شناسهٔ خبر: 14903 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه سریال «خط» اخلاق شهروندی بود

کارگردان سریال «خط» می‌گوید: احساس کردم بحث اخلاق شهروندی کمرنگ شده و به همین دلیل قصه سریال «خط» را انتخاب کردم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست نقد و بررسی سریال «خط» با حضور عباس رنجبر نویسنده و کارگردان، محمدرضا ایوزی خواننده تیتراژ پایانی، محسن افشانی، بهنام قربانی، پاشا محرابی، ایمان صفا به عنوان بازیگران این مجموعه در ساختمان سروش برگزار شد.

عباس رنجبر نویسنده و کارگردان سریال خط در خصوص چگونگی انتخاب قصه سریال  گفت: بحث اخلاق شهروندی را معاونت اجتماعی شهرداری پیشنهاد کرد. اما من به خواست خودم به دنبال این سوژه رفتم و طی این ۳۰ سال هرگز نهاد یا کارخانه‌ای سرمایه‌گذارم نبوده است. در ۱۹ قسمت این سریال هرگز اشاره خاصی به معاونت اجتماعی شهرداری نکردم و سکانس‌هایی برای توسعه شهری و هلی‌شات‌هایی از زیرگذرها به پیشنهاد خودم داشتم و هیچ اجباری در کار نبوده است. 

رنجبر افزود: احساس کردم بحث اخلاق شهروندی کمرنگ شده و به همین دلیل قصه سریال خط را انتخاب کردم. این سریال ۱۹ قسمت بود که در ۱۵ قسمت به دلیل مقارن نشدن با جام جهانی تدوین شده است. 

آشا محرابی بازیگر سریال درباره حضور خودش بیان کرد: قبل از این در تله‌فیلم بن‌بست یلدا همکاری کرده بودم و این کار را به دلیل تم عرفانی بسیار دوست داشتم. به نسبت این که ۶ قسمت از سریال پخش شده به نظر می‌رسد که به خوبی مردم آن را دیده‌اند و سوالات بسیاری در ذهنشان ایجاد شده است. کار کردن در دفتر آقای رنجبر مثل این است که به خانه می‌روم و بسیار برایم راحت است. 

محمدرضا عیوضی خواننده تیتراژ این سریال توضیح داد: هیچ دخالتی در موسیقی متن سریال نداشتم. آقای زارع براساس متن سریال یک ملودی برای تیتراژ آن ساخته بود که ابتدا سنخیتی با صدای من نداشت و زمان ضبط صدا هم کم بود. معمولا متن ترانه تیتراژ باید مکمل سریال باشد. از داود رحمت‌اللهی ترانه‌سرا دعوت کردیم و در کمتر از ۴۸ ساعت داستان سریال را برایش تعریف کردم. وی ۲۵ بیت سروده بود که از بین آن ۶ بیت را انتخاب کردیم. کل پروژه‌های من شمال است و مجبور شدیم برای این کار هم به شمال برویم. 

عیوضی ادامه داد: بعد از سریال روزگار جوانی همیشه دوست داشتم کارهایی انجام دهم که پیامی داشته باشد. داستان این سریال هم برایم بسیار دوست داشتنی است و نشان می‌دهد که انسان چگونه از عشق کوچک به عشق‌های بزرگ می‌رسد. 

عباس رنجبر در رابطه با صحبت‌های محمدرضا عیوضی عنوان کرد: چون خود آقای عیوضی در ترانه و آهنگسازی ماهر هستند بیشتر مباحث ما در این خصوص بود که ترانه‌ای برای سریال بسازیم و یا اینکه این ترانه‌ها مستقل باشد؟ نهایتا به این نتیجه رسیدیم که تلفیقی از این دو هدف را انتخاب کنیم. 

در ادامه بهنام قربانی بازیگر نقش فرید در سریال خط بیان کرد: سریال زمانه و پروانه جزو کارهای قبلی‌ام بود و اکثر نقش‌هایم حالت خاکستری داشته است. بنابراین شخصیت فرید هم در سریال خط خاکستری است. ابتدا یک نمای بیرونی خوب از شخصیت فرید در این سریال می‌بینیم و تماشاگر هنوز ارتباط درستی با وی برقرار نکرده اما به تدریج فرید رنگ عوض می‌کند. این شخصیت را دوست دارم چون در کنار دیگر شخصیت‌ها مثل بازی فوتبال به خوبی چیده شده‌اند. در واقع شخصیت فرید در کنار دیگر شخصیت‌ها دیده می‌شود و درونگراتر و مرموزتر است. 

این بازیگر درباره اینکه چطور دوگانگی موجود در نقشش را به مخاطب القاء کرده است، تصریح کرد: سعی کردم فرید را لحظه به لحظه پیش ببرم و سعی نکردم این شخصیت را تا پایان قصه خرج کنم. 

عباس رنجبر در ادامه با انتقاد از کم صبری مخاطبان گفت: متاسفانه مخاطبان ما سریال را می‌بینند و ناراحت می‌شوند. برای سریال سرزمین کهن هم صبور نبودیم و تنها اصحاب رسانه در این میان می‌توانند کمک کننده باشند. تیم سازنده می‌خواهد به مردم بگوید که ثواب اصلاح یک فرد خطاکار کمتر از ثواب نماز نیست. 

وی در پاسخ به این سوال که چگونه چنین سوژه‌ای به نظرتان رسید، خاطرنشان کرد: سریال خط قصه انسان شدن و انسان ماندن سیاوش است که در هر انسانی نهادینه شده است هر از گاهی که شیطان درونی سیاوش را وسوسه می‌کند دوباره سوگند وارد می‌شود و با نماد انگشتر او را به راه راست هدایت می‌کند. 

رنجبر درباره بازیگران بومی سریال یادآور شد: استنباطم این است که گنج‌ها در خرابه پیدا می‌شود. در این کار با کمک عمار خطی مجموعه‌ای از بازیگران بومی معرفی شدند و خوشبختانه خروجی خوبی داشت. 

وی درباره انتقاد از شخصیت‌های سریال افزود: شخصیت اگر قبل از شروع قصه دچار فراز و نشیب نشود دیگر تبدیل به شخصیت نمی‌شود. 

بهنام قربانی نیز در تایید صحبت‌های عباس رنجبر با اشاره به اشکالات و ایراداتی که به سریال‌ها گرفته می‌شود، گفت: ما اینجا آنقدر خط قرمز داریم که امکان ایراد وارد کردن به تمام مسائل وجود ندارد و نویسندگان به دلیل اشکالاتی که گرفته می‌شود، خودشان را سانسور می‌کنند و قصه‌ها در همان حد اولیه باقی می‌مانند و شکل نمی‌گیرد.

آشا محرابی با اشاره مثبت نبودن بیش از حد شخصیت سوگند توضیح داد: فکر می‌کنم اگر آدم‌ها خیلی خوب باشند، قصه شکل نمی‌گیرد. هیچ کدام از ما کاملا مثبت نیستیم و خوشحالم که در این سریال هم نقش دختری را دارم که به خاطر وجود پدرش به تعالی رسیده است. 

وی افزود: به نظرم سوگند از ابتدا شخصیت دوگانه‌ای است و از خودمان می‌پرسیم که چرا این مسئله را قبول می‌کند که خواستگاری صوری اتفاق بیفتد؟ من چندان نقش سوگند را مثبت نمی‌بینم و بیشتر به نظرم یک آدم معمولی و واقعی است. 

محسن افشانی دیگر بازیگر مجموعه خط در خصوص همکاری‌اش با عباس رنجبر عنوان کرد: من دینی نسبت به آقای رنجبر دارم. هر زمان مرا دعوت می‌کنند بدون خواندن قصه و فیلمنامه قبول می‌کنم. می‌دانستم ایشان جنس بازی مرا می‌شناسند و نقش شاهین کشمکش خوبی دارد و شخصیتم را دوست داریم. 

ایمان صفا دیگر بازیگر سریال خط در ادامه بیان کرد: بازخورد این کار بسیار خوب بوده است. من به خاطر نوع کارم با مردم عادی خیلی ارتباط دارم. این جزو معدود سریال‌هایی است که مردم نسبت به آن منتقد هم هستند و این به معنی آن است که مردم با لایه‌های زیرین سریال ارتباط خوبی برقرار کردند. 

وی درباره شخصیتش توضیح داد: شخصیت بزرگ خلافکار است اما اگر پیش برویم بیشتر با لایه‌های زیرین این شخصیت آشنا می‌شویم و این شخصیت شبیه دیگر نقش‌هایی است که آن را ایفا کردند. 

مهدی زارع آهنگساز مجموعه خط، در ادامه درباره چگونگی همکاری‌اش با رنجبر گفت: این دومین همکاری‌ام با آقای رنجبر بود و اتفاق خوب در این مجموعه این بود که آهنگساز از دقیقه ۹۰ به سریال اضافه نشد تا کیفیت کار افت کند. 

وی افزود: همیشه شخصیت‌هایی مثل سیاوش اطرافم بوده‌اند و سعی کردم ساز سنتور را برای وی انتخاب کنم. در این سریال تک تک بازیگران شخصیت داشتند و سعی کردم برای هر شخصیتی یک ساز انتخاب کنم. عمده سازهای این سریال زنده هستند و اگر ساز الکترونیک به آن اضافه شده است بیشتر دنبال کننده شخصیت‌های اصلی بوده‌اند.

امین رنجبر تدوینگر سریال نیز درباره آن تشریح کرد:‌ زمان تدوین بعد از یک ماه شروع شد و آبانماه کار را تحویل دادیم و اصلاحات را به صورت روزانه انجام می‌دهیم. این سریال در ابتدا ۱۹ قسمت بود اما به دلیل جدول پخش مجبور شدیم پلان‌هایی را که به قصه لطمه نمی‌زند انتخاب و حذف کنیم که نهایتا تبدیل به ۱۵ قسمت شد. 

عباس رنجبر در پایان گفت: تلاش کردیم غذای روز برای مردم آماده کنیم و حدود یک سال بازنویسی این سریال طول کشید. علاوه بر آن تمام هلی‌شات‌های شهر به خاطر خودم بود. 

نظر شما