شناسهٔ خبر: 15148 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی تاثير دوره‌های سياسی بر مکاتب تفسيری قرآن

فروغ پارسا در كتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران(سده‌های دهم و یازدهم هجری)» به الگوواره‌هايي تفسيري مي‌پردازد كه تا حدودی از اوضاع سیاسی و نیز اقتدار فكری برخی دانشمندان يك دوره تأثیر پذیرفته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دکتر فروغ پارسا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در کتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران (سده‌های دهم و یازدهم هجری)» تفاسیر شیعی سده‌های ۱۰ و ۱۱ هجری بر اساس تحولات تاریخی و در قالب سه دوره معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: در این کتاب تلاش کرده‌ام از منظری تاریخی ارتباط بین مسائل فرهنگی و مذهبی با امور سیاسی و همچنین چگونگی تأثیر این مقولات برتحول اندیشه‎های دینی را تبیین کنم.
به گفته وی در هر پاردایم یا الگوواره فكری قالبی وجود داشته که دانشمندان سعی در تبعيت از آن داشته‌اند و كوشيده اند فعالیت‌های فكری خود را در آن الگوواره قالب‌‏ریزی كنند؛ این الگوواره تا حدودی از اوضاع سیاسی و نیز اقتدار فكری برخی دانشمندان آن دوره تأثیر پذیرفته است. 
پارسا با بیان این‌که سه مکتب فکری در بازه زمانی سده هاي دهم و يازدهم هجري مورد توجه بوده و تفسیرهای مربوط به آن‌ها در این کتاب معرفی شده‌اند، افزود: در این پژوهش تفاسیر زبدة‌البیان محقق اردبيلي، تفسیر القرآن‌الکریم ملاصدرا و تفسیر صافی فيض كاشاني به ترتیب به مثابه شاخص‌ترین تفاسیر در مکتب فقیهان، مکتب عالمان حکمت‌گرا و مکتب عالمان اخباری معرفی شده‌اند.
وی یادآور شد: بیان دیدگاه‌های کلامی، فقهی و عرفانی این سه اثر، تفاوت دیدگاه‌های این سه مکتب در تفسیر قرآن را به‌خوبی نشان می‌دهد. 
کتاب «تفاسیر شیعی و تحولات تاریخی ایران (سده‌های دهم و یازدهم هجری)» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در قالب سه بخش و ۵ فصل در ۴۲۶ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.-

نظر شما