شناسهٔ خبر: 15283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کبگانیان: وضعیت موجود آموزش عالی در برخی حوزه‌ها فاصله زیادی تا سند چشم انداز دارد

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: وزارت علوم در جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آمارهای مفصلی در حوزه آموزش عالی ارائه داد. برخی از این آمارهای وضعیت موجود فاصله زیادی تا سند چشم انداز و برخی دیگر فاصله مناسبی داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، منصور کبگانیان در حاشیه برگزاری تازه ترین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره جزئیات این جلسه در جمع خبرنگاران، گفت: در ابتدای این جلسه دانشگاه صنعتی شریف که قرار بود از سال گذشته گزارش خود را درباره عملکرد علمی اش ارائه دهد، حضور یافت. رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره اقدامات ماهواره شریف همچنین سایر دستاوردهای دانشگاه مباحثی مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب شناسی که از ظرفیت دانشگاههای کشور در این جلسه مطرح شده بود، اظهار داشت: آمایش آموزش عالی و تنظیم ظرفیت دانشگاهها یکی از دغدغه های مطرح شده در نقشه جامع علمی کشور به شمار می آید که در شورا به آن اشاره شد.

کبگانیان با اشاره به برخی موارد مطرح شده در این آسیب شناسی ابتدا به بیکاری دانش آموختگان دانشگاهها اشاره کرد و افزود: این موضوع هنگام طراحی نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفت. همانطور که می دانیم درصدی از دانش آموختگان ما بعد از پایان تحصیلات بیکار می مانند و درصدی هم در رشته خود به کار گمارده می شوند با این حال باید در تربیت نیرونی انسانی هم آمایشی صورت گیرد.

قائم مقام اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه درباره تمایل دانشگاهها در جذب دانشجوی علوم انسانی، خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهها تمایل دارند در رشته هایی مثل علوم انسانی که کم هزینه تر است، دانشجو پذیرش کنند و این یکی از نگرانی های نقشه جامع علمی کشور به شمار می آید.

به گفته این مقام مسئول، خالی ماندن ظرفیت صندلیهای دانشگاهها یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود و عدم تناسب رشته های تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان همچنین عدم مشارکت نهادهای علمی با استانها به منظور برطرف شدن نیازها از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه به شمار می آید.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک تصمیم جدید در این جلسه خبر داد و گفت: قرار است دانشگاه آزاد اسلامی به همراه وزارتخانه های علوم و بهداشت به منظور تنظیم ظرفیت دانشگاهها همکاریهایی را ذیل نقشه جامع علمی کشور انجام دهند و یکی از سیاستهای پیش رو این است که دستگاهها مجبور به همکاری با مراکز علمی کرد تا نیازسنجیها ساماندهی شوند.

کبگانیان درباره آماری که وزارت علوم امروز در جلسه ستاد راهبری مطرح شد، اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت علوم آمارهای مفصلی در حوزه آموزش عالی ارائه داد. برخی از این آمارهای وضعیت موجود فاصله زیادی تا سند چشم انداز و برخی دیگر فاصله مناسبی داشت.

نظر شما