شناسهٔ خبر: 14749 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعطای جایزه علامه طباطبایی به نخبگان توسط رئیس جمهور

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد: جایزه علامه طباطبایی به 17 نفر از دانشمندان برتر، هفته آخر اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور اعطا می شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دکتر سیدحسن حسینی معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان صبح امروز در نشستی مطبوعاتی به تشریح برنامه های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان پرداخت.

وی با اشاره به شعار امسال و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد و فرهنگ گفت: وظیفه بنیاد ملی نخبگان فعالیت تخصصی در زمینه فرهنگ علم و نخبگی است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: اولویت های معاونت فرهنگی بنیاد در سال جاری، عمومی کردن علم در جامعه، توجه به دوران تمدن علمی ایرانیان برای شبیه سازی آن در دوره جدید و توجه به اخلاق علم و توانمندسازی نخبگان خواهد بود.

طرح "ماه خدا" ویژه آموزش دینی نخبگان

حسینی در ادامه به طرح "ماه خدا" اشاره کرد و گفت: این طرح که بر اساس آن نخبگان و استعدادهای برتر با تعالیم دینی و آموزه های دینی آشنا می شوند، در سال جاری ادامه خواهد یافت.

اعطای جایزه علامه طباطبایی با حضور رئیس جمهور

وی در ادامه به جایزه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: این جایزه امسال نیز به منتخبان برتر ارائه خواهد شد. امسال نیز ۱۷ نفر برای دریافت جایزه علامه طباطبایی معرفی شده اند که هفته آخر اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور این جوایز ارائه خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: جایزه علامه طباطبایی مهمترین جایزه علمی و پژوهشی کشور است.

حسینی ادامه داد: امسال به پیشنهاد رئیس بنیاد ملی نخبگان بخش جوان نیز به جایزه علامه طباطبایی افزوده شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر ۱۷ نفر مذکور، ۸ نفر از هنرمندان نیز جایزه علامه را دریافت خواهند کرد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به بیمه نخبگان و استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: امسال بیمه نخبگان اجرایی می شود و همه جمعیت ۱۴ هزار نفری نخبگان و استعدادهای برتر می توانند از آن استفاده کنند.

حسینی در ادامه از برگزاری ۶ جشنواره نوآوری و شکوفایی خبر داد و بیان کرد: این ۶ جشنواره در سال جاری با رویکرد تجاری سازی برگزار خواهد شد.

وی در مورد تسهیلات بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: هیچ تغییری در تسهیلاتی که در بنیاد ملی نخبگان وجود داشته بوجود نیامده است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به ارتقاء سطح مشارکت در جشنواره ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ سطح مشارکت در جشنواره ها از ۳۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است افرادی که دخالت زیادی در یک محصول و اختراع نداشته باشند نمی توانند از تسهیلات بنیاد استفاده کنند در گذشته اگر یک محصولی ارائه می شد که ۵ نفر در آن دخالت داشتند و دخالت آنها در حد ۳۰ درصد بود می توانستند از تسهیلات بنیاد استفاده کنند، ولی اکنون باید سطح مشارکت افراد ۴۵ درصد باشد.

شناسایی استعدادهای برتر قرآنی

حسینی در ادامه در خصوص معرفی استعدادهای برتر قرآنی نیز گفت: امسال باشگاه قرآنی نور تشکیل شده و کارگروه شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال شده است. در حال حاضر یک‌هزار نفر از نخبگان قرآنی در رده های مختلف شناسایی شده اند که اولین گروه نخبگان بعد از پالایش این یک‌هزار نفر معرفی خواهند شد که در مرحله اول ۵۰ نفر از نخبگان قرآنی معرفی می شوند و می توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.

وی در ادامه در خصوص مهاجرت نخبگان نیز گفت: در زمینه آمار و میزان بحران در این زمینه اختلافات زیادی وجود دارد، ولی بر اساس آماری که ما در سال ۹۱ و ۹۲ استخراج کردیم، مهاجرت در برخی رشته ها طبیعی است و در برخی از رشته های دیگر مانند فیزیک یا ریاضی غیرطبیعی است.

در علوم انسانی و پزشکی مهاجرت نخبگان نداریم

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در برخی از رشته های مهندسی مانند مهندسی برق این خروج بسیار کمتر است. در حوزه های پزشکی و علوم انسانی اصلا خروجی نداریم.

حسینی افزود: در برخی از رشته های خاص خروج وجود دارد که آن هم بیشتر بخاطر اشتغال آن رشته ها است و به نظر من حل مشکل مهاجرت هیچ راهی جز ایجاد مشاغل مناسب ندارد و اشتغال مناسب نیز عضو هیات علمی شدن نیست.

وی ادامه داد: باید به کسب و کار توجه شده و از شرکت های دانش بنیان حمایت شود که منجر به افزایش اشتغال و کم شدن مهاجرت شود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: ما در کشور مخالف ادامه تحصیل این دانشجویان در دانشگاه های خوب خارج از کشور نیستیم. مشروط بر اینکه بعد از گذراندن تصحیلات به کشور باز گردند.

حسینی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان کشور ما فارغ التحصیل دانشگاه های خوب خارج از کشور هستند اکنون دغدغه کشور بیشتر برگشت دانشجویان است که آن هم با حل مساله اشتغال و ایجاد اشتغال حل می شود.

وی در خصوص آمار برگشت نخبگان گفت: در حال حاضر آماری در این زمینه نداریم.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: پیشنهاداتی برای بورس کردن تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر وجود دارد ولی هنوز اجرایی نشده است.

حسینی یادآور شد: ولی اعطای بورس داخلی به نخبگان سال ۹۰ تحت عنوان بورس شهید احدی اجرایی شد که تاکنون ۲۰۰ نفر از این بورس استفاده کرده اند.

وی در خصوص ثبت اختراع ها نیز گفت: در سال حاضر ۱۰۰ هزار اختراع در کشور ثبت شده که ۱۰ هزار اختراع در بنیاد ملی نخبگان ثبت شده است. از این ۱۰ هزار اختراع، ۲ هزار اختراع توانستند بعد از بررسی، سطح سه بنیاد را دریافت کنند. (سطح سه شامل اختراع هایی می شود که فقط ارزیابی و مشخص شده در آینده شاید به درد بازار و کشور بخورد.) از ۱۰ هزار اختراع موجود، ۱۳ اختراع سطح دو بنیاد را دریافت کردند. (اختراع هایی که ظرفیت تجاری سازی دارند) و از این ۱۳ اختراع، یک اختراع سطح یک بنیاد را دریافت کرد یعنی اختراعی که می تواند اجرایی شده و وارد بازار شود.

اجرای آیین نامه جذب نخبگان در ۲ دانشگاه از اول مهر

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به آئین نامه جدید جذب نخبگان اشاره کرد و گفت: این آئین نامه به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف از اول مهر ماه اجرایی می شود تا بعد در مسیر تصویب قرار گیرد.

حسینی در ادامه به تسهیلاتی که به نخبگان تعلق می گیرد و حمایت از نخبگان اشاره کرد و گفت: تسهیلات مسکن و نظام وظیفه نخبگان تغییری نکرده است و مانند سابق ادامه می یابد فقط تسهیلات مسکن کمی مشکل شده بود که آن هم رفع خواهد شد.

وی یادآور شد: تسهیلات مسکن به نخبگان و استعدادهای برتر ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن با سود ۱۳ درصد است که به آنان ارائه می شود. در آئین نامه جدید که در حال تدوین است تسهیلات مسکن و یا نظام وظیفه حذف نخواهد شد بلکه شاید تغییراتی داشته باشد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تاکنون ۵ هزار نفر از نخبگان از تسهیلات نظام وظیفه، دو هزار نفر از تسهیلات مسکن، ۵۰۰ نفر با استفاده از گرنت استادیاران جوان، استادیار دانشگاه شدند و ۵ هزار نفر کمک هزینه تسهیلی و ۷۲ نفر استاد برجسته از تسهیلات بنیاد از ابتدا تاکنون استفاده کرده اند.

حسینی ادامه داد: سال گذشته یک هزار نفر از نخبگان از تسهیلات نظام وظیفه استفاده کرده اند و دلیل آن نیز (سامانه ثریا) بود که دسترسی نخبگان را به بنیاد افزایش داده بود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در خصوص آمار خروج نخبگان در رشته های کم خروج گفت: آماری که ما در دست داریم نسبت ۳۰ به ۷۰ است یعنی در این رشته ها ۳۰ درصد مهاجرت کرده و ۷۰ درصد در کشور مانده اند. رشته های هنر و علوم انسانی رشته هایی هستند که خروجی نداشته ایم و در رشته های ریاضی فیزیک نیز نسبت ۴۰ به ۶۰ است یعنی ۴۰ درصد مهاجرت کرده و ۶۰ درصد در کشور باقی مانده اند.

نظر شما