شناسهٔ خبر: 14199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تفکر مهندسی» به بازار کتاب رسید

کتاب «تفکر مهندسی» با هدف راهنمایی مدرسان و دانشجویان برای چگونه فکر کردن، از سوی انتشارات بهتاپژوهش راهی بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب «تفکر مهندسی» به قلم مشترک ریچارد پاول، رابرت نایوهنر و لیندا الدر به رشته تحریر درآمده و مجتبی فرقانی آن‌را به فارسی ترجمه کرده است. 
این اثر، مفاهیم و ابزارهای ضروری استدلال مهندسی را دربردارد، همچنین برای مدرسان دانشگاه، مجموعه‌ای از واژگان و مفاهیم را فراهم آورده است. 
کتاب «تفکر مهندسی» برای دانشجویان مکملی برای فهم و توسعه استفاده از مفاهیم کتاب‌های درسی که در طول تحصیلات دانشگاهی در یک رشته مهندسی می‌گذرانند، محسوب می‌شود. 
مدرسان برای طراحی نحوه تدریس، تکالیف و آزمون‌ها می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند. همچنین دانشجویان می‌توانند از این مجموعه با هدف گسترش دید خود در همه حوزه‌های مهندسی بهره ببرند. 
در این اثر دانشگاهی آمده: «مهندسان، مهم‌ترین عوامل پیشبرد پروژه‌های صنعتی و پژوهشی هستند. بنابراین از آن‌ها انتظار می‌رود که در حل مسایل، توضیح و تشریح شرایط و توجیه پدیده‌های علمی و تکنولوژیکی، توانایی و مهارت بالایی داشته باشند. یکی دیگر از چالش‌های یک مهندس، نحوه ارتباط با کارفرما و ارایه گزارش از فعالیت‌هایی است که بر محور سه وظیفه فوق انجام می‌دهد. گزارش یک مهندس باید شفاف، دقیق، گویا و مستدل باشد، همه داده‌ها و اطلاعات با صداقت و دقیق ارایه شوند، همچنین نحوه انجام آزمایش‌ها دقیق و بدون هیچ ابهامی گزارش شوند و نتیجه‌گیری‌ها مستدل باشند. همه این موارد مهارت‌هایی‌اند که مهندسان باید در دوران دانشجویی با گذراندن درس‌های تئوری و عملی همچنین انجام پروژه‌های دانشجویی کسب کنند؛ این اثر مجموعه‌ این مهارت‌ها را آموزش می‌دهد.» 
دو نکته‌ای که اغلب در کشور از آن غافلیم و در این کتاب بر آن تاکید فراوان شده است، حفظ محیط زیست و اخلاق در مهندسی است؛ اخلاق مهندسی علاوه بر رفتار با همکاران، مدیران، مشتری و سهامداران در نحوه گزارش‌نویسی و انتقال مطالب نیز مطرح است. 
مخاطبان در این اثر با ویژگی‌های ذهنی ضروری برای تفکر مهندسی، ابزار آنالیز مهندسی: مدلسازی و شبیه‌سازی و ابعاد تاثیرگذار مهندسی آشنا می‌شوند. 
چاپ نخست کتاب «تفکر مهندسی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۱۰۷ صفحه، به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات «بهتاپژوهش» اصفهان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما