شناسهٔ خبر: 14329 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گردش ایام» رویکرد آموزشی دارد

مهدی یساولی، زمان برپایی نمایشگاه «گردش ایام» را تا پایان فرودین‌ماه و رویکرد اصلی آن‌را آموزشی اعلام کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ مهدی یساولی،‌ مدیر روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، درباره برگزاری نمایشگاه «گردش ایام» در این موسسه اظهار کرد: «گردش‌ ایام» نمایشگاهی از تقویم‌های رقومی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک است که به بهانه آیین کهن نوروز از اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین‌‌ماه سال جاری برپا است. 
وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، آشنایی با نوروز، معرفی تاریخچه و مبنای محاسبه پدیده تقویم به ویژه تقویم جلالی و آشنایی با اصطلاحاتی مانند اعتدالین و انقلابین (اساس تقویم خورشیدی در ایران) به مخاطبان است. 
وی با اشاره به ویژ‌گی این نمایشگاه ادامه داد: رویکرد اصلی این نمایشگاه آموزشی است. به ‌عبارتی دیگر تلاش شده بر وجود پشتوانه علمی در هر پدیده علمی تاکید شود. بنابراین تهیه هر تابلو که نشان از برج‌های یک سال است، براساس پژوهش‌‌های علمی منطبق بر منابع موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک صورت گرفته است. 
یساولی، درباره میزان استقبال از نمایشگاه «گردش ایام» گفت: با توجه به رویکرد آموزشی این نمایشگاه، استقبال مخاطبان رضایت متولیان را برآورده کرده است. گرایش جمع‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و مخاطبان ویژه در سطح اساتید دانشگاه که از موزه ملک بازدید می‌کنند، برای بازدید از نمایشگاه گردش ایام بسیار زیاد است. براساس تعامل ایجاد شده بین کارشناسان موزه با تور‌های بازدیدکننده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تفننی و عملی رایگان مانند ساخت صور فلکی به‌صورت کلاژ، براساس تقاضای این گروه‌ها درنظر گرفته شده ‌است. 
وی با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان از کارگاه‌های علمی افزود: موزه‌ها که پدیده‌های مدرن هستند، اما ابزار سنتی و کهن دارند، با ابتکار می‌توانند مخاطب را به سمت خود جلب کنند. با برگزاری نمایشگاه‌‌های متنوع به دنبال جلب رضایت مخاطب تنوع‌طلب امروزی هستیم. 
یساولی در پاسخ به پرسشی درباره منابع استفاده شده پژوهشگران نمایشگاه «گردش ایام»عنوان کرد: در برپایی نمایشگاه «گردش ایام» از نسخه‌‌های خطی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک که‌ در پژوهش‌های مکتوب کاربرد دارند، استفاده موزه‌ای و آموزشی شده تا مخاطب عام را جذب کند. در واقع متولیان این نمایشگاه حلقه واسط بین مخاطب و دانش موجود در منابع کهن این سرزمین هستند. 
وی زمان بررسی منابع را سه ماه اعلام و اظهار کرد: کارشناسان مرمت و کارشناسان موزه مقدمه برپایی این نمایشگاه را تدارک دیدند. از جمله دانشمندانی که از آثار آن‌ها استفاده شده، ار مشاهیر علمی همچون نظام‌علی بیرجندی، دانشمند برجسته نجوم عهد صفویه که سال گذشته از سوی یونسکو در فهرست مشاهیر نجوم معرفی شد، ابوریحان بیرونی، غیاث‌الدین‌ جمشید کاشانی و عبد‌المومن‌بن صفی‌الدین گرگانی می‌توان نام برد. ​

نظر شما