شناسهٔ خبر: 14288 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه هنرمندان خودآموخته دور هم جمع می‌شوند

زرگترین نمایشگاه هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از ایسنا؛ مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته با عنوان «پرواز خیال» عصر چهارشنبه، بیستم فروردین ماه، با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، اردشیر صالح‌پور دبیر نمایشگاه- طی سخنانی گفت: هنر ابتدا در بطن و ذات زندگی وجود داشت و بعدها در اثر تاریخ و فرهنگ به صورت ویترینی درآمد. آرت محض هنری است که در لایه‌های زندگی جریان دارد. بانوی روستایی که برای خود گلیم می‌بافت شاید هیچ وقت تصور نمی‌کرد که در حال خلق یک اثر هنری است. بسیاری از اشیایی که ما امروز آن‌ها را ارزشمند می‌دانیم، روزگاری تنها برای زندگی ساخته شدند.

او افزود: متاسفانه ما امروز روح همزیستی با هنر را از خود سلب کرده‌ایم. شاید بخشی از بی‌هویتی و بی‌رنگی زندگی ما به فاصله زندگی از هنر مربوط باشد. در حالی‌که اگر بکوشیم هنر را زندگی کنیم خیلی بهتر است؛ درست مثل هنرمندان خودآموخته.

صالح‌پور همچنین عنوان کرد: مجموعه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده حاصل کار قریب به 65 هنرمند در رشته‌های مختلف هنری از جمله نقاشی، حجم، کولاژ و ... است. این هنرمندان در کار خود چندان به سبک و قاعده و مضمون مقید نبوده‌اند و حرف دلشان را به زبان رنگ گفته‌اند.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر نمایش آثار این هنرمندان در هفت گالری خانه هنرمندان کارگاه‌هایی در زمینه نقش حنا و شن و ماسه توسط این هنرمندان برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان با سبک هنری آن‌ها آشنا شوند.

در بخش دیگری از این مراسم علی عزتی -مدیرعامل انجمن هنرمندان خودآموخته- با اشاره به اینکه این نمایشگاه بزرگترین گردهمایی جمعی این هنرمندان است، گفت:از همه عزیزانی که در این حرکت فرهنگی حضور مؤثری داشتند به نیکی یاد می‌کنم.جامعه هنرمندان خودآموخته ایران به تازگی وارد این حوزه و عرصه نشده بلکه قدمتی به اندازه انسان تاریخ دارد. این انجمن بستر و امکانی برای شناسایی و معرفی هنرمندانی است که هیچ‌گاه وارد مراحل آکادمیکی و دانشگاهی هنر نشده‌اند.

او ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل این انجمن بحث مهجور بودن این «ژانر» هنری و امکان اعتلای هنرمندان این عرصه بود. حضور این ژانر هنری در ایران مغتنم و تعیین‌کننده است. برای اولین‌بار پس از دو جشنواره‌ای که در شهر بابل برگزار شد و پس از برگزاری بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی، این نمایشگاه نقطه عطف انجمن هنرمندان خودآموخته است که با حضور 65 هنرمند برپا شده است.

عزتی افزود: به زودی با این حرکت شاهد یک کمیت انفجاری از طرف این هنرمندان خواهیم بود. آن‌ها آمده‌اند تا دستاوردهای سرزمین خودشان را به رخ جهانیان بکشند. در این جا لازم می‌دانم از فرشید مثقالی، ساعد مشکی، لیلی گلستان و احمد نادعلیان که زحمات بسیاری برای این نمایشگاه کشیدند تشکر کنم. همچنین حضور لوریس چکناواریان را که خودش از هنرمندان خودآموخته است، پاس می‌دارم.

در بخش دیگر این مراسم احمد محیط طباطبایی به نمایندگی از ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) درباره هدف پشتیبانی انجمن ایکوم از این نمایشگاه گفت: از دیرباز و هزاران سال قبل تا امروز مردمان براساس هنر ذاتی و تفکر خود آثار هنری خلق می‌کردند. از نقاشی‌های غارهای لرستان گرفته تا آثاری که امروز به نمایش گذاشته می‌شوند. نه فقط نقاشی بلکه در هنرهای مختلف شاهد جنبه خودآموختگی و خلق اثر براساس ذات و احساس شخصی بوده‌ایم.

او افزود: به همین دلیل آثار این نمایشگاه به هنر هزاران سال پیش ما متصل است. هنرمندانی که به دنبال هنرمندان گمنام قبلی آمده‌اند حالا دارای نام و نشان هستند و امیدوارم این روند استمرار داشته باشد.

هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه عرضه می‌شود عبارتند از: آذر آریان، بهرام آشفته، رسول ابراهیمی، نیت علی ارجمند، علی اصغری، نرگس الیکایی، جمشید امین فر، شهین امین مظاهری، رضا بلوط، بیژن بهادری، مهدی بی‌پروا، پروین جلالی، جواد جوشقانی، لوریس چکناواریان، بی‌بی حاضر امیدواری، همایون حیدری، درویش خان، سعید درخشان زنگنه، علیرضا دزواره، ایمان رازانی، منور رمضانی، غلام رضا رحمتی، علی رهبری، اکرم سرتختی، ناهید سرشکی، زهرا سهرابی، جعفر سریش آبادی، محمد شوقی سرخوش، محمد شیری، الهام شعبانی، گشتاسب شهیدی آملی، صغری عبدالهی، معصومه عشریه، هرمز علی‌پور، شهرزاد علوی، علی عزتی، الهام فاطمی، اکبر فضلی پناه، عدنان فلورانس، محسن قانع بصیری، محمد کاظم‌زاده، شیرین کره‌ای، فریبا کوچکی، داود کوچکی، سعید گرجی، علیرضا لیل آبادی، لیدا گلدوست، سمیه محسنی، امیره محمد هادی، نازیلا مین باشی، مصطفی مهرعلی‌زاده کیهان نبویه، نیلوفر نوایی، حبیبه نیک سیرتی، علی واعظی، محمد هاشم بدری،، نرگس یاوری، فیروزه یزدانی و رتور یحیی.

این نمایشگاه تا 30 فروردین ماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما