شناسهٔ خبر: 14670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقیفی‎ها دوشادوش آثار پرطرفدار کودک در نمایشگاه کتاب

همزمان با تغییر دولت و دمیده شدن رنگ و بویی جدید درعرصه سیاست های فرهنگی و هنری بسیاری از کتاب هایی که طی هشت سال گذشته مجوز انتشار نداشته اند با زیر چاپ رفتن در بیست و هفتیمن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر میزبانی از آثاری که به شکل عمومی طی هر سال به زیور چاپ آراسته می شوند، شاهد حضور کتاب هایی است که در دولت های نهم و دهم به دلایل مختلف یا مجوز نشر برای آنها صادر نشده بود و یا در رسته کتاب های توقیفی قرارگرفته اند.

از همین رو بسیاری علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی با هیجان بیشتری در انتظار افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستند تا علاوه بر تهیه آثار مد نظر خود نگاهی نیز به آثار توقیف شده و یا در انتظار چاپ طی سالیان گذشته داشته باشند و علاوه بر تهیه آنها ضمن تورق آن آثار دلایل توقیف و یا چرایی عدم صدور مجوز نشر آنها را دریابند.

در سومین گزارش از آثار راه یافته و عرضه شده در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر مرور و معرفی این دسته ای کتاب ها، نگاهی نیز به دیگر آثار ارائه شده در این نمایشگاه به ویژه کتاب های حوزه کودک و نوجوان نیز خواهیم داشت.

 

** انتشار اثری توقیفی مربوط به هاشمی

کتاب هاشمی در سال ۸۸، پس از ۲.۵سال توقیف منتشر شد و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شود.

این کتاب با عناوینی نظیر طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، راهکارهای وی برای حوادث پس از انتخابات، امتناع از اقامه نماز جمعه تهران و عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد، پس از دو سال و نیم توقیف، در نمایشگاه کتاب سال ۹۳ ارائه می شود.

این کتاب که توسط انتشارات سلمان فارسی به چاپ و نشر رسیده است، گزارشی جامع از مواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای فروردین ۱۳۸۸ تا پایان اسفندماه این سال است.

این کتاب که به قلم حجت الاسلام رضا صنعتی نگاشته شده در خردادماه ۱۳۹۰ برای اخذ مجوز نشر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تحویل شد. اما دولت دهم به آن مجوز انتشار نداد با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید مجوز این کتاب در اسفندماه ۹۲ صادر شد.

کتاب مذکور هم اکنون چاپ شده و آماده رونمایی در نمایشگاه بین المللی کتاب است.

کتاب هاشمی در سال ۸۸ در پنج بخش تنظیم شده است. بخش اول به گزارش مواضع هاشمی در مرزبندی با دشمن و نفی اقدامات ساختارشکنانه اختصاص یافته است. بخش دوم به تبیین مواضع وی در برابر یک جریان از مجموعه جریان های اصول گرا اختصاص یافته است. در بخش سوم به هشدارهای هاشمی در سال ۸۸ پرداخته شده است. بخش چهارم، راهکارهای وی برای برون رفت از وضعیت نامطلوب این سال را گزارش کرده است.

فصل پنجم نیز به گزارش چند چالش مرتبط با ایشان از جمله طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، کارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبای دکتر احمدی نژاد، امتناع از اقامه نماز جمعه تهران، صحنه گردانی حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور، مسائل مرتبط با خانواده هاشمی و نظایری از این دست اختصاص یافته است.

این اثر در سال ۸۸ در ۴۶۴ صفحه وزیری با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات سلمان فارسی منتشر شده که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی و در غرفه انتشارات دفتر نشر معارف انقلاب عرضه خواهد شد.

 

** ابراهیم یونسی با کتاب های جدید

از میان ترجمه های ابراهیم یونسی کتاب هایی چون چاپ دوم ترجمه خانه قانون زده از چارلز دیکنز، چاپ سوم پنماریک از سوزان هواچ، چاپ سوم داستان دو شهر از چارلز دیکنز، چاپ دوم موسیقی و سکوت از رز تره مین، چاپ سوم آسیاب کنار فلوس از ماریان ایوانس، چاپ اول سرباز خوب از فورد مادوکس فورد و چاپ اول اگر بیل استریت زبان داشت از جیمز بالدوین از سوی نشر نگاه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه می شوند.

همچنین از میان کتاب های تألیفی این نویسنده فقید چاپ یازدهم کتاب هنر داستان نویسی، چاپ اول شکفتن باغ و چاپ اول جنگ سایه ها از سوی نشر یادشده در نمایشگاه عرضه می شوند.

از سوی دیگر، چاپ دوم ترجمه یونسی از کتاب دفتر یادداشت های روزانه یک نویسنده اثر فئودور داستایوفسکی بعد از ۲۵ سال در نشر معین منتشر شده که در نمایشگاه عرضه می شود. این کتاب قبلا در نشر بزرگمهر چاپ شده که دیگر فعالیت خود را ادامه نمی دهد.

 

** عاشقانه های جواد مجابی در راه

کتاب های عاشقانه های جواد مجابی و سرآمدان هنر نو از آثار جواد مجابی است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شوند.

کتاب عاشقانه های جواد مجابی گزیده ای از شعرهای عاشقانه دفترهای مختلف شعر این شاعر شناخته کشور است که پوپک مجابی آنها را گردآوری کرده است. شاعر این آثار در این کتاب مقدمه ای هم درباره تلقی جدید از شعر عاشقانه به رشته تحریر درآورده است. این کتاب در انتشارات به نگار منتشر شده است.

همچنین کتاب دیگری با عنوان ˈسرآمدان هنر نو ˈ که به زندگی و آثار مهمترین هنرمندان معاصر می پردازد و گزارشی است از وضعیت هنرهای تجسمی ایران که به زندگی و آثار تعداد زیادی از هنرمندان، نقاشان و مجسمه سازان می پردازد، اثر دیگری از این نویسنده است که در نمایشگاه بیست و هفتم عرضه شده است.

 

** مرگ ستیز در نمایشگاه کتاب

کتاب مرگ ستیز برای مطالعه مخاطبان نوجوان با موضوع تسلیم نشدن در برابر سرنوشت های محکوم با ترجمه شهلا انتظاریان از سوی انتشارات ویدا منتشر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

این کتاب به مسایل اجتماعی می پردازد و دارای زبان کنایه و طنز است و به شکل های مختلف، بسیاری از مضمون های اجتماعی که در تمام جهان است و مختص یک جای خاصی نیست را به نقد می کشد.

کتاب مرگ ستیز توسط دبورا الیس نویسنده کانادایی نوشته شده است، همچنین این اثر هم داستان زندگی کودکان کابلی و هم به صورت مستند است یعنی نویسنده به کابل سفر کرده و با یکسری از دختران و پسران کابلی مصاحبه کرده است، بچه هایی که گذشته های مختلفی داشتند و تا قبل از دخالت آمریکا هر کدام به نوعی با خانواده هایشان بودند به نوعی آرام آرام دارند به زندگی برمی گردند و هر کدام در سازمان های مختلف تحت حمایت قرار گرفتند.

شهلا انتظاریان متولد ۱۳۳۹ در قزوین است که تاکنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب را ترجمه و ویرایش کرده است که از جمله آنها می توان به پرنده بی آشیان، تابستان زاغچه، فرعون، چه خوب که هشت پا نیستی، مجموعه بازی با علم با عناوینی همچون در برابر باد می ایستم، به زمین می افتم، خودم را می بینم و خیس می شوم، مجموعه پنج جلدی فردی، مجموعه خانواده عوضی، یکسال بدون او، زنجیره دروغ و دختران کابلی اشاره کرد.

شهلا انتظاریان علاوه بر ترجمه کتاب، به ترجمه داستان های کوتاه در نشریات و مطبوعات نظیر دوچرخه، سلام بچه ها و کیهان بچه ها برای گروه سنی کودک و نوجوان پرداخته است.

 

** عرضه کتاب نقد صیرفیان با محور نقد خاقانی پژوهی

محمدرضا ترکی با کتاب نقد صیرفیان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

ترکی در این اثر کتاب هایی که درباره شعر خاقانی نوشته شده است را مورد نقد قرار داده است و در حقیقت این کتاب نقد خاقانی پژوهی معاصر است.

این اثر توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چاپ و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

محمدرضا ترکی متولد ۱۳۴۱ آبادان، شاعر، نویسنده، مترجم، محقق ادبی و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است که تاکنون کتاب ها و مقالات بسیاری چاپ شده است که از جمله آنها می توان به مجموعه شعرهای فصل فاصله، هنوز اول عشق است و خاکستر آیینه اشاره کرد.

کتاب پیشگامان شعر فارسی نوشته محمدرضا ترکی در آینده نزدیک از سوی انتشارات مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها سمت نیز به تازگی منتشر و علاوه بر نمایشگاه کتاب روانه بازار نشر شده است.

 

** چاپ دومین رمان رضا استادی

دومین رمان رضا استادی پس از چند سال انتظار برای گرفتن مجوز نشر منتشر شد.

این رمان با نام بدون تو غیرممکن بود پس از گذشت هفت سال از ارائه به وزارت ارشاد، موفق به کسب مجوز شد و از سوی نشر البرز در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

این کتاب پس از رمان هیچ وقت نامزد نبودیم که در پاییز سال ۸۰ منتشر و تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده، دومین اثر داستانی استادی محسوب می شود و مانند رمان اول او برای مخاطبان عام داستان های فارسی معاصر نوشته شده است.

بدون تو غیرممکن بود داستانی روان و اصطلاحا خوش خوان است که به شیوه سوم شخص و بدون پیچیدگی های روایی در زمان حال روایت می شود. داستان در فاصله سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ رخ می دهد و یک قصه به هم پیوسته است که بر حسب ضرورت، گاهی به گذشته می رود و بخش هایی از داستان هم در حدود ۸۰ سال قبل روایت می شود.

نگارش این کتاب در فاصله سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ و بر پایه تحقیقات مفصل و فراوان صورت گرفته و درهمان سال برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد ارائه شده اما با وجود پیگیری های مختلف به سرانجام مشخصی نرسیده، تا اینکه در اسفند سال ۹۲ و در دولت یازدهم مجوز انتشار آن صادر شده است.

 

** روایتی منثور از مثنوی معنوی در نمایشگاه کتاب

روایت منثور حمیدرضا نجفی از داستان های مثنوی معنوی مولوی برای ارائه در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد.

این کتاب جلد دوازدهم از مجموعه یکی بود یکی نبود است که به بازآفرینی متون کهن می پردازد.

در مقدمه کتاب درباره اهمیت بازآفرینی متون کهن آمده است: ادبیات کهن ما در حوزه متون داستانی بسیار غنی، ارزشمند و دلپذیر است، اما استفاده از آنها برای علاقه مندان معمولی بسیار مشکل است. در کشورهای اروپایی بازآفرینی ادبیات کلاسیک مدت هاست آغاز شده و برخی از این بازآفرینی ها دست کم برای خوانندگان غیرتخصصی، شناخته شده تر از خود متون اصلی هستند. سابقه بازآفرینی در ایران نیز به دوران قاجاریه بازمی گردد. اما این بازآفرینی ها به طور جدی و مستمر تداوم پیدا نکردند و در این مجموعه تلاش شده به بازآفرینی متون کهن پرداخته شود.

این کتاب ۲۰ داستان از آثار مثنوی معنوی مانند بیمار خیالی، حکایت شتر و موش، درخت زندگی، مدری در چاه، حضرت سلیمان (ع) و عزراییل، ریش معجزه گر و غیره را روایت می کند.

بازنویسی مثنوی معنوی همراه با تصویرگری ملیحه عینعلی در ۱۴۲ صفحه با قیمت ۱۳هزار تومان و تیراژ ۱۱۰۰ نسخه در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

 

** ۱۴ جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب

۱۴ جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب عرضه می شود.جلد پانزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان زیر چاپ است، اما تا زمان برگزاری بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه کار چاپ و آماده سازی آن به پایان نمی رسد.

سه جلد دیگر فرهنگنامه یعنی جلدهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ نیز در دست تدوین است که به ترتیب منتشر خواهد شد. اما ۱۴ جلد منتشرشده فرهنگنامه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

در معرفی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان عنوان شده است: این اثر دایرة المعارف عمومی مصور ایرانی است که از سال ۱۳۵۸ تاکنون با دیدگاهی علمی - پژوهشی و با تکیه بر فرهنگ ایران و جهان متناسب با دانش پایه و زبان و بیان گروه سنی ۱۰ - ۱۶ سال تهیه می شود. در تألیف این فرهنگنامه بیش از ۳۰۰ استاد و متخصص رشته های مختلف همکاری می کنند و کلیه فعالیت های فرهنگنامه زیر نظر شورای اجرایی و دبیر آن صورت می گیرد.

مجموعه فرهنگنامه در ۲۶ جلد با نظم الفبایی و با بیش از ۵۰۰۰ مقاله و چندین هزار نقشه، تصویر و نمودار رنگی از سوی شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه منتشر شود.

تاکنون جایزه های کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۷)، ترویج علم ایران (۱۳۷۹) و بهترین مقاله های دینی در دایرة المعارف ها (۱۳۸۳) به فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اعطا شده است.

 

** پرخواننده ترین اثر کانون پرورشی روانه نمایشگاه کتاب

جلد سوم کتاب جزیره بی تربیت ها نوشته شهرام شفیعی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب ارائه می شود.

جلد سوم این کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کتاب جزیره بی تربیت ها، دارای تعدادی داستان طنز است که تاکنون شهرام شفیعی پنج جلد از این اثر را نوشته و تحویل ناشر داده است که تاکنون سه جلد از این مجموعه منتشر و مابقی آنها به زودی منتشر خواهند شد.

این نویسنده و طنزپرداز در نظر دارد تا این مجموعه کتاب ها را در۱۰ جلد منتشر کند، همچنین تاکنون این کتاب توانسته است در جشنواره های مختلف جایزه هایی را به خود اختصاص دهد که از جمله آن می توان به پرخواننده ترین کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران، پرخواننده ترین کتاب ایران در استان تهران، دو بار برنده جایزه جشنواره مطبوعات در دو دوره پی در پی و برنده آینه سپاس خوانندگان استان سیستان و بلوچستان، اشاره کرد.

نظر شما