شناسهٔ خبر: 15411 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسداشت گرامیداشت غلامحسین صدیقی، بنیانگذار جامعه‌شناسی ایران

خانه اندیشمندان علوم انسانی در مراسمی یاد غلامحسین صدیقی، بنیانگذار جامعه شناسی ایران را با حضور عده‌ای از پژوهشگران گرامی می‌دارد و به بررسی آثار او می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دکتر غلامحسین صدیقی، مؤسس و پیشگام علوم اجتماعی در ایران است. وی از آورندگان دانش جامعه‌شناسی به ایران و از موسسان مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی (وابسته به دانشگاه تهران) بوده وسال‌ها عضویت در هیئت امنای بنیاد فرهنگ ایران را نیز در کنار سایر مسوولیت‌های علمی بر عهده داشته است.
غلامحسین صدیقی در بهار سال ۱۳۱۴ از دانشسرای عالی سن کلو در حومه پاریس فارغ‌التحصیل شد و در رشته فلسفه به اخذ دانشنامه عالی در رشته‌های روانشناسی، روان‌شناسی کودک، آموزش و پرورش، اخلاق، جامعه شناسی و تاریخ ادیان نایل شد.
دکتر صدیقی در اسفند ۱۳۱۶ درجه دکتری را از دانشگاه پاریس دریافت کرد. رساله او تحت عنوان «جنبش‌های دینی در قرون دوم و سوم هجری» با درجه ممتاز پذیرفته شد. وی در فروردین ۱۳۱۷ به ایران بازگشت و بلافاصله به سمت دانشیار در دانشگاه تهران مشغول کار شد.
دکتر صدیقی در فروردین ۱۳۲۲ به رتبه استادی ارتقا یافت و در بهمن ۱۳۲۳ به مدیریت کل دبیرخانه دانشگاه تهران منصوب شد. او در مهرماه ۱۳۲۴ به عضویت هیات نمایندگی ایران در کنفرانس تاسیس سازمان تربیتی و علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) انتخاب شد و به لندن رفت. در اسفند ۱۳۲۵ نیز از سوی دانشگاه تهران برای شرکت در کنفرانس ملت‌های آسیایی به هند اعزام شد و ریاست هیات نمایندگی ایران را عهده‌دار بود. در آبان ۱۳۲۷ نیز به ریاست هیات نمایندگی ایران در سومین کنفرانس عمومی یونسکو در بیروت منصوب شد.
مهمترین خدمت علمی و فرهنگی دکتر صدیقی تأسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه تهران در ۱۳۲۷ بود که در سال ۱۳۵۱ به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل شد. دکتر صدیقی پس از آزادی از زندان به پیشنهاد و حمایت منوچهر اقبال، رییس دانشگاه تهران و حمایت و اصرار احسان نراقی مسوولیت تاسیس موسسه مطالعات اجتماعی را پذیرفت.
«جنبش‌های دینی ایرانی در قرن‌های دوم و سوم هجری» عنوان یکی از مهمترین کتاب‌های صدیقی است.
مراسم بزرگداشت این استاد فقید با حضور استادان و دانشجویان وی و سایر شخصیت‌ها، دوشنبه پانزدهم اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه اندیشمندان علوم انسانی، واقع در خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا) نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

نظر شما