شناسهٔ خبر: 15410 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تئاتر وقتی جان می‌گیرد که ارتباطش با مردم بیشتر شود

سعید اردکانی، عکاس برگزیده از انجمن منتقدین تئاتر در سال گذشته و مدیرعامل شرکت «برخورد نزدیک از چشم سوم» ، امسال برای هفته تئاتر ایران گام‌های مثبتی را در حوزه‌های جذب مخاطب برای تئاتر و نکوداشت پیشکسوتان برداشته است .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ «بدون تردید نزدیک‌ترین هنر برای ثبت یک اثر نمایشی، عکس است». این شعاری‌ است که عوامل و سرمایه‌گذار و حامی این دوره از هفته تئاتر بر آن باور دارد و با هدف اعتلای هنر عکاسی پا به عرصه حضور گذاشته است.

سعید اردکانی؛ عکاس برگزیده از انجمن منتقدین تئاتر در سال گذشته و مدیرعامل شرکت «برخورد نزدیک از چشم سوم»، امسال برای هفته تئاتر ایران گام‌های مثبتی را در حوزه‌های جذب مخاطب برای تئاتر و نکوداشت پیشکسوتان برداشته است.

«برخورد نزدیک از چشم سوم»، شرکتی‌ است که با هدف پیشرفت هرچه بهتر  هنر عکاسی از نگاه نمایش، پا به عرصه حضور گذاشته است و برای بهبود تلفیق این دو هنر تلاش فراوان کرده است. از جمله اولویت‌های مهم این شرکت این است که گامی مثبت در جهت همبستگی جامعه هنری و کمک به بالا بردن دانش عکاسی برداشته و زمینه ساز بروز خلاقیت، نبوغ و در نهایت رشد سطح کیفی آن باشد. این شرکت خدمات خود را در ۱۱ دپارتمان تخصصی ارائه می‌دهد که شامل دپارتمان عکاسی طلا و جواهر، دپارتمان عکاسی تئاتر، دپارتمان عکاسی از آثار هنری، دپارتمان عکاسی پرتره و شخصیت پردازی، دپارتمان عکاسی معماری و پنج دپارتمان دیگر است. تسنیم به همین بهانه به گفت‌وگو با سعید اردکانی، عکاس برگزیده انجمن منتقدین تئاتر پرداخته که به شرح ذیل است:

* تسنیم: ابتدادر مورد عمده فعالیت‌های شرکت خود بفرمایید و اینکه این شرکت به چه منظوری تأسیس شد و هدف اصلی‌اش چیست؟

این شرکت، اولین شرکت عکاسی در ایران است و هدف کلی از تأسیس آن یک همپوشانی کامل برای تمام عکاسان و هنرمندان بوده است. هدف ما تغییر کمی، کیفی و ساختاری عکاسی‌ است و همچنین تحولی در چگونه عکس گرفتن و چگونه عکس دیدن. تا آنجایی که عکس و هنر عکاسی در ایران به یک منزلتی برسند تا مانند سایر هنرها دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند. تمامی دپارتمان‌های راه اندازی شده با «نگاه تأثیرگذاری و استفاده بهینه از عکس» به فعالیت‌های خود پرداخته‌اند و منظور از نگاه مصرف این است که برای تحقق اهداف ذکر شده، ابتدا باید از خود پرسید که «چرا عکس می‌گیریم ؟» و «چگونه عکس می‌گیریم ؟» و در انتها عکس‌ها مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار می‌گیرند. همچنین در حوزه جذب مخاطب و مخاطب‌شناسی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

*تسنیم: هدف از فعالیت و حمایت این شرکت از هفته تئاتر که هر سال برگذار می‌شده است، چیست و  امسال این جشن ِ  فستیوال گونه چه تغییراتی را به خود گرفته است؟

سعی کرده‌ایم که قدم مثبتی در جهت به تصویر کشیدن تئاتر برداریم و دیده شدن یک اثر نمایشی در قالب عکس را محوریت اصلی جشن ِ امسال قرار دهیم . چرا که بدون شک هر آنچه به وسیله هنر ثبت شود، ماندگار و تأثیرگذار خواهد بود. افسوس اگر چیزی نباشد تا این همه زحمت طاقت‌فرسای تولید یک اثر نمایشی را ثبت کند و آیندگان برساند. ما به دنبال همه‌گیر شدن و همپوشانی کامل جامعه تئاتر هستیم و هدف ما ارتباط هرچه کامل‌تر تمام هنرمندان و شاغلین در این هنر والاست. مخاطبان تئاتر در صورتی افزایش می‌یایند که ارتباطی در جهت حضور پر رنگ‌تر تئاتر در میان مردم ببینند.

گام مثبت و تازه‌ای که در این جهت برداشته شده، ارائه فرم‌های خاصی‌ست که به مردم داده می‌شود و با دریافت شماره تماس یا ایمیل ‌آنها، اطلاعات نمایش‌های روی صحنه به مخاطبین ارسال خواهد شد که این امر، حرکت‌های نوآورانه و فعالیت‌های مثبتی در جهت ماندگار کردن هنر تئاتر در ذهن مخاطبان را ایجاد خواهد کرد.

همچنین گام دیگری که شرکت برخورد نزدیک از چشم سوم در راستای تحقق اهداف خود برداشته، اهدای یک کتاب تصویری در قالب گذارش و عکس تئاتر به مردم است. هدف ما از عرضه کتاب هنر نمایشی، کوشش در جهت هرچه همه‌گیرتر کردن این جریان در راستای اعتلای فرهنگ تئاتر برای مخاطبان است.

*تسنیم: این کتاب هم اکنون به چاپ رسیده است؟

در واقع در روز بیستم اردیبهشت که مصادف است با روز بازیگر، اقدامات انتهایی در راستای صفحه‌بندی کتاب به پایان خواهد رسید و  برای دوست‌داران تئاتر، به دست خانه تئاتر خواهد رسید.

*تسنیم: برگزای مسابقه عکس ، از حرکت‌های مهم این دوره از جشن تئاتر بوده است تا جایی که پای مردم را به سال‌ن‌ها و نمایشگاهای عکس تواتر کشانده است. در این باره توضیح دهید.

مسابقات عکس یک حرکت درست و محکم در راستای افزایش انگیزه و هیجان مثبت هنرمندان و ارزیابی عملکرد کاری و هنریشان از دید مخاطبان است. مسابقه عکس به این گونه است که هر فرد وقتی پا به نمایشگاه عکس (واقع در خانه هنرمندان) می‌گذارد، فرمی به ایشان اهدا خواهد شد که در این فرم اطلاعات شخص به همراه شماره عکس انتخابی خود که در سال نمایشگاه به نمایش در آمده است، در صندوق رای مسابقه عکس وارد شده و روز یکشنبه ؛چهاردهم اردیبهشت، به قید قرعه از ده نفر از مردم تجلیل خواهد شد و به نفر اول یک دوربین عکاسی اهدا و به نفرات دوم تا دهم، بن استفاده از خدمات دپارتمان تقدیم خواهد شد.

همچنین امسال برای تمامی عکاسان برگزیده، جوایزی در نظر گرفته شده است که شامل لوح تقدیر و یک عکس یادگاری‌ست که در دپارتمان عکاسی از پیشکسوتان محترم گرفته خواهد شد. همچنین جوایز اصلی شامل یک دوربین عکاسی و بن استفاده از خدمات شرکت خواهد بود.

*تسنیم: چه فعالیت‌هایی در اختتامیه این جشن صورت خواهد گرفت؟

در روز چهاردهم ، قرعه‌کشی مسابقه عکس، جشن عکاس تئاتر و برپایی نکوداشت هنرمند پیشکسوت ، سیف‌الله صمدیان و اتفاقات نیک دیگری برپا خواهد شد.

*تسنیم: به عنوان آخرین حرف ...

استقبال تا امروز بسیار بی سابقه بوده است و خرسندی مردم از این بابت است که یک ژانر حرفه‌ای به دست مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد و این مردم هستند که عکاس برگزیده سال را انتخاب می‌کنند . ما با رویکرد دپارتمان خود، این مسابقه را برگزار کرده ایم و بر آنیم که از پروژه‌های تصویری و پروژه هایی که جامعه تئاتر و هنرمندان کشور را مورد مخاطب قرار می‌دهد، حمایت کنیم.

همچنین همکاری من و همکارانم با خانه تئاتر، تکمیل و پوشش همه جانبه هنر نمایشی و جذب مخاطب است و چه بسا بتوان این قوت جاذبه را از طریق عکس به مخاطب رساند.

برچسب‌ها:

نظر شما