شناسهٔ خبر: 15278 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز نمایشگاه کتاب ابوظبی همزمان با اولین روز نمایشگاه کتاب تهران

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی از فردا چهارشنبه با ارایه آثار 1125 ناشر شروع به کار می کند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی (ADIBF) با افزایش 10 درصدی حضور ناشران نسبت به سال پیش از فردا کار خود را آغاز می‌کند.

این نمایشگاه امسال از 30 آوریل تا 5 می(10 تا 15 اردیبهشت) در مرکز ملی نمایشگاه‌های ابوظبی و از سوی وزارت توریسم و فرهنگ این کشور با همکاری اتحادیه ناشران برگزار می‌شود.

در کنفرانس مطبوعاتی که دیروز به این مناسبت تشکیل شد اعلام شد امسال 100 ناشر بیش از سال پیش در این نمایشگاه شرکت دارند و این نشانه افزایش 10 درصدی نسبت به سال پیش است. امسال 1125 ناشر از 57 کشور در این رویداد فرهنگی شرکت دارند و بیش از 500 هزار عنوان کتاب از 33 زبان مختلف را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. این کتاب‌ها از ژانرهای مختلف ادبی هستند. از این میان 120 ناشر بین المللی و 16 ناشر داخلی برای اولین بار راهی نمایشگاه شده‌اند.

القبیسی مدیر امسال نمایشگاه اعلام کرد این نمایشگاه هم جایگاهی برای عرضه آثار جدید ناشران و فروش آنهاست و هم امکانی برای مبادله اخبار جدید صنعت نشر و رد وبدل کردن امتیاز چاپ کتاب‌ها به دیگر کشورها.

امسال در این نمایشگاه شماری سمینار آنلاین از سوی ناشران منتخب و متخصصان و کارشناسان برای بحث درباره دیدگاه‌های ویژه‌ای که به صورت مستقیم مرتبط با صنعت نشر هستند، برگزار می شود.

اریک یانگ نایب رییس کمیته مشورتی برای اینچئون پایتخت جهانی کتاب یونسکو در سال 2015 از جمله چهره هایی است که مدیریت سمیناری درباره همکاری بین‌المللی در دوره نشر دیجیتال را برعهده دارد. سمینار دیگری نیز با تمرکز بر ویرایش متون عربی برای اجتناب از ارایه ساختار ضعیف نحوی، با شرکت دکتر فیلیپ کندی از موسسه ابوظبی برگزار می‌شود و در سمیناری که با شرکت چند مترجم عرب و خارجی ترتیب داده شده درباره نقش استاندارد بین‌المللی کتاب در تکثیر آن صحبت می‌شود.  

در قالب برنامه ای با عنوان فصل آموزش نیز که با هدف مشارکت گروه های متخصصان آموزشی، ناشران، نویسندگان، کتابداران و آموزگاران برگزار می‌شود، از تجربیات واقعی در بازار کتاب سخن خواهد رفت. ارایه تجربیاتی از صنعت نشر در مراکش با ارسال کاروان کتاب برای روستاها، تجربه آموزش الکترونیک به مردم توسط ریچارد فلور، روش های آموزش فلسفی به دانش آموزان 6 تا 13 ساله، از جمله این جلسات خواهد بود. علاوه بر این گروهی از متخصصان صنعت نشر به ویژه در حوزه ادبیات، از دستاوردهای خود برای تشویق نویسندگانی که کارشان به دیگر زبان‌ها ترجمه می‌شود، خواهند گفت.

امسال سوئد نیز به عنوان میهمان افتخاری امسال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است که از مدتی پیش به اطلاع علاقه‌مندان رسیده است. یکی از برنامه های این کشور نشستی تعاملی بین آموزگاران و کتابداران است که در آن به توضیح محتوای آموزشی در کودکستان‌های سوئد پرداخته خواهد شد.

نشست هایی نیز برای ارایه جدیدترین دستاوردهای صنعت نشر الکترونیک به ناشران برگزار می‌شود.

برپایی نشست‌هایی با عنوان «اسلام سیاسی در کاریکاتور» نیز ترتیب داده شده تا در خلال آن  با حضور کاریکاتوریست‌ها و نویسندگان مصری، این مقوله بررسی شود.

در نمایشگاه امسال کتاب های جدید 36 نویسنده با حضور آنها امضا می شود و آنها این امکان را می یابند تا رودررو با مخاطبانشان به معرفی کتابشان بپردازند.

در بخش ویژه‌ای با عنوان جعبه سیاه سینما نیز شماری از فیلم های اماراتی به نمایش در می آیند و سمینارهایی برای بررسی آنها نیز پیش بینی شده است. نواف الجهانی فیلمساز اماراتی مدیر این پروژه است.

چندین سالن که به هنر چند رسانه‌ای و نقاشی اختصاص یافته از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب ابوظبی است.

این نمایشگاه سال پیش بر تقویت ترجمه تمرکز داشت و سمیناری جهانی به این مناسبت ترتیب داده بود.

نظر شما