شناسهٔ خبر: 14503 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری به زودی در هیأت دولت بررسی می‌شود.

معاون حقوقی ارشاد از تنظیم و تدوین لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری در وزارت ارشاد و بررسی این لایجه در کمسیون‌های اصلی و فرعی هیأت دولت خبر داد و گفت:این لایجه به زودی در هیأت دولت بررسی و برای تصویب به مجلس فرستاده می‌شود

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ شست خبری چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۵ فروردین با حضور محمدحسین نوش‌آبادی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ارشاد و لادن حیدری دبیر این همایش در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

محمدحسین نوش‌‌آبادی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ارشاد در این مراسم در سخنانی از نشست مطبوعاتی وزیر ارشاد در آینده نزدیک خبرداد و با اشاره به شعار انتخاب شده از سوی رهبر انقلاب برای سال ۹۳ گفت:‌ وظیفه اصحاب رسانه تاکنون سنگین بوده و اکنون سنگین‌تر خواهد شد، چرا که مطبوعات و رسانه‌ها باعث پیشرفت کشور در همه ابعاد هستند،‌ اگر بخواهیم در سال ۹۳ منویات رهبری تحقق پیدا کند نیازمند یک کار جمعی با عزم ملی و مدیریت جهادی هستیم، ما اعتقاد داریم که کارهای بزرگ با مشارکت عمومی به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد:  ششم اردیبهشت‌ماه مصادف است با  روز جهانی مالکیت فکری و کتاب و حق مؤلف و ما  چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط را برگزار خواهیم کرد.تاکنون ۳ دوره از این همایش با اهداف و رویکردهای مختلف برگزار شده است. امسال نیز با توجه به این‌که سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده ما این همایش را با رویکرد سازمان‌های مدیریت جمعی و با شعار عزم ملی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب که محترم شناختن حق مالکیت ادبی و هنری گامی جدی در جهت توسعه فرهنگی کشور است. گفت: تاکنون در سطح جامعه از این حق غفلت شده است،‌ ما بنا داریم با برگزاری این‌گونه همایش‌ها از این حق حمایت کنیم و زمینه‌ها و بسترهای توسعه فرهنگی را فراهم کنیم،‌ در کشوری هستیم که صاحبان فکر و اندیشه نگران حقوق معنوی و فکری خود هستند،‌ رشد تکنولوژی، صنعت و فناوری موجب شده  بیشتر به این حوزه تعرض شود.

نوش‌‌آبادی تصریح کرد:‌ صیانت از حقوق پدیدآورندگان باید جدی گرفته شود و تمام مسئولان کشور باید از این حق حمایت کنند‌، ما در ارشاد متولی و متصدی حفظ و صیانت از حقوق مالکیت ادبی‌، هنری هستیم و جامعه باید نسبت به این حق آگاهی بیشتری پیدا کند.در این زمینه از همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط بهره خواهیم گرفت و از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم تا پشتوانه‌ای برای فراهم کردن یک بستر رشد در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب که حمایت از مالکیت ادبی و هنری به عنوان یک عنصر مهم در توسعه شناخته شده است،‌ گفت:‌ چون ما قانون محکمی  برای دفاع از این حق نداریم‌،  حق بسیاری از صاحبان فرهنگی ضایع می‌شود،‌ البته قانون حق مالکیت فکری که امروز در کشور وجود دارد، مصوب سال ۴۸ است و تا اندازه‌ای حق ورود به دستگاه‌های مرتبط را فراهم کرده است، اما چون این قانون قدیمی است و متناسب با رشد و توسعه فرهنگی و هنری و تکنولوژی نیست،‌ نمی‌تواند پاسخگوی بخشی از مسائل امروز باشد.

نوش‌‌آبادی با بیان این مطلب که اهداف وزارت ارشاد طبق مصوبه قانونی است که در سال ۶۵ در مجلس تصویب شده است،‌ گفت:‌ معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد تاکنون در زمینه دفاع از حقوق مالکیت فکری و ادبی اقدامات مثمرثمری داشته است که بخشی از این اقدامات در دولت‌های قبلی بوده است. برگزاری ۳ همایش در این راستا یکی از این اقدامات است. ما نیز لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری را تدوین و تنظیم کرده این که در کمسیون‌های اصلی و فرعی دولت در قالب ۱۰۰ جلسه بررسی شده است. این لایحه موافقان و مخالفان بسیاری دارد و امیدواریم که ظرف ماه‌های نخستین سال در هیات دولت تصویب شده و برای تصویب به مجلس فرستاده شود.

وی ادامه داد:‌ هم‌چنین ما در زمینه رابطه با کمیته دائم کپی‌راست‌،  حضور در اجلاس‌های چین‌، مراکش و ایتالیا حضوری فعال داشته‌ایم و در ادامه این فعالیت‌ها قرار است،‌ هفته آینده هیأتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان نهادهای مرتبط با این موضوع به ژنو اعزام شوند. هم‌چنین پیش‌نویس لایحه‌ای برای الحاق به کنوانسیون برن تهیه شده است که هنوز نهایی نشده است. پیوستن به کنوانسیون رم را نیز در دستور کار داریم.

معاون حقوقی وزارت ارشاد با اشاره به اهداف همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت:‌ هدف‌هایی که از برگزاری این همایش در نظر داریم،‌ عبارتند از تقویت جایگاه حقوق مالکیت ادبی و هنری،‌ ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و قانونی برای حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان،‌ ایجاد دلگرمی در میان کسانی که خلق اثر دارند،‌ ایجاد انگیزه برای خلق آثار بدیع با هدف غنی‌سازی فرهنگ بومی و اسلامی، بهره‌گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در حمایت از این حق و به‌کارگیری همه صنوف در این حرکت و مشارکت عمومی.

لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت ارشاد و دبیر همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، نیز دیگر سخنران این نشست بود  که گفت:‌ همایش‌هایی که در زمینه حقوق مالکیت فکری و معنوی در وزارت ارشاد برگزار می‌شود، چندین هدف دارد که یکی از مهمترین آن‌ها فرهنگ‌سازی برای استقرار نظام مالکیت فکری در کشور است. با توجه به وجود آثار ادبی و هنری در کشور ما در حوزه مالکیت ادبی و هنری عقب‌تر از مالکیت‌های صنعتی حرکت کرده‌ایم.یکی از بزرگترین چالش‌های ما این است که پدیدآورندگان آثار به حقوق خود واقف نیستند به همین دلیل قراردادهایی به صورت یک‌طرفه بسته شده و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در برگزاری این همایش تصمیم داریم که دولت را در فرهنگ‌سازی وارد کنیم گفت: هم‌چنین در نظر داریم تا مردم را به احترام به این حقوق  تشویق کنیم و پدیدآورندگان را نسبت به حقوق خود در این زمینه آگاه کنیم. گفت:‌ سازمان‌های مدیریت جمعی رویکرد اصلی این همایش است،‌  که این سازمان‌ها به دولت وابستگی ندارند،‌ بلکه زیر نظر دولت حرکت کرده و با تشکیل این موسسات حقوق پدیرآورندگان دنبال می‌شود. ما طبق شعارهای دولت راغب هستیم که عرصه فرهنگ را به بخش خصوصی بسپاریم.

حیدری از حضور آقای کلارک معاون دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در این همایش خبر داد و گفت:‌ برای برگزاری این همایش کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است. در زمینه علمی نیز مقاله‌های همایش را منتشر کرده‌ و از اساتید دانشگاه‌ها برای حضور در همایش دعوت کرده‌ایم. برای پایان‌نامه‌های برتر در این همایش جوایزی را پیش‌بینی کرده‌ایم  و در مجموع ان‌شالله گام بزرگی برای برای حمایت از خقوق مالکیت فکری برخواهیم داشت.

نظر شما