شناسهٔ خبر: 15472 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرکت 5000 دانشجو در بخش «نوای مطهر» جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان

دبير نهمين جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان گفت: در بخش فراخوان وبلاگ دانشجويی بيش از 300 وبلاگ و در بخش فراخوان مقالات دانشجويی و استادی بيش از 100 مقاله و پژوهش دريافت شده كه در حال داوری و ارزيابی هست. همچنين در بخش ابتكاری" نوای مطهر" تاكنون قريب به 5000 دانشجو شركت كرده‎اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمين حسين افتخاريان دبير نهمين جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان، ضمن بیان این خبر گفت: آثار استاد شهید مطهری، خالق نظام فکری منسجم از معارف دینی بوده و ایمان و تعبد را در عین عقلانیت در بر دارد. اين تواماني عقل و ايمان كه ويژگي شاخص آثار ايشان است از این رو ضرورت دارد تا آثار ايشان در حوزه هاي مختلف انديشه ديني، فرهنگ، آزادانديشي و توليد علم به ويژه در مقوله ايجاد تحول در علوم انساني در فضاي دانشگاهها مطالعه و بررسي شود.

وی درخصوص آثار و ثمرات نشر و گسترش افكار و انديشه‌هاي استاد شهيد مطهري در فضاي دانشگاهها، اظهارداشت: زمینه‌سازی مناسب برای ورود مؤثر به مباحث و نظرات دیگر اندیشمندان در فضاي آزادانديشي و نظريه پردازي به خصوص در حوزه علوم انساني ضرورتي است كه امروزه دانشگاه با آن مواجه است.

حجت الاسلام افتخاریان عنوان کرد: جستجو در اين آثار مي تواند نوعي واكسيناسيون فكري در مقابل انديشه هاي التقاطي تلقي شده و در عين حال، الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریط‌های ویرانگر در حیطه‌های شناختی،‌ گرایشی و رفتاری با پردازش ابعاد مختلف سیره شهید مطهری به فرهيختگان دانشگاهي ارائه مي دهد.

دبير نهمين جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان تصریح کرد: در شرايط كنوني، ارتقاء سطح شناخت و معرفت  جامعه دانشگاهيان در مواجهه با جریان‌های ناسالم اجتماعی ـ سیاسی و تهاجم فرهنگی و کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی ‌با اندیشه‌های معارض و انحرافی، همچنين ایجاد نظام مستحكم فکری و بسترسازی  اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی، رهاورد و ويژگي نشر آثار شهيد مطهري در محيط دانشگاه است.

به گفته وی، پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایش لغزش و انحراف از وظايف نيروهاي دانشگاهي تربيت شده در مكتب اسلام و شهيد مطهري است.

حجت الاسلام افتخاریان درباره جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان ونقش اين جشنواره درآشناسازي  دانشگاهيان با آثار و شخصيت استاد شهيد مطهري، اذعان داشت: جشنواره حكمت مطهر كه نهمين دوره خود را پشت سر مي گذارد از حدود دهه هشتاد بصورت دوسالانه آغاز شد ولي با توجه به استقبال دانشگاهيان  بصورت سالانه برگزار شد. از دوره هشتم مقارن با مسئوليت بنده، با توجه به محدوديت هاي شديد مالی، اين جشنواره بصورت مجازي برگزارشد ولي با اين وجود استقبال قابل توجهي از سوي دانشگاهيان را به خود جلب كرد .

وی ادامه داد: در دوره جاري تاكنون نزديك به ۳۰ هزار نفر از استادان و دانشجويان در بخشهاي مختلف پژوهش ، مقاله نويسي ،وبلاگ و كتاب خواني در اين جشنواره شركت كرده اند

دبير نهمين جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان درخصوص تفاوت و ويژگي هايي در اين دو دوره از جشنواره نسبت به قبل گفت: جشنواره حكمت مطهر حاصل تلاش و پيگيري جمع كثيري از استادان و نخبگان حوزه و دانشگاه بوده و بالندگي اين جشنواره در درجه اول مرهون انفاس قدسيه و عنايات استاد شهيد مرتضي و در مراحل بعدي محصول دغدغه مندي دبيران و مسئولان قبلي جشنواره به ويژه سركار خانم قوي مي باشد كه براي ايشان آرزوي سلامتي و دوام توفيقات را دارم .

حجت الاسلام افتخاریان تصریح کرد: با ياري خدا با در پيش گرفتن رويكرد مجازي تعداد مخاطبان جشنواره نه تنها كاهش نداشت، بلكه افزايش هم داشت. بر اين اساس شايد بتوان طرح ريزي و اجراي جشنواره حكمت مطهر را الگويي از اقتصاد مقاومتي در حوزه فرهنگي دانست. يكي از خصوصيات اين جشنواره، برگزاري مجازي اختتاميه بود. بر اين اساس اختتاميه در قالب مجازي با اعلام نفرات برتر از طريق پايگاه رساني جشنواره در حال اجرا مي باشد.

دبير نهمين جشنواره حكمت مطهر دانشگاهيان در خصوص بخش هاي جشنواره و  مسابقات دانشجويي در اين جشنواره بیان داشت: علاوه بر بخش فراخوان وبلاگ و آثار پژوهشي دانشجويي و استادي، در جشنواره نهم و جشنواره پيشين مجموعا ۱۱ كتاب و مقاله استاد مطهري بعنوان منبع آزمون مسابقات كتابخواني دانشجويان معرفي شد كه مقدار حجمي اين منابع قريب به ۲۵۰۰ صفحه بوده و در قالب ۹ مسابقه براي دانشجويان طراحي شد. اين مسابقات بيشتر در قالب عمومي براي همه دانشجويان و بصورت اختصاصي در برخي مسابقات  ويژه زوجهاي دانشجو، هيئتهاي دانشجويي، دانشجويان عمره گذار، راهيان نور و... ترتيب داده شد.

وی تصریح کرد: رويكرد ما در جشنواره استمرار انس دانشگاهيان با آثار استاد شهيد بوده و با توجه به اين نكته، برنامه مسابقات كتابخواني «كتاب ماه مطهر» كه در قالب سير مطالعاتي طراحي شده به صورت مستمر از دوره پيشين تا پايان سال تحصيلي جاري ادامه دارد.

حجت الاسلام افتخاریان در پایان سخنانش اظهار داشت: همچنين در بخش فراخوان وبلاگ دانشجويي بيش از ۳۰۰ وبلاگ و در بخش فراخوان مقالات دانشجويي و استادي بيش از ۱۰۰ مقاله و پژوهش دريافت شده كه در حال داوري و ارزيابي هست. همچنين در بخش ابتكاري "نواي مطهر" كه با توجه به فايلهاي صوتي سخنرانيهاي استاد شهيد برگزار شده تاكنون قريب به ۵۰۰۰ دانشجو شركت كرده اند.

نظر شما