسانی ویژه وجود داشته باشد، ایجاد می شود.

آخوندزاده گفت: متاسفانه در تاسیس مراکز تحقیقاتی یک فضای رقابتی کمی وجود داشت. برنامه داریم که سال آینده این مراکز به یک شرایط تعادلی برسند. سیاست فعلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عمق بخشیدن به پژوهش است تا توسعه کمَی.

وی با اشاره به مشکل عدم تناسب میان اعتبارات پژوهشی و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: وزارت بهداشت یک مشکل عمده در بخش اعتبارات پژوهشی دارد و آن این است که در دو سال گذشته به طور اخص اعتبارات پژوهشی با تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی که گرفته شده، همخوانی ندارد.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: ۲ اتفاق برای اعتبارات پژوهشی افتاد. یکی اینکه ارزش پول ملی کشور ما به طور ناگهانی یک سوم شد و هر کار تحقیقاتی که اجرا می شد از جمله خرید مواد اولیه، کیت آزمایشگاهی و وسایلی که دو سال پیش خریداری می شد اکنون باید به قیمت روز دلار خریداری می شد در حالی که اعتبار مربوطه به ريال بود و باید سه برابر پرداخت می شد به این ترتیب این پول تکافوی مخارج تحقیقات کشور را نداد.

آخوندزاده اظهار داشت: وقتی اعتبار کاهش پیدا می کند دیگر نباید توسعه کمی صورت گیرد که متاسفانه این کار صورت گرفت و در دو سال گذشته تعداد دانشجویان دکتری تخصصی Ph.D و تحصیلات تکمیلی به شکل بی رویه ای افزایش پیدا کرد.

نظر شما