شناسهٔ خبر: 14063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر اداره کتاب ارشاد: تکلیف «زوال کلنل» بزودی مشخص می‌شود

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد از آخرین وضعیت بررسی رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت آبادی خبرداد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد پیرامون تعیین تکلیف وضعیت رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت آبادی با توجه به اینکه نشر چشمه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، هم توضیح داد: برای اداره کتاب ناشر در اولویت قرار ندارد، برای اظهار نظر در راستای انتشار یک اثر در اداره کتاب متن اثر مهم و در اولویت شمرده می‌شود، فارغ از اینکه کتاب را چه کسی ارائه کرده است چه پدید آورنده چه ناشر، متن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: برای کتاب آقای دولت آبادی هم ما به متن نگاه کرده‌ایم، چرا که ناشر در درجه اول بررسی قرار ندارد و اظهار نظر اداره کتاب بر مبنای ناشر صورت نمی‌گیرد.

مدیر اداره کتاب خاطر نشان کرد: درباره این کتاب هم در اداره کتاب وزارت ارشاد به جمع‌بندی رسیده‌ایم و در حال نهایی کردن آن هستیم که بزودی به ناشر ابلاغ می‌شود.

این کتاب را محمود دولت آبادی بین سالهای 1362 تا 1364 به رشته تحریر درآورده و به قول نویسنده روایت خود را «انقلاب اسلامی» بیان می کند. این رمان که به جهت محتوای آن در ایران مجوز انتشار نگرفته به زبان آلمانی، انگلیسی و عبری ترجمه و در اسراییل نیز منتشر شده است.

«زوال کلنل» روایت یک افسر رژیم پهلوی(کلنل) است که در دوره انقلاب و ابتدای جنگ تحمیلی قرار گرفته است. کلنل 5 فرزند دارد که همه آنها بعلاوه خودش به نوعی قربانیان انقلاب شده‌اند.

دولت آبادی این کتاب را به نشر چشمه سپرده بود اما با متوقف و تعلیق شدن فعالیت این ناشر و عدم اصلاحات برخی موارد از سوی نویسنده کتاب در اداره کتاب مانده است.

در دوره جدید و با روی کار آمدن دولت یازدهم مدام حرف و حدیث‌های درباره چاپ این کتاب در رسانه‌ها و بعضا وزیر ارشاد مطرح می‌شد که در نهایت معاونت فرهنگی این وزارتخانه خبر صدور مجوز برای این رمان را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌های تلاش می‌کنند از صدور مجوز به این اثر ضد ارزشی خبر دهند اما اداره کتاب بزودی در این راستا روند بررسی این رمان را به ناشر ابلاغ خواهد کرد.

نظر شما