شناسهٔ خبر: 14418 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند خبر کوتاه از بیست وهفتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران

یک عضو شورای شهر تهران گفت: برای کمک به عرصه نشر کشور و کاهش مشکلات فرهنگی در جامعه، نیاز به اعطای یارانه حتی در صورت کاستن از هزینه سایر بخش‎ها وجود دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ ابوالفضل قناعتی اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: دغدغه های ایشان در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی روشن است و نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی ایران در این ۲ حوزه خلاء و کمبودهایی دارد که باید برای رفع آن کوشید.

وی با بیان این که کتاب و کتابخوانی یکی از حوزه هایی است که به حل مشکلات فرهنگی کمک می کند، گفت: اگر ما بستر کتابخوانی مانند نمایشگاه کتاب، فروشگاه ها، قیمت مناسب و مسائلی از این دست را برای شهروندان ایجاد نکنیم، مردم نیز به این حوزه اقبالی نشان نخواهند داد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مردم که در شرایط موجود اغلب برای گذران زندگی دچارمشکلات اقتصادی هستند، نیاز به دسترسی کتاب هایی با قیمت مناسب دارند که بتوانند آن را تهیه کنند واین مهم نیز با کمک و اعطای یارانه و حمایت از ناشران و چاپخانه داران، اتفاق می افتد.

قناعتی با تاکید برضرورت عرضه کتاب خوب با قیمت مناسب در یک نمایشگاه حرفه ای، ادامه داد: فرهنگ کتابخوانی می تواند به فرهنگ شهری و در نهایت رفع دغدغه های فرهنگی جامعه، کمک بسیاری کند.

وی معتقد است مسئولان دولتی باید حتی اگرشده از هزینه های بخش های دیگر بکاهند و یارانه مناسبی به بخش کتاب اختصاص دهند تا مردم بتوانند کتاب بخرند زیرا کتاب می تواند بر حل مشکلات رفتاری، سیاسی و اجتماعی تاثیرمثبتی بگذارد.

 

** اختصاص ۶۵۰۰ مترمربع به بخش کودک ونوجوان در نمایشگاه کتاب

۶۵۰۰ مترمربع فضا در ۴ سالن به حدود ۳۰۰ ناشر ثبت نام شده در بخش کودک ونوجوان بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص می یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن ناشران کودک ونوجوان در این باره گفت: حدود ۳۰۰ ناشر در بخش کودک ونوجوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ثبت نام کرده اند و ما براساس کتاب های تولید شده ناشران از تاریخ ۱ فروردین ۸۹ تا ۲۱ بهمن ۹۲، متراژ هر ناشر را تعیین کرده ایم.

عبدالعظیم فریدون با بیان این که کمترین عناوین ارائه شده از سوی ناشران کودک ونوجوان ۱۰ جلد است، افزود: متراژ در ظر گرفته شده برای این بخش ۶۵۰۰ مترمربع است که در سالن های ۲۲، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ اجرا خواهد شد.

به گفته فریدون، کمترین متراژ ارائه شده در این بخش هفت و بیشتر متراژ نیز ۵۵۰ متر مربع است و در کل چهار ناشر متراژ بیش از ۱۰۰ متر در این بخش دریافت کرده اند.

مسئول بخش کودک ونوجوان بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این که به صورت کلی حدود ۲۷ هزار کتاب از سوی ناشران کودک ونوجوان عرضه می شود، ادامه داد: اجرای غرفه های بخش کودک ونوجوان نیز از روز یکشنبه ۲۴ فروردین آغاز می شود.

وی در پایان از رایزنی برای برپایی سرای اهل قلم کودک ونوجوان در سالن های کودک ونوجوان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که امسال بتوان نشست های تخصصی را در بخش کودک ونوجوان برگزار شود.

 

* نمایشگاه دائمی سبب انس مردم با کتاب

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انس و ارتباط بیشتر مردم با کتاب را در نتیجه داشتن یک نمایشگاه دائمی کتاب، می داند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با بیان این که برگزاری رویدادی چون نمایشگاه اتفاق خوب و پسندیده ای در جامعه است، اظهار داشت: به اعتقاد من این رویداد فرصتی است برای علاقه مندان به کتاب و کتاب‎خوانی، گسترش مطالعه در جامعه و تعامل ارتباط میان مردم و ناشران.

وی افزود: سالیان سال است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود و مقام معظم رهبری وقت می گذارند و از این رویداد بازدید می کنند ، این نشان از توجه و علاقه ایشان به کتاب است.

قاضی زاده با بیان این که نمایشگاه کتاب بهتر است دائمی و در طول سال برگزار شود، گفت: به اعتقاد من در صورت دائمی بودن نمایشگاه، ضمن این که تعامل میان گروه های مختلف دائمی خواهد بود، ارتباط مستمر مردم با کتاب شکل می گیرد و از ازدحام شدید نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کاسته می شود و مردم فرصت اطلاع و خرید کتاب را در یک زمان محدود از دست نمی دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی معتقد است حضور افراد از قشرهای مختلف و سراسر کشور نشان از اهمیت این رویداد برای مردم دارد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.

نظر شما