شناسهٔ خبر: 14499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آقامجتبی تهرانی شخصی تکلیف‎گرا و شهرت‎گریز بود

عضو حقوقدان شورای نگهبان و از شاگردان آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی گفت: حاج آقامجتبی تهرانی شخصی تکلیف گرا و شهرت گریز بود هیچ چیز در زندگی جز انجام تکلیف برایشان اهمیت نداشت و در کنارش به شدت از مطرح شدن گریزان بود و حتی خود مانع شهرت می شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نرم افزار چند رسانه ای "کوثر" شامل بیانات آیت الله مجتبی تهرانی پیرامون شناخت، عظمت و جلالت حضرت زهرا (س) که توسط موسسه مصابیح الهدی تولید شده است عصر دوشنبه ۲۵ فروردین در فرهنگسرای سرو رونمایی شد.

دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و از شاگردان آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی طی سخنانی در این مراسم بر خلوص ایشان تاکید کرد و گفت: کسانی که با آیت الله مجتبی تهرانی حشر و نشری داشتند آسان می توانند شهادت شرعی دهند که مرحوم استاد کوهی از اخلاص بودند و من چنین انسانی تاکنون ندیده ام.

وی با بیان خاطره ای از حاج آقامجتبی تهرانی گفت: ایشان به واقع شخصی تکلیف گرا و شهرت گریز بودند هیچ چیز در زندگی جز انجام تکلیف برایشان اهمیت نداشت و در کنارش به شدت از مطرح شدن گریزان بودند و حتی خود مانع شهرت می شدند و حقیقتا می توان ایشان را مصداق این کلام حضرت امیر (ع) خواند که فرمود به دنیا روی نیاورید هر چند دنیا به شما روی آورد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه بارها تلاش کردیم که خاطرات ایشان را ثبت و ضبط کنیم اما ایشان تا آخر عمر مبارکشان نپذیرفتند و اجازه این کار را ندادند احساس من و آنچه از دین و سنت الهی فهمیده ام این است که خداوند نمی گذارد شخصیت ایشان مخفی بماند و آنقدر که امروز جوانان به ایشان روی آوردند قبل از ارتحالشان چنین نبود.

وی با تاکید بر نفوذ کلام آیت الله مجتبی تهرانی گفت: خیلی از سخنان ایشان را شاید دیگران هم بگویند اما اثر سخنان ایشان چیز دیگری است بیش از ۲ هزار جلسه سخنرانی ایشان تکثیر شده است و من به جوانان عزیز توصیه می کنم نه تنها آثار ایشان را بخوانند بلکه از صوت و لحن و فیلمهای سخنرانی ایشان بهره مند شوند چرا که جملاتی که از آیت الله تهرانی می شنوند را فراموش نمی کنند.

اسماعیلی افزود: آیت الله مجتبی تهرانی شخصیتی بود که خداوند سالهای سال توفیق به ایشان داد تا یک دوره معارف اسلامی را با بیان ساده اما محکم ارائه کنند. او مردی بود که صبح مهمترین درس خارج فقه اصول را داشتند و شاگردان ایشان از افراد عادی نبودند و من معتقد بودم کسانی که به دست ایشان می آیند باید قبلا درس خارج فقه اصول را به نحوی گذرانده باشند اما ظهر ایشان امام جماعت ساده ای بودند که به مسجد بازار می رفتند و شب یک منبری ساده بودند که مردم را با زبان پاک خود موعظه می کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر ارادات خاص آیت الله مجتبی تهرانی به حضرت زهرا(س) به ویژگی های نرم افزار کوثر اشاره کرد و گفت: در این نرم افزار سه جلسه تفسیر سوره کوثر وجود که در واقع بخشی از بیانات مستقیم آیت الله مجتبی تهرانی درباره حضرت زهرا است و همچنین ۱۷ جلسه سخنرانی ایشان در شرح خطبه فدکیه نیز وجود دارد و کتاب شرح خطبه فدکیه ایشان اولین کتابی است غیر از کتب حوزوی و علمی که آیت الله مجتبی تهرانی به زبان فارسی برای عموم منتشر کردند. محتوای این کتاب چیزی میان شرح و ترجمه است. این نرم افزار در کنار مباحث اخلاقی که ارائه می دهد در واقع یک آموزش اعتقادی نیز می باشد و انسان می تواند با معارف فاطمی آشنا شود.

دکتر اسماعیلی با تاکید بر ارادت آیت الله  مجتبی تهرانی به حضرت زهرا تصریح کرد: از نظر ایشان فاطمه زهرا تنها الگوی زنان عالم نیستند بلکه الگوی همه زنان و مردان از کوچک و بزرگ هستند چرا که ایشان کوثرند. آیت الله مجتبی تهرانی با ارائه مستنداتی از روایات مختلف و نیز با اتکا به دلایل عقلی می فرمودند که وجود حضرت زهرا را در عالم فقط دو نفر توانستند بشناسند و غیر از این دو دیگر کسی نمی تواند آن حضرت را بشناسد. یکی رسول خدا (ص) و دیگری حضرت علی (ع)، منتهی ما آنقدر که می توانیم باید تلاش کنیم جلوه هایی از نورانیت صدیقه کبری را درک کنیم.

وی با اشاره به رسم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در شب های قدر تصریح کرد: ایشان همواره در لیالی قدر می فرمودند که حضرت زهرا باطن لیله قدر است و همه ما باید به در خانه ایشان برویم چرا که انبیاء و اولیاء نیز برای حوائج خویش به این بانو متوسل می شوند.

اسماعیلی در پایان به بخشی از سخنان آیت الله مجتبی تهرانی درباره علت بی تابی شدید حضرت علی(ع) در شهادت حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: آیت الله مجتبی تهرانی در جلسه ای به این مسئله اشاره کردند و گفتند زهرا حقیقت کوثر است و کوثر نقطه مرکزی بهشت و بهشت از زهرا (س) منشعب می شود و بی تابی حضرت علی به این دلیل بود که بهشت را موقتا از دست می دهند و علت بی تابی حضرت به این خاطر بود نه برای مصیبت هایی که در دنیا در پیش رو داشتند.

 

نظر شما