شناسهٔ خبر: 15170 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس نمایشگاه کتاب: نمایشگاه کتاب را یک لذت بدانیم نه یک تکلف

رئیس بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران در نشست خبری صبح امروز گفت: اقدامات جدی انجام شده و خواستیم گام رو به جلویی داشته باشیم تا نمایشگاه در خور بازدیدکننده عام و خاص و نخبگان و فرهیختگان باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از نسیم؛ صبح امروز در محل شورای دبیرخانه فرهنگ عمومی کشور برگزار شد. عباس صالحی در ابتدای این نشست گفت: نمایشگاه بزرگ‌ترین اتفاقی است که هر ساله بر محور کتب رخ می‌دهد. امسال به سیاست‌هایی رسیدیم که منتج به برخی اقدامات شد. نمایشگاه باید شانی در خور ایرانیان داشته باشد. سیاست‌هایی پیش‌بینی شده در جهت هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه. فضای نمایشگاهی تهران با وجود زحمات فراوان کشیده شده، مشکل جدی در خدمات رسانی به ناشران و بازدیدکنندگان وجود دارد. این یک مشکل اساسی است.

صالحی در ادامه افزود: اقدامات جدی انجام شده و خواستیم گام رو به جلویی داشته باشیم تا نمایشگاه در خور بازدیدکننده عام و خاص و نخبگان و فرهیختگان باشد. طرحی برای استقبال از نخبگان و فرهییختگان در دست اجراست و اتفاقی برای اساتید علوم انسانی که اینها در فضای روان‌تری در نمایشگاه حضور پیدا کنند و قدم بردارند. برای سالمندان و معلولان و جانبازان نیز اقداماتی برای سهولت حضورشان اقداماتی انجام شده است. با این حال نمایشگاه فاصله زیادی با آنچه که باید باشد دارد اما مهم این است که رسانه‌ها و مردم احساس کنند به کرامت آنها توجه شده است.


معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه افزود: تقویت وجه نمایشگاه ملاحظه بعدی بود. از همان ابتدا صحبت‌هایی می‌شد که نمایشگاه تبدیل به یک فروشگاه بزرگ شده است. طبیعی است که این وجه را نمی‌توان تقلیل یا کاهش داد و ما نمی‌خواهیم به اقتصاد نشر آسیب بزنیم و ریسک کنیم اما نمایشگاه را می‌توان ارتقا داد. ده‌ها اقدام برای تقویت نمایشگاه صورت گرفته است. سالن‌های تولید علم و ترجمه و امثالهم از این قسم است. برنامه‌های زیادی برای امسال تدارک دیده است که حضور قابل توجه ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان، مبادله رایت آثار، یک لیست بلندبالایی که مربوط به تقویت نمایشگاه می‌شود را تدارک دیده‌ایم. سیاست بعدی ما، تقویت وجه فرهنگی نمایشگاه است. نمایشگاه یه تفرجگاه فرهنگی است و این که اوقات فراغتی بر محور کتاب درست کنیم بد نیست. در محیط اجتماعی باید نمایشگاه کتاب را یک لذت بدانیم نه یک تکلف

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران در ادمه گفت: تقویت اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه‌های امسال است. سابقا نمایشگاه یک انبار بزرگ ولی گم و ناشناخته و بدون کروکی بوده است. دوستان ما امسال تلاش زیادی کردند تا از طرق مختلف اطلاع‌رسانی بهتری صورت بگیرد و نمایشگاه کف دست بازدید کننده باشد. هدف این بوده است که بازدیدکنندگان به سهولت وارد نمایشگاه شوند. اقداماتی نیز در راستای زیباسازی محیطی و جذابیت‌های بصری انجام گرفته است. البته این اقدامات هنوز رضایت‌بخش و در شان تمدن بزرگ ما باشد اما مهم این است که این ضعف‌ها را یافته و برای رفع آن تلاش کنیم.

نظر شما