شناسهٔ خبر: 15262 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش فیدل کاسترو به مرگ مارکز چگونه بود؟

سکوت کشور کوبا با اظهار نظر نخست وزیر این کشور درباره مرگ گابریل گارسیا مارکز شکسته شد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ میگل دیاز-کانل اولین نخست وزیر کشور کوبا به تازگی گفت:  فیدل کاسترو از مرگ دوست قدیمی‌اش گابریل گارسیا مارکز، رمان نویس کلمبیایی برنده جایزه نوبل بسیار ناراحت شده است.

دیاز که کتاب تسلیت و یادداشت برای درگذشت نویسنده نامدار کلمبیایی را در سفارت کلمبیا در هاوانا امضا می‌کرد، گفت که کاسترو با شنیدن این خبر دچار تشویش خاطر شده است.

او گفت: فیدل مردی است که حساسیت انسانی بالایی دارد،‌ بنابراین از دست دادن دوستانش را به شدت احساس می کند، اما همچنین او مردی است که برای رودرو شدن با نبردهایی که باید در آن‌ها مبارزه می‌کرد، بسیار مقاوم شده است... و مقاومت بالایی نسبت به چنین مسایلی دارد.

رییس جمهور سابق کوبا که حال 87 سال دارد، به طور عمومی نسبت به خبر درگذشت مارکز واکنش نشان نداده است، با این حال او به مراسم یادبودی که برای او در مکزیکوسیتی برگزار شد گل فرستاد. مارکز سه دهه پایانی زندگی‌اش را در این شهر گذراند. بعد از سفر گارسیا مارکز به کوبا برای کار در پرنسا لاتینا، سازمان خبری که توسط چه‌گوارا راه اندازی شده بود، این دو بسیار با هم نزدیک بودند.

سکوت کاسترو موجی دیگر از شایعه های جدید درباره سلامت رهبر سابق کشور را به وجود آورد. او سال 2006 به دلیل یک بیماری داخلی که نزدیک بود به مرگ بیانجامد، مجبور به ترک پستش شد. کاسترو همچنین سال گذشته و بعد از مرگ دو نفر دیگر که آن ها را دوست هایش به حساب می آورد نیز ساکت مانده بود: نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی و هوگو چاوز از ونزوئلا.

کاستروی 87 سال، از سال 2008 به بعد به صورت رسمی از مقام ریاست جمهوری کناره گیری کرد و بسیار اندک در مناظر عموم ظاهر می شود. سال گذشته او تقریبا به طور کامل از نوشتن نظراتش که در رسانه های دولتی کوبا به چاپ می رسیدند نیز دست کشید.

دیاز گفت: سلامت او بسیار خوب است. او شدیدا به فعالیت می پردازد. نخست وزیر کوبا از گارسیا مارکز به خاطر برتری ادبی اش، حمایتش از انقلاب کوبا و همچنین دوستی‌اش با کاسترو تجلیل کرد. دیاز-کانل اولین مقام عالی رتبه کوبایی است که بعد از مرگ نویسنده «صد سال تنهایی» و رمان های بزرگ دیگر در روز هفدهم آوریل در مکزیکو سیتی و در سن 87 سالگی، درباره او سخن گفته است.

نظر شما