شناسهٔ خبر: 14897 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«برای کلاه آهنی‌ها» با نگاهی کمدی به جنگ می‌پردازد

نویسنده و کارگردان نمایش «برای کلاه آهنی‌ها» گفت: اثری کمدی است که به مقوله جدی و تلخ جنگ می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نمایش «برای کلاه آهنی‌ها»؛ در سال ۱۳۹۰ با کسب پنج جایزهٔ اصلی از جشنوارهٔ تئا‌تر ماه به عنوان یکی از آثار منتخب این جشنواره مورد توجه اهل فن قرار گرفت که اجرای عمومی آن تا اکنون می‌سر نشد. اکنون این نمایش با حمایت حوزه هنری در بخش خصوصی آمادهٔ اجرای عموم شده و از هفتم اردیبهشت‌ماه در تماشاخانهٔ استاد مشایخی وابسته به مرکز آفرینش‌های هنری «تئاترمان» روی صحنه می‌رود.

پژمان عبدی؛ نویسنده و کارگردان نمایش «برای کلاه آهنی‌ها»؛ دربارهٔ اجرای عمومی اثر خود گفت: نمایش «برای کلاه آهنی‌ها»؛ در سال ۱۳۹۰ با کسب پنج جایزهٔ اصلی از جشنوارهٔ تئا‌تر ماه به عنوان یکی از آثار منتخب این جشنواره مورد توجه اهل فن قرار گرفت که اجرای عمومی آن تا اکنون می‌سر نشد. اکنون این نمایش با حمایت حوزه هنری در بخش خصوصی آمادهٔ اجرای عموم شده و از هفتم اردیبهشت‌ماه در تماشاخانهٔ استاد مشایخی (مرکز آفرینش‌های هنری «تئاترمان») به صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: نمایش «برای کلاه آهنی‌ها» اثری کمدی است که به مقولهٔ جدی و تلخ جنگ می‌پردازد. داستان نمایش راجع به چند سرباز از دوجبههٔ مقابل است که در یک گودال گیر افتاده‌اند. ساختار نمایش در قالب رئالیسم و در فضایی فانتزی اجرا می‌شو‌د.

این بازیگر تئا‌تر در خصوص طراحی پوس‌تر نمایش خود اظهار داشت: در نگاه اول به پوستر، شاید برخی فکر کنند که نمایش، ‌مختص کودک و نوجوان است اما اصلا این گونه نیست. چون می‌خواستیم، فضای فانتزی اثر در پوستر نمایش نیز منعکس شود، از این رو چنین طراحی‌ای را در نظر گرفتیم که امیدوارم در این مورد اشتباه نکرده‌ باشیم.

عبدی با اشاره به نمایش‌هایی با مضمون دفاع مقدس، تصریح کرد: نمایش ما به هیچ عنوان شبیه نمایش‌های کلیشه‌ای دفاع مقدسی نیست. متاسفانه تئا‌تر دفاع مقدس دچار کلیشه‌هایی شده که تماشاگران ما آن را پس می‌زنند در صورتی که جنگ از جمله مقولاتی است که همیشه در ذهن و دغدغهٔ مردم کشور ما- و حتی همهٔ مردم جهان- بوده و هست. من معتقدم اساسا صلح جهانی، آرزوی هر انسانی در هر کجای این کرهٔ خاکی است. من نیز در نمایش خود از این زاویه به مقولهٔ جنگ پرداخته‌ام و مطمئن هستم با توجه به فضای فانتزی و کمدی‌ای که دارد، ‌ حتما مورد استقبال تماشاگران تئا‌تر قرار خواهد گرفت. البته برای روزهای اول اجرا، کمی نگران تعداد تماشاگران هستم اما در ادامه، اطمینان دارم که تماشاگران، خودشان مُبلغ نمایش ما خواهند شد و شب‌های شلوغی را در تماشاخانهٔ استاد مشایخی داریم.

نمایش «برای کلاه آهنی‌ها» به کارگردانی پژمان عبدی از هفتم اردیبهشت‌ماه- ساعت ۱۹- در تماشاخانهٔ استاد مشایخی وابسته به مرکز آفرینش‌های هنری «تئاترمان» به نشانی ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، پلاک ۱۴۷۸ به صحنه می‌رود.

نظر شما