شناسهٔ خبر: 14192 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقدم: دلم از اتهاماتی رنجیده که در حقم نبود

کارگردان سریال «پایتخت ۳» گفت: کمی دلم از اتهاماتی رنجیده که پس از ۳۰ سال در حق سیروس مقدم نبوده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم تجلیل از عوامل مجموعه «پایتخت۳» دیروز (سه‌شنبه) ۱۹ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهدی فرجی مدیر شبکه یک، سیروس مقدم کارگردان، الهام غفوری تهیه‌کننده، محسن تنابنده سرپرست نویسندگان، خشایار الوند نویسنده, علیرضا خمسه، مهران احمدی، هدایت هاشمی، هومن حاج‌عبداللهی، نسرین نصرتی به‌عنوان بازیگران این مجموعه، آریا عظیمی‌نژاد مدیر موسیقی، خشایار موحدیان تدوین‌گر، جمعی از پیشکسوتان کشتی از جمله علیرضا حیدری، حمید سوریان، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و نیز سردار طلایی نایب‌رئیس شورای شهر و حجت‌الاسلام طاهری نماینده مردم مازندران در مجلس در ایوان شمس برگزار شد.

سیروس مقدم در ابتدای این مراسم گفت: «پایتخت۳» همان‌گونه که از پخش آن معلوم بوده است سریال سختی بوده و افرادی که این کار را ساخته‌اند افراد سختگیری بودند و فکر می‌کنم مهدی فرجی مدیر شبکه یک و الهام غفوری تهیه کننده بیشترین حوصله را داشتند تا سریال «پایتخت۳» با این کیفیت به تولید برسد و همه از تماشای آن راضی باشند.

کارگردان «پایتخت۳» با بیان اینکه این مجموعه تلویزیونی مدیون کار جمعی و تیمی همه افراد و عوامل تولید این مجموعه بوده است، افزود: زمانی که این سریال با سفارش سازمان و پیشنهاد علی دارابی معاون سیمای رسانه ملی ساخته می‌شد می‌دانستیم که تولید آن کار سختی است و در مقابل انتظارات مردم بالاست و اگر درجا بزنیم مردم ما را نمی‌بخشند و ما از این معضل نگران بوده‌ایم تا زمانی که محسن تنابنده موضوع کشتی و محیط زیست را به ما پیشنهاد داد.

مقدم اضافه کرد: سریال پایتخت به‌دلیل عدم وجود ریا و دروغ، تظاهر، تبلیغ و ترویج احترام به بزرگ‌ترها موفق بوده و چون برگرفته از دل مردم است بر دل آنها نیز می‌نشیند.

وی در پاسخ به ساخت «پایتخت۴» توضیح داد: واقعیت این است که به‌نظر من سه‌گانه پایتخت به رسالت و وظیفه خود عمل کرده و در پایتخت۱ توانستیم موضوع مهاجرت و بازگشت به سرزمین اصلی خود و در پایتخت۲ هول باورهای دینی سرزمین و نیز در پایتخت۳ به معرفی ورزش بومی و محلی و قهرمانی یک فرد مازندرانی در جام جهانی و نیز ایجاد غرور ملی اشاره کنیم و به رسالت خود عمل کرده و احساس می‌کنم که باید به‌سوی خانواده و منطقه دیگری برویم و با موضوع دیگری خصوصیات جغرافیایی دیگر این سرزمین را نمایش دهیم و خلق کنیم.

کارگردان پایتخت۳ درباره حضور پررنگ اسپانسر در این سریال گفت: در تمام دنیا ۳ عرصه سیاست، ورزش و هنر بدون حامیان خود پابرجا نمی‌ماند و دوام نخواهد داشت و حرکتی به جلو در این حوزه‌ها از طریق سرمایه شکل می‌گیرد و لذا در حوزه هنر نیز شامل سریال‌سازی می‌شود که اگر پایتخت حامی مالی نداشت هرگز به تولید نمی‌رسید.

مقدم افزود: سریال پایتخت مجموعه گرانی است به‌دلیل اینکه سختی‌های زیادی دارد و طبیعتاً اگر رسانه ملی به‌تنهایی از عهده این سریال برمی‌آمد متحمل هزینه زیادی می‌شد که این امر با وجود اسپانسر به تولید و پخش رسید.

وی ادامه داد: اسپانسر در تبلیغ مستقیم نقشی نداشته و در نوع نگارش و تصویربرداری ما دخالتی نکرده است و علت این دیده شدن به‌خاطر وجود کامیون بزرگی بوده که که در این سریال نمایش داده شده است.

مقدم درباره هزینه ساخت این سریال خاطرنشان کرد: هزینه پایتخت نزدیک به سایر سریال‌ها است که در شبکه‌های سیما تولید می‌شود و اگر هزینه اضافی صرف شده است به‌دلیل برگزاری مراسم تجلیل، مسابقات کشتی بوده است تا این اثر با کیفیت بالا پخش شود.

مقدم درباره انتقادهای موجود از پایتخت گفت: من بهترین نقدها و سازنده‌ترین آنها را از مردم می‌گرفتم که کنارشان زندگی می‌کنم تا منتقدان، و عمدتاً نقدهای مردم مسیرم را تصحیح کردند که صادقانه حرف دلشان را گفتند.

کارگردان سریال پایتخت درباره موسیقی سریال نیز افزود: زمانی که تصمیم بر ساخت سری اول سریال پایتخت را داشتیم سفرهای بسیاری را به نقاط مختلف انجام دادیم که نتوانستیم به یک آرشیو ساده موسیقی مازندران و یا حتی تندیس یا کوچه و یا مطلبی و نیز مستندی که بیانگر افراد مازندرانی باشد برسیم. در حالی که مازندران دارای موسیقی غنی و جذابی است که دارای مناسبات حماسی، عزاداری و... است که امیدوارم این بخش از موسیقی احیا شود.

 وی با بیان اینکه تمام تلاش عوامل پایتخت توجه مردم به رسانه ملی بوده است، گفت: همه سعی کرده‌ایم که کم‌فروشی نکنیم که نظر مردم را به تلویزیون خودمان جلب کنیم و بگوییم که با همه بحران‌های مالی و شرایط اقتصادی که وجود دارد اگر قلب‌ها برای مردم بتپد نتیجه خوبی خلق می‌شود.

مقدم گفت: کمی دلم از اتهاماتی رنجیده که پس از ۳۰ سال در حق سیروس مقدم نبوده است.

نظر شما