شناسهٔ خبر: 14865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«قرآن و معرفت شناسی» به کوشش قائمی نیا منتشر شد

قرآن و معرفت شناسی مشتمل بر مقالاتی همچون امکان معرفت از دیدگاه قرآن کریم و اقسام معرفت در نگاه وحی منتشر شد.

به گزازش «فرهنگ امروز» به نقل از شبستان؛  کتاب "قرآن و معرفت شناسی" به کوشش علیرضا قائمی نیا منتشر شد. 
بنابراین گزارش، کتاب حاضر شامل مجموعه مقالاتی است که به مناسبت همایش "قرآن و معرفت شناسی" فراهم آمده است. این اثر شامل ۲۲ مقاله است و این مقالات بر حسب عناوینی که د فصول آمده اند از یکدیگر تفکیک شده اند: 
فصل اول از امکان و اقسام معرفت در قرآن مشتمل و شامل دو مقاله: - امکان معرفت از دیدگاه قرآن کریم- اقسام معرفت در قرآن کریم می باشد. 
فصل دوم از تعریف و منطق در قرآن سخن می گوید و چهار مقاله: - تعریف در قرآن کریم - منطق در قرآن - ارزش سنجی معرفتی در قرآن کریم - دستگاه منطقی قرآن کریم را شامل می شود. 
فصل سوم از ابزار معرفت در قرآن سخن می گوید و از هفت مقاله:- عقل در قرآن - الگوی تفکر قرآنی بر اساس معناشناسی هم زمانی - بررسی جایگاه معرفت شناختی حس از دیدگاه قرآن - خیال ابزار معرفت - بررسی جایگاه معرفت شناختی قلب از دیدگاه قرآن - کارکردوری معرفت شناختی فطرت در هندسه معرفتی دین - رابطه فطرت و معرفت از نگاه قرآن حکایت دارد. 
فصل چهارم از هرمنوتیک و زبان شناسی سخن می گوید و به پنج مقاله: - شخصیت بخشی در قرآن - استعاره ها در قرآن با تأکید بر رویکرد زبان شناسی شناختی -رویکردی تطبیقی به هرمنوتیک و تفسیر قرآن -بررسی و تحلیل نظریه روح معنا در تفسیر متشابهات قرآن - تاریخ مندی معرفت می پردازد. 
فصل پنجم از علم و مابعدالطبیعه سخن می گوید و بر دو مقاله: - نظریه پرداز یهای علمی قرآن - قرآن و مابعدالطبیعه نظریه های علمی درباره طبیعت مشتمل است. 
فصل ششم از معرفت دینی و نقد نسبی گرایی سخن می گوید و شامل دو مقاله: - معرفت دینی و معیار آن - نقد نسبی گرایی معرفتی از منظر قرآن است.
شایان ذکر است، این کتاب به کوشش علیرضا قائمی نیا با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۷۲۰ صفحه و قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما