شناسهٔ خبر: 15444 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسندگان کودک از نوشتن درباره جنگ حذر می کنند

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های چهارجلدی«ستاره های دنباله دار» با حضور معصومه رامهرمزی طراح و ناظر کتاب، موژان نادریان نویسنده کتاب و دیگر دست اندرکاران آن در سالن یاس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ معصومه رامهرمزی طراح و ناظر کتاب چهار جلدی«ستاره های دنباله های دار» در ابتدای این نشست گفت: سال ها این خلأ در حوزه کودک وجود داشت که باید کتاب هایی به زبان کودکان جنگ و حال بچه هایی که در جنگ آسیب دیدند را توصیف کند. من نویسنده کودک نبودم اما این احساس نیاز همیشه در من وجود داشت تا اینکه سال گذشته تیمی را به همراه ناشر این کتاب ها یعنی پیام آزادگان تشکیل دادیم.

رامهرمزی ادامه داد: ما کتاب هایی را که درباره کودکانی که در جنگ اسیر شده بودند،تألیف کردیم. برخی از این کودکان با خانواده های خود بودند و برخی بسیار مظلومانه با اشتیاق وارد جنگ شده بودند. خانم عبدالحی به عنوان ناظر محتوایی کار این موضوع را دنبال کردند و خط های داستانی به دست آمد و مصاحبه هایی صورت گرفت.

طراح و ناظر مجموعه کتاب های«ستاره های دنباله دار» افزود:دنبال نویسنده کودک بودیم و باید به این اشاره کنم که بسیاری از نویسندگان کودک ما از نوشتن درباره جنگ حذر می کنند چون معتقد بودند این صحبت ها تلخ و ناخوشایند است. اما من به همراه کارشناس کودکمان روی این موضوع مصر بودیم و به نظرم زاویه پرداخت به داستان و نوع خلاقیت نویسنده در این مسأله تأثیرگذار است. بسیاری از آثار کودکان در حوزه جنگ خوش درخشیدند و این کتاب ها هم می تواند موثر باشد. در نهایت ما به یک نویسنده جوان یعنی موژان نادریان رسیدیم.

رامهرمزی عنوان کرد: موژان نادریان برای نوشتن این کتاب ها بردباری بسیاری به خرج داد چون این کتاب ها باید با نظارت ناشر پیام آزادگان باشد و رعایت خط قرمزها اهمیت خاصی داشت و باید به بحث دفاع مقدس توجه خاصی می شد. اما به اینحال که نویسنده حرفه ای نبود، بردباری زیادی به خرج داد و بازنویسی کرد.

در ادامه موژان نادریان درباره نوشتن این چهارجلد کتاب توضیح داد: من از جنگ ننوشتم بلکه از دفاع نوشتم که سعی می کنیم از چیزهای خوبی که داریم، دفاع کنیم و به نسل بعد منتقل کنیم.دیدن افراد و خواندن زندگی نامه آنها باعث آزار دیدنم می شد و همیشه به دنبال انتقال این دردها و چیزی که رزمندگان به خاطر آن جنگیدند، بودم و در این مجموعه داستان سعی کردم این دو مبحث را با هم تلفیق کنم.

وی افزود: سعی کردم در کتاب اول داستانی را روایت کنم که انسان برای داشته های خود می جنگد. در کتاب دوم نحوه کنار آمدن با جنگ را سعی کردم منتقل کنم و در کتاب سوم به دنبال راه های خوبی برای بیان حفظ داشته های خودمان بودم.

نادریان گفت:این احساس در من قبل از به وجود آمدن این کتاب وجود داشت و هرگاه فیلمی درباره دفاع مقدس یا جنگ بود، نسبت به آن احساس دین می کردم که باید کاری انجام دهم. به نظرم باید تا جایی کار کنم که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشم.

زهرا عبدالحی ناظر و مشاور مجموعه کتابهای«ستاره های دنباله دار» بیان کرد:سختی های این کار زیاد بود و اگر حمایت های رامهرمزی وجود نداشت، نمی توانستیم کاری کنیم. مهمترین مسأله ای که با آن روبرو بودم، کار کردن با نویسندگانی بود که صاحب نام بودند. چون این کار مربوط به کودک بود، مجبور بودیم که از دوستان طرح اولیه ای بگیریم.
عبدالحی افزود: بسیاری از نویسندگان قبول نمی کردند به ما طرح اولیه بدهند و بنابراین باید به دنبال افرادی می بودم که خلاقیت و قلم خوبی داشته باشند. نوشتن در این حوزه سخت بود و همیشه باید به دنبال آثار در وبلاگ ها و روزنامه ها می گشتم و از نویسندگان طرح اولیه می گرفتم. باید کسی را پیدا می کردیم که با مختصات ما سازگار باشد و در این حوزه وارد شود و بنویسد. خلق شخصیت برطبق خط های داستانی بر عهده موژان نادریان بود.

ناظر و مشاور این مجموعه کتاب ها تشریح کرد: خیلی از کتاب ها برای کودک نوشته می شود اما مخاطب آن کودک نیست و برای آن سنگین است. فکر می کنم این کتاب ها قابل قبول باشد. فکر می کردم برای گروه سنی ب و ج مناسب باشد اما بعد از چاپ احساس کردم که گروه سنی کتاب باید ج باشد.

حمیده محبی تصویرگر«ستاره های دنباله دار» در ادامه بیان کرد: تصویرگری این کتاب با توجه به جنگی بودن آن متفاوت بود و نسبت به تمام قصه های جنگی باید همه چیز خیلی لطیف و با زبان کودکانه بیان می شد.

وی در پایان گفت:با توجه به چهار جلدی بودن کتاب ها باید المان هایی به کار اضافه می شد. ما در جلد اول بیشتر رنگ قرمز داریم و در مرحله اسارت از رنگ آبی و هنگام بازگشت به خانه هم از رنگ سفید برای تصویرگری استفاده کردم تا تنوعی داشته باشیم. ما در هر حوزه ای باید به دنبال فضای جدیدی برای تصویرگری باشیم و خود این قصه ها این فضای متفاوت را ایجاد می کرد.

گفتنی است مجموعه داستان های دنباله دار کتاب های چهارجلدی حوزه کودک با عنوان های«سنگریزه آبی»،«دوست جیبی»،«لک لک های مهاجر» و«خانه ای برای همیشه» به قلم موژان نادری و با طراحی و نظارت معصومه رامهرمزی است. این مجموعه داستان دنباله دار، داستان هایی تخیلی  از زندگی واقعی بچه هایی است که به خاطر جنگ دوران کودکی یا نوجوانی خود را در اسارت گذرانده اند.

نظر شما