شناسهٔ خبر: 14115 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «تحول طرح‎های خاورمیانه‎ای آمریکا»

ابراهیم متقی در کتاب تحول طرح‎های خاورمیانه‎ای آمریکا: مبانی موانع و چالش‎ها تلاش کرده روندهای تحول طرح‎‏های منطقه‏‎ای خاورمیانه براساس دگرگونی‎‏های ساختاری در محیط منطقه ‎ای و بین‎الملل را تبیین کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در این کتاب تلاش شده است تا روندهای تحول طرح‏های منطقه‏ ای خاورمیانه بر اساس دگرگونی‏های ساختاری در محیط منطقه ‏ای و بین ‏الملل تبیین گردد. به همین دلیل است که تحلیل تاریخی ـ ساختاری برای تبیین این اثر استفاده شده است.
از سوی دیگر، نشانه‏ های بحران در سیاست خاورمیانه ‏‏ای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. هرگونه تغییر در الگوهای رفتار آمریکا را می ‏توان انعکاس ناکارآمدی الگوهای قبلی دانست. به هر میزان شدت و گستره مداخله‏ گری آمریکا افزایش یابد، امکان مقاومت در برابر تبیین رویکردی نیز بیشتر می‏ شود.
مقاومت اجتماعی شهروندان خاورمیانه را می ‏توان به ­عنوان نمادی از هویت‏ یابی در کشورهای اسلامی دانست. انعکاس این امر در ارتباط با بیداری اسلامی و جنبش‏ های اجتماعی اسلام‏گرا قابل تحلیل است. بیداری اسلامی را باید واکنش در برابر مداخله ‏گرایی سازمان‏ یافته آمریکا دانست.
بخشهای این کتاب عبارتند از:
بخش اول: بررسی شکل بندیهای ژئوپلتیکی و امنیتی خاورمیانه 
بخش دوم: ماهیت، اهداف و فرایند سازماندهی طرح خاورمیانه بزرگ
بخش سوم: شاخصهای اجتماعی ـ هویتی خاورمیانه
بخش چهارم: قالبهای گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
بخش پنجم: قالبهای گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
بخش ششم: اهداف سیاسی آمریکا در خاورمیانه پس از جنگ دوم جهانی
بخش هفتم: واکنش بازیگران منطقه ای در مقابله با طرح خاورمیانه بزرگ
بخش هشتم: مکانیسم تأثیرگذاری کشورهای رقیب بر طرح خاورمیانه بزرگ
بخش نهم: چالشهای طرح خاورمیانه بزرگ برای آمریکا
 
کتاب تحول طرحهای خاورمیانه ای آمریکا: مبانی موانع و چالشها به قلم ابراهیم متقی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۵۶۸ صفحه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما