شناسهٔ خبر: 14506 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعریف «شعر انقلاب» از دیدگاه معاون فرهنگی وزیر ارشاد

در پی برخی اظهار نظرها پیرامون مفهوم «شعر انقلاب» و لزوم بازتعریف آن، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، نظر خود را درباره مفهوم شعر انقلاب اعلام کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در پی برخی اظهار نظرها پیرامون مفهوم «شعر انقلاب» و لزوم بازتعریف آن که روز گذشته و در نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بیان شد، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه «دو برداشت از شعر انقلاب وجود دارد که هیچکدام هم غلط نیست و در واقع مشترک لفظی هستند و لذا نباید این دو واژه را به جنگ هم فرستاد کما اینکه به همین اعتبار صف‌بندی‌های جدیدی از این دو واژه درست شده است» گفت: «شعر انقلاب» در تعریف اول شعری است که شاعرانش تعهد انقلابی دارند و تعلق خاطر این شعر هم موضوعاتی است که انقلاب اسلامی به آن تعلق خاطر دارد مثل بحث جهاد، شهادت، مقاطع خاص تاریخی، شخصیت‌های ارجمند انقلاب مثل خود امام خمینی (ره).

صالحی ادامه داد: تفسیر دیگری که از «شعر انقلاب» هست و بعضی از دوستان در شورای سیاستگذاری هم آن را مطرح می‌کردند و مورد پذیرش جمع قابل توجهی از دوستان بود، این است که «شعر انقلاب» شعری است که در عصر انقلاب سروده شده است و تشبیه می‌کردند که مثلاً در یک عصری، شعری به نام شعر سبک هندی بوده به این معنی که شعری است که در یک مقطع تاریخی در هندوستان بوده است و یا شعر مشروطه که لزوماً شعری نیست که به مضامین مشروطه می‌پردازد چون خیلی از شعرهای همین عصر، شعرهای اخلاقی و بعضاً عرفانی هستند اما در اینجا منظور شعری است که از مشروطیت به عنوان یک مقطع تاریخی مهم به جا مانده است.

رئیس شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر افزود: در واقع شعر انقلاب در معنای دوم، به این معنی است که این ۳۵ سال خودش به یک دوره تاریخی در تاریخ ایران زمین تبدیل شده و ما می‌توانیم به عنوان تاریخ ایران به آن نگاه کنیم. با این نگاه ممکن است حتی ما شاعری با به عنوان شاعر انقلاب نشناسیم یا سوژه او سوژه‌های انقلابی نباشد اما در عین حال رنگ و بوی انقلابی داشته باشد چون به واقع این ۳۵ سال در همه افراد این سرزمین اثر گذاشته است. یعنی ممکن است آن شاعر درباره موضوعات انقلاب صحبت نکند، شعری در این باره نگفته باشد، سوژه‌هایش اخلاقی، اجتماعی، تربیتی یا حتی طنز باشد اما به هر حال این ۳۵ سال به عنوان یک دوره مهم اجتماعی در تاریخ ایران، آثار خودش را گذاشته است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: وقتی ما این را مطرح می‌کنیم، نه به معنای این است که معنای اول را قبول نداریم اما یک واژه می‌تواند دو معنا داشته باشد بلکه به این معنی است که شاعری که اصلاً شعر انقلابی هم نگفته، خودش را بیرون از شعر انقلاب نداند یعنی چتر انقلاب و نظام یک چتر عامتری باشد و صرفاً کسانی شاعر انقلاب نیستند که در مضمون انقلاب شعر گفته‌اند، دامنه این چتر خیلی وسیع‌تر و خیلی گسترده‌تر از این می‌تواند باشد.

صالحی افزود: می‌توان این دو تفسیر را با هم داشت بدون اینکه اینها با هم به نزاع بپردازند یا عده‌ای بخواهند بین این دو تفسیر چالش ایجاد کنند. هر کدام از آنها، کاربردهایی دارد، به معنای اول، در جاهایی کاربرد دارد و به معنای دوم، در جاهای دیگر.

نظر شما